لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

تعریف تازه علی خامنه‌ای از «مردم»


بررسی روزنامه‌های شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶:

روزنامه کیهان در تیتر یک خود به نقل از رهبر جمهوری اسلامی نوشته‌است: «اگر می‌شد به یمن کمک کرد به جای یک موشک صد موشک می‌دادیم.»

این روزنامه همچنین تعریف تازه علی خامنه‌ای از «مردم» را نیز منتشر کرده و از قول وی نوشته‌است: «مردم چه کسانی هستند؟ مردم همان کسانی هستند که حماسه ۲۲ بهمن هر سال را بوجود می‌آورند، مردم همان کسانی هستند که پس از وارد شدن اغتشاشگران به صحنه، حتی اگر اعتراضی هم داشتند، خود را کنار کشیدند و در روز ۹ دی به میدان آمدند. مردم همین‌ها هستند. آنها را اشتباه نگیرید.»

علی خامنه‌ای همچنین با بیان اینکه «دشمنان» از «شیوه‌های متنوع و گسترده‌ای» استفاده می‌کنند گفته‌است: «آنها از متفکرنماها، نظریه‌پردازان قلابی، روزنامه‌نگاران و قلم‌به‌مزدها، دلقک و همه امکانات فضای مجازی استفاده می‌کنند تا بر مردم تأثیر بگذارند.»

رهبر جمهوری اسلامی دوسال پیش حتی کسانی را که «نظام را قبول دارند» به عنوان بخشی از مردم ایران نام برده و در ۱۹ دی ماه ۹۴ گفته بود: «همه در انتخابات شرکت کنند؛ حتی کسانی که نظام را قبول ندارند»، اما در ۳۰ دی ماه گفت: «گفتم کسانی که نظام را قبول ندارند رای بدهند، نه اینکه وارد مجلس بشوند.»

روزنامه جهان صنعت از «توقف فعالیت کمیته ویژه» بررسی اعتراضات سراسری دی ماه در مجلس دهم خبر داده و نوشته‌است: «با وجود انتشار اخباری مبنی بر بازدید اعضای کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های اخیر برای بازدید از زندان‌های سراسر کشور، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس از توقف فعالیت‌های این کمیته به‌دلیل ناهماهنگی اعضایش خبر داد و گفت که به‌خاطر ناهماهنگی برخی اعضا و بروز اختلافاتی در روند مدیریت فعالیت‌های کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های اخیر کمیسیون حقوقی متوقف شده‌است.»

این روزنامه تأکید کرده‌است که «بازجویی‌های نامتعارف و شکنجه‌های سخت و بدرفتاری با زندانیان از جمله شکایت‌هایی است که از سوی زندانیان از زندان‌های مختلف ایران برای مسئولان و مقام‌های ارشد کشور نوشته می‌شود.»

جهان صنعت نوشته‌است: «اخیراً با گستردگی بازداشت‌ها پس از اعتراض‌های اخیر و افزایش زندانیان و در پی آن نگهداری آنها در زندان‌های مختلف این اعتراض‌ها و نامه‌ها ابعاد بزرگ‌تر و جدی‌تری به خود گرفته‌است. انتشار انتقادها دربارهٔ بدرفتاری با زندانیان در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها به حدی است که نمایندگان مجلس برای بررسی وضع کسانی که در اعتراضات دی‌ماه بازداشت شدند، از زندان اوین بازدید کردند» اما به دلیل بروز اختلاف نظر میان آنها دربارهٔ ابراز نظر دربارهٔ چگونگی کشته شدن سینا قنبری یکی از معترضان در زندان اوین اکنون اعلام شده که «فعالیت کمیته ویژه» متوقف شده‌است.

روزنامه شرق در تیتر یک خود با عنوان «مجمع تشخیص یا مجلس سنا» خبر داده که محمود هاشمی شاهرودی، رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، چهارشنبه‌شب در یک برنامه تلویزیونی گفته‌است: «مدتی است مطرح است که در بازنگری قانون اساسی کشور ما همانند برخی از کشورهای دومجلسی، با دو مجلس اداره شود؛ هم‌اکنون نیز می‌توان گفت که مجمع تشخیص مصلحت نظام مقدار مهمی از وظایف مجلس سنا در نظام‌های دومجلسی را انجام می‌دهد.»

این روزنامه با طرح این پرسش که «آیا واقعاً آن‌طور که رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام برداشت کرده‌است، این مجمع تمام یا بخشی از وظایف مجلس سنا در نظام‌های دومجلسی را برعهده دارد؟»، نوشته‌است: «امروزه در کشورهایی که در قانون اساسی آنها بیش از یک مجلس مقننه پیش‌بینی شده یکی از آنها معمولاً مجلس سناست که به‌طورکلی جنبه محافظه‌کارانه دارد. به عضو مجلس سنا، سناتور گفته می‌شود که معمولاً کهن‌سال است. در حقیقت مجلس سنا رکن دوم پارلمان در برخی از نظام‌های سیاسی است؛ یعنی اینکه در پاره‌ای از نظام‌های سیاسی، به جای تأکید بر پارلمان تک‌نهادی، مشاهده می‌کنیم که دو نهاد قانون‌گذار به صورت هم‌زمان وجود دارد. این دو نهاد را در مجموع پارلمان آن نظام می‌دانیم.»

روزنامه شرق سپس با مروری بر پیشنه مجلس سنا در قانون اساسی مشروطه و تعویق تشکیل آن تا سال ۱۳۲۷ یادآوری کرده‌است که «تعداد نمایندگان مجلس سنا ۶۰ نفر بوده که ۳۰ نفر از طرف مردم (۱۵ نفر از تهران و ۱۵ نفر از شهرستان) و نیمی دیگر از سوی شاه (۱۵ نفر از تهران و ۱۵ نفر از شهرستان) انتخاب می‌شدند که گروه اول سناتورهای انتخابی و دسته دوم به سناتورهای انتصابی معروف بودند.»

این روزنامه با تأکید براینکه «مجلس سنا یا مجلس دوم در دیگر نظام‌ها، به معنای واقعی کلمه مجلس قانون‌گذاری است»، نوشته «مجمع تشخیص مصلحت، اساساً چنین صلاحیتی ندارد و حتی تعیین سیاست‌های کلی نظام نیز از صلاحیت‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست. مطابق بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، تعیین سیاست‌های کلی نظام از صلاحیت‌های رهبری است اما رهبری در حقیقت پس از گرفتن نظرات مشورتی این سیاست‌ها را ابلاغ می‌کند.»

محمدتقی فاضل میبدی در سرمقاله روزنامه ایران نوشته که هدف از انقلاب سال ۵۷ تغییر «نظام استبدادی بود که در آن همه تصمیم‌ها به یک نفر ختم می‌شد و شعار حکومت این بود که «فرمان یزدان چو فرمان شاه است» و اگر کسی می‌خواست اندیشه دیگری در سر بپرورد سرکوب می‌شد.»

سرمقاله‌نویس روزنامه نزدیک به دولت تأکید کرده که انقلاب سال ۵۷ «انقلابی بود که مردم در عمل باید ببینند که نظام جمهوری اسلامی از جوانب مختلف بهتر از نظام شاهنشاهی است. این انقلاب صرفاً برای تغییر در ظواهر دینی یا تغییر در پوشش زنان جامعه نبود، انقلابی بود که خواست اساسی آن توسعه‌یافتگی همه‌جانبه و متوازن، افزایش رفاه عمومی، اقتصاد سالم و عدالت اجتماعی بود. حال اگر ما هر سال به تحقق این خواست‌ها یک قدم نزدیک‌تر شده باشیم ۲۲ بهمن روزی است که بر مبارکی‌اش افزوده خواهد شد. اگر چنین نبوده باشد باید به این بیندیشیم که چگونه می‌توانیم مسیر حرکت را به سمت تحقق این خواست‌ها بازگردانیم.»

روزنامه اعتماد ضمن انتشار نامه محمد موسوی خوئینی‌ها به احمد جنتی، نوشته‌است: «اعتراضات دی ماه، شنیدن صدای مردم را به ترجیع‌بند سخن همه مقامات، مسئولان و سیاسیون تبدیل کرده‌است. جناح‌بندی‌های سیاسی تأثیری در تأکید بر این امر ضرور ندارد اما مشکل آنجا است که اغلب گوینده حساب خود را از دیگر مسئولان جدا کرده و دیگران را به شنیدن صدای مردم توصیه می‌کند. گویی که همه اعتراضات متوجه دولت بوده و حالا هم او باید صدای مردم را بشنود و پاسخگو باشد و این همان نکته‌ای است که موسوی خوئینی‌ها در نامه‌ای خطاب به احمد جنتی مورد نقد قرار داده‌است.»

در بخشی از این نامه، موسوی خوئینی‌ها خطاب به احمد جنتی نوشته‌است: «با رعایت تمامی آداب و القاب خودساخته‌ای که در محضر مقامات عالیه ادا می‌کنند، از دبیر محترم شورای نگهبان می‌پرسم که آیا جنابعالی و سایر اعضای محترم شورای نگهبان در رابطه با وظایفی که بر عهده دارید به‌ویژه دربارهٔ تأیید یا رد صلاحیت افراد برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری صدای اعتراض مردم را شنیده‌اید؟ این سئوال تنها دربارهٔ رد صلاحیت‌ها نیست، بلکه دربارهٔ تاییدشدگان ویژه نیز هست.»

موسوی خوئینی‌ها در بخشی دیگری از این نامه نوشته‌است: «اظهارات ایشان (احمدجنتی) در گذشته که از تلویزیون پخش شده‌است، نشان می‌دهد که مقاماتی از امثال ایشان تحت تأثیر صدای اعتراض‌ها قرار نمی‌گیرند و البته جناب ایشان صدای اعتراض‌ها به عملکرد خود را «فشار» می‌دانند و فشار به دیگران را صدای مردم.»

روزنامه شهروند در سرمقاله خود با عنوان «انتظار از موجود ۴۰ ساله» نوشته‌است: «اولین و مهم‌ترین مشکلی که نزد مردم دیده می‌شود، نابسامانی‌های اقتصادی از قبیل تورم و بیکاری و… است؛ ولی ریشه این نابسامانی اقتصادی در شکاف و مشکل سیاسی رخ داده در جامعه است که مردم ما را از یک ملت واحد و متحد به شکل مردمی چندتکه و جدا از یکدیگر تصویر می‌کند. مردمی که گویی درک مشترکی از منافع ملی خود و چگونگی رسیدن به آن را ندارند. جامعه‌ای که امید و رؤیای خود را از دست داده‌است. جامعه‌ای که به ظاهر کسی نمی‌خواهد مسئولیت‌پذیری نشان دهد. همه به نحوی معترض هستند و معلوم نیست که چه کسی یا کسانی باید به اصلاح امور همت گمارند.»

این روزنامه با تأکید براینکه «مشکلات مردم فقط به مسائل اقتصادی محدود نمی‌شود»، نوشته‌است: «فساد و بی‌عدالتی نیز مسئله دیگری است که با گستردگی آن نمی‌توان حتی بهبود وضع اقتصادی را انتظار داشت. در کنار اینها مسائل دیگری نیز به وجود آمده که مهم است. نسل جدیدی پا به عرصه گذاشته که با گذشته تاریخی و انقلاب ارتباط عاطفی و حتی شناختی ندارند و مطالبات و ارزش‌های خاص خود را دنبال می‌کنند.»

روزنامه شهروند در پایان توصیه کرده‌است تا «نیروهایی که در انقلاب بوده‌اند یک‌بار و برای همیشه دور هم جمع شوند و ببینند کجای کار مشکل دارد و چگونه می‌توان از این مشکلات عبور کرد. از یک موجود ۴۰ ساله چنین درخواستی حداقل انتظاری است که می‌توان داشت.»

این روزنامه با تأکید براینکه «چهل سالگی اوج عقلانیت است»، پرسیده که «آیا انقلاب ایران هم این اوج را به نمایش خواهد گذاشت؟»

کیهان ضمن انتشار بخشی از سخنرانی پنج‌شنبه گذشته حسین شریعتمداری در مسجد جامع دماوند، از قول وی نوشته‌است: «مشکلات موجود راه‌حل‌های شناخته شده‌ای دارند، به عنوان مثال مشکل بیکاری به آسانی قابل حل است، مثلاً، چرا باید ۱۰۵ هزار میلیارد تومان از بیت‌المال به عنوان معوقات بانکی در اختیار چند ده نفر باشد؟ یا چرا باید پدیده قاچاق باعث رکود کسب و کار شود یا واردات بی‌رویه کالاهایی که در داخل امکان تولید دارند باعث تعطیلی کارخانه‌ها و تحمیل بیکاری باشد؟! فقط در یک قلم تعداد۶۰۰ دستگاه بنز و پورشه با یک کارت بازرگانی به نام یک خانم فقیر روستایی وارد شده‌است.»

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در کیهان البته گفته که «دشمن اصرار دارد که ملت از جایگاه برجسته و بی‌نظیری که در انقلاب کسب کرده‌است بی‌خبر باشد و پرچم توده‌های انبوه و چند ده میلیونی حامیان انقلاب برافراشته نباشد تا بدین طریق از یکسو نسلی که در راه است آدرس غلط بگیرد و آموزه‌های اسلامی و انقلابی را کمرنگ تلقی کند و از سوی دیگر نیروهای انقلابی را در اقلیت قلمداد کرده و نسبت به آینده دچار یأس نماید.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن از قول علی شمخانی نوشته‌است: «وزارت اطلاعات با جریان‌های القاءکننده ناامنی و ناکارآمدی مقابله کند.»

به نوشته این روزنامه، دبیر شورای عالی امنیت ملی در جریان دیدار و سخنرانی در جمع مدیران وزارت اطلاعات گفته‌است: «وزارت اطلاعات باید پشت صحنه جریان‌های غوغاسالاری را که درصدد القای ناامنی، احساس ناکارآمدی و پرده اندازی بر دستاوردها و مخدوش سازی تصویر و آینده کشور است شناسایی و با عوامل و زمینه‌های آن مقابله کند.»

XS
SM
MD
LG