لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

دو مقام مسئول؛‌ ۳۳ هزار ساختمان ناامن از جمله ۵۰ بیمارستان در تهران وجود دارد


نمایی از انفجار در کلینیک سینا اطهر در شمال تهران
نمایی از انفجار در کلینیک سینا اطهر در شمال تهران

دو مقام مسئول در تهران از وجود ۳۳ هزار ساختمان ناایمن از جمله ۵۰ بیمارستان در پایتخت خبر دادند.

رضا کرمی‌محمدی، رئيس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، گفته که «۵۰ بیمارستان در تهران فاقد ایمنی هستند که هر وقت اجازه بدهند،‌ اسامی آنها را اعلام می‌کنیم».

او روز یکشنبه ۱۵ تیرماه عمر این بیمارستان‌ها را «بیش از ۵۰ سال اعلام کرد» و گفت به دلیل برخی ملاحظات اسامی آنها را اعلام نمی‌کنیم.

آقای کرمی‌محمدی برخی افراد را مخالف اعلام اسامی این بیمارستان‌ها دانست. به گفته او، این افراد هزینه حوادث را کمتر از «جان باختن» مردم می‌دانند.

به گفته رئيس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، برخی بیمارستان‌ها مشکل سازه دارند و برخی دیگر پروتکل‌های تعمیر و نگهداری را رعایت نمی‌کنند.

مقام‌های شورای شهر و شهرداری تهران پیش از این با اشاره به انفجار در کلینیک سینا که منجر به کشته شدن ۱۹ نفر شد، گفته بودند که به این ساختمان سه بار «اخطار ایمنی» داده شده بود.

بر اساس اظهارات اعضای شورای شهر تهران این ساختمان «سه بار در سال‌های ۹۴، ۹۶ و ۹۷ اخطار» دریافت کرده بود و مالک ساختمان از سال ۹۸ اقدامات اولیه‌ای مانند نصب سیستم اطفا حریق انجام داده بود.

حمید هداوند، جانشین فرمانده پلیس تهران، گفته است در پرونده مربوط به انفجار این کلینک تاکنون ۱۲ نفر از جمله اعضای هیات مدیره و مسئول تاسیسات ساختمان بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر، رئيس شورای شهر تهران در جلسه روز یکشنبه شورای شهر گفت ۲۹ هزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارند که هیچ اقدامی برای حل مشکل آنها نشده است.

به گفته محسن هاشمی، بعد از انفجار ساختمان پلاسکو، ۳۳ هزار ساختمان ناایمن شناسایی شد که تنها ۲۰۰ ساختمان ایمن شده‌اند.

به گفته او سه هزار ساختمان هم در مسیر ایمن‌سازی قرار دارند ولی «۲۹ هزار ساختمان هیچ اقدامی انجام نداده‌اند».

آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو به دی‌ماه سال ۹۵ باز می‌گردد که منجر به ریزش این ساختمان ۱۷ طبقه شد و در پی آن ۲۳۵ تن مصدوم شدند و ۲۲ تن جان خود را از دست دادند.

آقای هاشمی توضیح نداده که چرا بعد بیش از سه سال کمتر از یک درصد ساختمان‌های ناایمن، ایمن شده‌اند ولی گفت باید «سامانه سوت‌زنی» برای ساختمان‌های ناایمن راه‌اندازی کنیم.

منظور او از راه‌اندازی این سامانه این است که مردم در صورت مشاهده ساختمان ناایمن به شهرداری گزارش بدهند.

منبع: فارس، ایسنا / ر.ح/ک.ر
XS
SM
MD
LG