لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۷

نگرانی‌های حکومت از حرکت جامعه به سمت «ناف‌نمایی»


لباس سنتی ایرانی. از کتاب "Le costume historique" (پوشاک تاریخی)، اثر آلبر راسینه (Albert Racinet). چاپ ۱۸۸۸ میلادی
لباس سنتی ایرانی. از کتاب "Le costume historique" (پوشاک تاریخی)، اثر آلبر راسینه (Albert Racinet). چاپ ۱۸۸۸ میلادی

کمتر از سه ماه از آغاز اعتراضاتی که جرقه آن با جان باختن یک دختر ایرانی در بازداشت گشت ارشاد زده شد، ایستادگی مردم در برابر تیراندازی‌ها، شکنجه‌ها و بازداشت‌های حکومت، جوی را به حکومتیان قبولانده که پیش از آن متصور نبود.

جوی که باعث شده علیرضا زاکانی، رئیس پیشین سازمان بسیج دانشجویی و شهردار امروز تهران ناچار شود بر روی صندلی نشسته و به سخنان دختری که هیچ نشانی از حجاب اجباری بر سر ندارد، گوش دهد.

دیروز، شانزدهم آذر، این دختر دانشجوی دانشگاه شریف، در جریان سخنرانی علیرضا زاکانی در این دانشگاه، بدون حجاب اجباری مقابل زاکانی پشت تریبون رفت و گفت: «حداقل شاه ایران آنقدر غرور و شخصیت داشت که وقتی نخواستندش، حالا چه آن نخواستن درست بوده چه غلط، رفت»؛ سخنان، و جَوی که زاکانی ناچار شد در بستر آن، با خنده و شادی دانشجویان حاضر همراهی نشان دهد.

مشاهدهٔ این‌روزهای مردم کوچه و خیابان، چه در بالای شهر و چه در محلات پایین‌تر، نشان می‌دهد جمهوری اسلامی که حجاب اسلامی را با ماهیت خود عجین اعلام کرده، دربرابر عملی انجام‌شده قرار گرفته و راه گریزی برای برون‌رفت از این «مخمصه» برای خود نمی‌یابد.

مشاهدهٔ نحوه پوشش شهروندان، چه به صورت حضوری در شهرها و چه در ویدئوهای شهروندی، نشانگر آن است که درصد بالایی از زنان و دختران، روسری‌ها را به‌دور انداخته و به‌ندرت فردی را می‌توان دید که «حجاب کاملِ» مورد نظر مقامات نظام، پوشش امروزی آنان باشد.

مقامات حکومتی برای نپذیرفتن واقعیت‌های جامعه ایران، در میان خود رو به استدلالاتی عجیب آورده‌اند که شماری از آنها را می‌توان در بولتن‌های هک‌شده خبرگزاری فارس که اخیراً از سوی گروه هکری بلک ریوارد منتشر شد هم دید.

مسئولان حکومتی در این بولتن‌ها همچنین نگرانی‌های زیادی نسبت به حرکت جامعه از «بدحجابی و شل‌حجابی» به سمت موارد «ترس‌آورتری» چون «ناف‌نمایی» و «حیازدایی» ابراز کرده‌اند.

این بولتن‌های محرمانه را عباس درویش توانگر، قائم مقام خبرگزاری فارس، به‌صورت دوره‌ای تهیه کرده و به دفتر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، ارسال می‌کرده است.

نگرانی حکومت از «ناف‌نمایی»

خبرنامه شماره ۱۰ خبرگزاری فارس، مورخه ۲۲ تیرماه نیز سرفصلی دارد تحت عنوان «ترویج پدیده ناف‌نمایی از سوی گروه بی‌حجاب.»

این بولتن می‌نویسد که «برخی از زنان و دختران اقدام به ترویج نوع پوشش جدید به اصطلاح ناف‌نمایی می‌کنند. این گروه بخشی از شکم خود را عریان نمایش می‌دهند.»

سرفصلی دیگر در این مورد توضیح بیشتری می‌دهد و می‌نویسد: «در مد لباس جدیدی که در حال پخش است، پدیده بدن‌نمایی زنان به صورت واضح اتفاق افتاده است. گزارشات نهادهای نظارتی از وضعیت پوشش و مد در جامعه بیانگر این است که اخیراً سبک جدیدی از مد در حال ترویج است که از برداشتن روسری و… گذشته و به بدن‌نمایی رسیده است. براساس این گزارش، اخیراً در برخوردهایی که با مظاهر بی‌حجابی صورت گرفته‌است، زنانی مشاهده شدند که اقدام به پوشیدن نوع خاصی از لباس که بدن نمایی دارد کرده بودند. این لباس بدین صورت بود که مانتو جلو باز پوشیده و در زیر آن لباسی پوشیده بودند که اصطلاحاً «ناف‌نمایی» داشته است. با توجه به اینکه این پدیده در حال شیوع است این دیدگاه وجود دارد که احتمالاً شبکه‌ای بدنبال حیازدایی بیشتر از پوشش زنان بوده و با مدسازی و مدیریت بازار در حال ترویج این مدل البسه در میان زنان است.»

بولتن شماره ۸ هم از گسترش پدیده «بغل رایگان» و «بغل برای همه» از سوی دختران برای دلداری دادن به جامعه افسرده ایران، ابراز هراس کرده و سرفصلی دیگر در این بولتن هم نوشته است که «مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در اکثر تالارهای عروسی به هنگام برگزاری جشن‌های عروسی، علاوه بر اجرای موسیقی زنده غربی و شرقی، کشف حجاب صورت می‌گیرد» و خواستار جلوگیری از آن شده است.

بولتن شماره ۷ هم می‌نویسد که «بی‌حجابی در جامعه اسلامی به اوج خود رسیده است و هنگامی که به این افراد در مورد پوشش بدشان تذکر داده می‌شود اکثراً فحاشی کرده و در مواردی که مشاهده شده آمرین به معروف را مورد حمله فیزیکی قرار می‌دهند.»

بخشی دیگر از این خبرنامه‌ها خبر می‌دهد که وضعیت حجاب در مرکز خرید بزرگ «سرای ایرانی» قم مایه نگرانی حکومت شده و «متأسفانه چندی است که سرای ایرانی جولانگاهی برای افرادی شده که به راحتی اقدام به کشف حجاب می‌کنند و از طرف مسئولین فروشگاه هم هیچ اقدام و تذکری داده نمی‌شود بارها به مسئولین فروشگاه تذکر داده شده که جلوی این ناهنجاری را بگیرند اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.»

مشکلِ کار، «نوع پوشاک موجود در بازار است»

در بولتن شماره ۲۶ خبرگزاری فارس، به تاریخ ۱۲ آبان، در بخشی نوشته شده است که «از واردات و فروش لباس‌های ضدفرهنگ جلوگیری شود.»

در ادامه این بخش از بولتن شماره ۲۶ آمده است که «طی چندسال اخیر انواع البسه ضد فرهنگ ایرانی و اسلامی در بازارهای ما به فروش می‌رسد که اغلب آنها وارداتی یا قاچاقی هستند، عدم جلوگیری از این اتفاق و هجمه رسانه‌ای علیه جوانان‌مان موجب تغییر سلیقه آنها گردیده به طوری که لباس‌های پاره یا مانتوهای جلو باز و شلوارهای کوتاه را نماد روشنفکری و به اصطلاح مد می‌دانند!»

در خبرنامه شماره ۷ به تاریخ ۲ تیر ۱۴۰۱ نیز می‌خوانیم که «کارشناسان یکی از علل اصلی ترویج بی‌حجابی را نوع البسه موجود در بازار می‌دانند که مردم را ناچار به استفاده از پوشش‌های نامناسب می‌کند. متأسفانه امروز تهیه لباس مناسب بانوان در کشور بسیار سخت‌تر و پرهزینه‌تر از تهیه یک لباس نامناسب است ...» این بخش، سپس خواستار حمایت از تولید ملی و یارانه‌ای شدن چادر و «ورود مستقیم سپاه در مسئله تولید لباس مناسب و مبارزه با عرضه‌کنندگان لباس نامناسب» شده است.

مشکل، «بی‌تفاوتی» است، مدیران هم تمایلی به اجرای دستور ندارند

بولتن شماره ۷، مربوط به ۲ تیر ۱۴۰۱ می‌نویسد: «بی‌حجابی در کشور با نوعی استیصال یا بی‌تفاوتی نهادهای حاکمیتی مواجه شده است. بدتر آنکه حتی حمایت جدی از آمرین به معروف که به صورت خودجوش در مقابل این ناهنجاری ایستاده‌اند، نمی‌شود.»

خبرنامه شماره ۸ خبرگزاری فارس، به تاریخ هشتم تیر ۱۴۰۱ می‌نویسد: «برخی از کارشناسان گفته‌اند که علی‌رغم دستور اجرایی به مدیران دولتی مبنی بر الزام رعایت حجاب در دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی، اکثر کارمندان زن وزارتخانه‌ها و ادارات بدحجاب و بعضاً بی‌حجاب هستند. به گفته این کارشناسان، وضعیت حجاب در ادارات دولتی نشان می‌دهد که مدیران تمایلی به اجرای دستور اخیر دولت ندارند.»

بولتن شماره ۱۰، به تاریخ ۲۲ تیرماه امسال هم می‌نویسد که «شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره اصلاحات مصوبه‌ای را در مورد حجاب و عفاف داشته‌است اما هیچ‌یک از دولت‌های پس از خاتمی حاضر به اجرای این مصوبه نشده‌اند و ... مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دربارهٔ حجاب و عفاف خاک می‌خورد.»

سرفصلی دیگر اضافه می‌کند که «به گفته کارشناسان، بیش از ۲۶ دستگاه و نهاد انقلابی در موضوع حجاب و عفاف ماموریت‌ها و مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که مسئولان و مردم صرفاً از نیروی انتظامی به عنوان یکی از این دستگاه‌ها توقع برخورد با پدیده بی‌حجابی را دارند. این کارشناسان پیشنهاد داده‌اند که رسانه‌های انقلابی یک مطالبه جدی از ۲۶ دستگاه مذکور دربارهٔ وظایف و ماموریت‌های خود در قبال حجاب و عفاف داشته باشند.»

حتی دختران محجبه هم

در بولتن مورخه سوم آذر نیز سرفصلی دیده می‌شود با عنوان «واکنش برخی از دختران محجبه نسبت به الزام زنان به حجاب اجباری»

متن این بخش می‌افزاید:‌ «برخی از کارشناسان نسبت به اثرگذاری برخی از شبهات و القائات بر نیروی جوان انقلابی هشدار داده و گفته‌اند که برخی از دختران محجبه که مسئولیت بسیج دانشجویی را نیز بر عهده دارند در مواجهه با اساتید انقلابی نسبت به الزام زنان و دختران جامعه به حجاب اجباری واکنش نشان می‌دهند. آن‌ها از این که زنان و دختران را به ورزشگاه‌ها راه نمی‌دهند، انتقاد می‌کنند.»

یک سرفصل دیگر نیز می‌نویسد: «نتایج نظرسنجی وزارت کشور با جامعه آماری ۳ هزار و ۹۷۷ نفر در سراسر کشور نشان می‌دهد که ۵۱ درصد مردم معتقدند که حجاب باید اختیاری باشد. ۳۶٫۸ درصد نیز بر الزامی بودن آن تأکید کرده‌اند.»

با وجودی که حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سه روز پیش یعنی چهاردهم آذر گفت که «امروز عفاف و حجاب پرچم ماست و سقوط عفاف و حجاب یعنی سقوط پرچم جمهوری اسلامی. به حول و قوه الهی هزینهٔ بدحجابی و بی‌حجابی را در کشور بالا خواهیم برد» و با اطمینان وعده داد که «روسری‌ها یکی دو هفته دیگر به سر زنان برمی‌گردد»، با نگاهی به حجم دشواری‌هایی که در این راه در بولتن‌های خبرگزاری فارس مشاهده می‌شود، تحقق این وعده حسین جلالی آسان به نظر نمی‌رسد.

XS
SM
MD
LG