لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

دانشجویان ایرانی مقیم ووهان راهی تهران شدند


تصویری که سخنگوی وزارت خارجه ایران از بازگشت دانشجویان ایرانی در توییتر منتشر کرده است
تصویری که سخنگوی وزارت خارجه ایران از بازگشت دانشجویان ایرانی در توییتر منتشر کرده است

سخنگوی وزارت خارجه ایران از پرواز حامل دانشجویان و ایرانیان مقیم شهر ووهان چین به تهران خبر داد.

سید عباس موسوی شامگاه سه‌شنبه ۱۵ بهمن با انتشار توئیتی اعلام کرد دانشجویان و اتباع ایرانی مقیم ووهان چین « دقایقی پیش در سلامت کامل به سوی میهن پرواز کردند».

یک هفته پس از هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد همه‌گیری ویروس جدید کرونا، ایران هواپیمایی را برای بازگرداندن ۷۰ دانشجوی ایرانی که ساکن شهر ووهان چین هستند، به این کشور فرستاد.

شبکه صدا و سیما تعداد دانشجویان بازگشتی از شهر ووهان را ۵۶ نفر گزارش داده است و ظاهرا بقیه سرنشینان هواپیما نیز دیگر اتباع ایرانی هستند.


بر اساس اعلام مسئولان ایران، دانشجویان ایرانی پس از بازگشت به کشور، دو هفته در قرنطینه نگهداری خواهند شد.

مبدا شیوع ویروس کرونا، شهر ووهان چین گزارش شده و تاکنون ۴۲۷ نفر در چین و دو نفر در خارج از این کشور بخاطر ابتلا به این ویروس کشته شده‌اند. ایران می‌گوید تاکنون موردی از ابتلا به ویروس جدید کرونا در کشور مشاهده نشده است.

این ویروس در چین به سرعت در حال شیوع است و بسیاری از کشورها پروازهای خود به چین را از چندین روز پیش متوقف کرده‌اند، اما درباره توقف پروازهای مسیر چین و ایران اخبار ضد و نقیضی منتشر شده است.

با وجود اظهارات برخی مسئولان مبنی بر «به تعلیق درآمدن» پروازها بین چین و ایران، بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه گفت که همچنان «شاهد برقراری پروازهای چین» هستیم.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به ابلاغ توقف پروازهای چین از سوی معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: «قرار بود این پروازها تنها برای آوردن دانشجویان و ایرانیان از چین برقرار باشد ولی ما شاهد برقراری پروازهای چین بودیم و ایرلاین‌های ایران به صورت ترانزیت مسافرهای چین را از کشورهای دیگر منتقل می‌کنند.»

عراق نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که تمام پروازها با چین را متوقف کرده است.

بر اساس گزارش‌ها بیش از ۲۰ هزار نفر در چین و حدود ۲۰۰ نفر در خارج از چین به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

موارد ابتلا در کشورهای همسایه چین بیشتر است و گزارش‌ها حاکی از کمبود ماسک در بازارها به خاطر افزایش تقاضا است. دولت کره جنوبی اعلام کرده هر کسی به احتکار ماسک دست بزند، دو سال زندان و ۴۲ هزار دلار جریمه خواهد شد.

۲۵ نفر نیز در تایوان به این ویروس مبتلا شده‌اند. همچنین موارد ابتلا در آمریکا، اروپا، روسیه و استرالیا هم گزارش شده است.

کرونا و آنچه باید درباره آن بدانیم
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:27 0:00
با استفاده از شبکه اجتماعی توئیتر و گزارش‌های ایرنا، سی‌ان‌ان و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG