لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

شکایت دو دانشجوی ایرانی که با ممانعت مرزبانی آمریکا در هنگام ورود روبه‌رو شدند


این عکس از ژانویه ۲۰۱۹ نمایی از باند فرودگاه لوگان در بوستون، ایالت ماساچوست را نشان می‌دهد
این عکس از ژانویه ۲۰۱۹ نمایی از باند فرودگاه لوگان در بوستون، ایالت ماساچوست را نشان می‌دهد

دو دانشجوی ایرانی که در راه دانشگاه محل تحصیل خود، در بوستون با ممانعت مرزبانی ایالات متحده روبه‌رو شدند، دادخواست‌هایی را نزد وزارت امنیت داخلی آمریکا مطرح کرده‌اند.

این شکایت‌ها چندی پس از آن مطرح شده که یک نهاد فدرال و فراحزبی آمریکا نیز در مورد نحوه برخورد با ایرانی‌ها و ایرانی‌آمریکایی‌ها در فرودگاه‌های آمریکا، «عمیقا ابراز نگرانی» کرد.

دانشجویان ایرانی به‌طور جداگانه، ضمن شکایت از «سوءرفتار» و «اخراج نادرست» توسط مقام‌های فدرال در فرودگاه لوگان در بوستون، خواستار تحقیق در مورد رفتار اداره مرزبانی و گمرک شده‌اند.

شهاب دهقانی، دانشجو در دانشگاه نورث‌ایسترن، و ریحانه امامی، که قرار بود در کلاس‌های دانشگاه هاروارد شرکت کند، شاکیان وقایع هفته‌های اخیر در مرزهای ورودی به آمریکا هستند.

خانم امامی گفته او در ۱۸ سپتامبر، در زمان ورود، بازداشت شده و نزدیک به هشت ساعت با پرسش‌هایی در مورد زندگی و عقایدش، از جمله در مورد تازه‌ترین رخدادها در خاورمیانه، روبه‌رو شده‌است.

هر دو دانشجو روادید معتبر ورود به خاک آمریکا داشته‌اند و هر دو می‌گویند برای گرفتن روادید از وزارت خارجه آمریکا، روند کامل تائید را طی کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها این احتمال را مطرح کرده‌اند که مقام‌های مرزبانی حتی رای اضطراری دادگاه برای آن‌که به‌طور موقت جلوی اخراج شهاب دهقانی گرفته شود را نادیده گرفته‌اند.

اما اداره حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا گفته از رای دادگاه خبری نداشته است.

به گفته این اداره وقتی مرزبان‌ها آقای دهقانی را سوار هواپیما برای بازگشت به مبدا می‌کردند، «از این‌که دادگاهی برای جلوگیری از اخراج موقت او از ایالات متحده رایی صادر کرده، آگاهی نداشتند».

پیش از این نیز در مورد گزارش‌ها در مورد «جلوگیری» از ورود ایرانی‌آمریکایی‌ها یا دارندگان کارت سبز، مرزبانی آمریکا گفته بود «پست‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر این‌که اداره گمرک و حفاظت مرزی ایرانی‌آمریکایی‌ها را باز داشته و به خاطر زادگاه آن‌ها مانع از ورود آن‌ها به خاک ایالات متحده شده، جعلی است».

در آستانه هفته جاری، کمیسیون حقوق مدنی ایالات متحده، شورای فراحزبی و فدرال، با انتشار بیانیه‌ای در مورد نحوه برخورد با ایرانی‌ها و ایرانی‌آمریکایی‌ها در مبادی ورودی و فرودگاه‌های آمریکا، «عمیقا ابراز نگرانی» کرده و خواستار رسیدگی به آن شده‌ بود.

این کمیسیون از دفتر حقوق و آزادی‌های مدنی وزارت امنیت داخلی خواسته تا «در مورد گزارش‌های منتشرشده در مورد برخوردهای تبعیض‌آمیز با ایرانی‌ها و ایرانی‌آمریکایی‌ها در مرزهای ورودی آمریکا، و داخل کشور، تحقیق کند».

کمیسیون حقوق مدنی یک کمیسیون مستقل فدرال در ایالات متحده است که از هشت عضو آن، چهار نفر از سوی رئیس‌جمهوری و چهار نفر از سوی سنا و مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب می‌شوند.

مرزبانی آمریکا هنوز واکنشی به گزارش‌های تازه نشان نداده است.

منابع: سی‌ان‌ان، اسوشیتدپرس، توئیتر، رادیو فردا/۲
XS
SM
MD
LG