لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

یونان: با کمک به نفتکش ایرانی روابط خود را با آمریکا به خطر نمی‌اندازیم


نفتکش «آدریان دریا» یکشنبه هفته جاری پس از ۴۵ روز توقیف، جبل الطارق را ترک کرد.
نفتکش «آدریان دریا» یکشنبه هفته جاری پس از ۴۵ روز توقیف، جبل الطارق را ترک کرد.

یونان اعلام کرد که با کمک به نفتکش رفع توقیف شده ایران که راهی آب‌های یونان شده است، روابط خود را با آمریکا به مخاطره نخواهد انداخت.

میلتیادیس وارویتسیوتیس، معاون وزیر خارجه یونان، روز چهارشنبه ۳۰ مرداد در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی محلی گفته است آتن از طرف واشینگتن تحت فشار است تا از ارائه خدمات به نفتکش «آدریان دریا» اجتناب کند.

وی گفت آمریکا مدعی است این کشتی که قبلا «گریس ۱» نام داشت با «نهادی تحریم شده» در ارتباط است.

وی نام این نهاد را اعلام نکرد، اما آمریکا فروردین‌ماه امسال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد و آن را تحریم کرد.

آقای وارویتسیوتیس گفت به هر حال هیچ یک از بنادر این کشور ظرفیت پهلوگیری ابرنفتکش ایرانی با ۳۳۰ متر طول و محموله نفتی به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار را ندارد.

وی گفت این نفتکش شاید وارد آب‌های یونان شود و شاید مسیر خود را تغییر دهد که یونان می‌تواند آن زمان در مورد واکنش خود تصمیم بگیرد.

«آدریان دریا» یکشنبه هفته جاری پس از ۴۵ روز توقیف، جبل‌الطارق را ترک کرد. گزارش‌ها حاکی است که این نفتکش با ۲.۱ میلیون بشکه محموله نفت به سمت بندر کالاماتای یونان در حال حرکت است و تا دوشنبه هفته آینده به آنجا خواهد رسید.

مسیر اعلام شده این نفتکش اگرچه بندر کالاماتا است، اما نفتکشی به این بزرگی، حداکثر می‌تواند به نیم مایلی این بندر نزدیک شود. یونان سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرد که تاکنون درخواستی از ایران برای پهلوگیری این نفتکش دریافت نکرده است.

معمولا نفتکش‌ها ۴۸ ساعت قبل از ورود به بنادر درخواست پهلوگیری می‌کنند.

نفتکش یاد شده با انتخاب مسیری غیرعادی و دور زدن قاره آفریقا به جبل‌الطارق رسیده بود و علت توقیف آن، مظنون بودن به نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا درباره منع خرید و فروش نفت با سوریه بود. ایران اعلام کرده است مقصد این نفتکش سوریه نبوده است.

یونان قبلا یکی از مشتریان عمده نفت ایران در اروپا بود و بر اساس اطلاعاتی که شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، در اختیار رادیو فردا قرار داده، آخرین کشور اروپایی بوده که نفت از ایران خریده است.

این کشور یک ماه مانده به تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در ماه اکتبر پارسال، روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد و از آن به بعد به رغم دریافت معافیت شش ماهه آمریکا، نفتی از ایران نخرید. آمریکا اردیبهشت امسال معافیت نفتی به مشتریان نفتی ایران را کلا متوقف کرد.

یونان از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا اکتبر پارسال به‌طور متوسط حدود ۸۷ هزار بشکه در روز نفت از ایران خریده است.

آمریکا خواستار توقیف این نفتکش‌ شده است.

هم‌اکنون این نفتکش در آب‌های الجزایر در حال حرکت است.

آمریکا قبلا به یونان هشدار داده بود که هرگونه ارائه خدمات به این نفتکش عواقب خواهد داشت.

هنوز معلوم نیست این نفتکش به چه هدفی به سمت آب‌های یونان و مدیترانه می‌رود، اما آمریکا می‌گوید اطلاعاتی دارد که مقصد این نفتکش سوریه است.

این نفتکش می‌تواند با گذشتن از آب‌های یونان و قبرس، محموله خود را به سوریه برساند.

گزارش‌های کپلر نیز حاکی است ایران بعد از تحریم‌های آمریکا ارسال نفت به سوریه را ادامه داده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز، کپلر و رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG