لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۴

مجلس به سعید نمکی، وزیر پیشنهادی بهداشت رای اعتماد داد


سعید نمکی (راست) در جلسه رأی اعتماد در روز دوشنبه ۱۵ بهمن
سعید نمکی (راست) در جلسه رأی اعتماد در روز دوشنبه ۱۵ بهمن

نمایندگان مجلس در جلسه روز دوشنبه، ۱۵ بهمن، با ۲۲۹ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف، ۴ رأی ممتنع و یک رأی باطله از مجموع ۲۵۹ نماینده حاضر، به سعید نمکی، وزیر پیشنهادی بهداشت، رأی اعتماد دادند.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت، در دی ماه به دلیل کاهش بودجه طرح سلامت در بودجه سال ۹۸ استعفا کرده و حسن روحانی استعفای او را پذیرفته بود.

این طرح یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت حسن روحانی بود که در انتخابات ریاست جمهوری نیز بارها توسط او تبلیغ شد.

آقای روحانی در جلسه روز دوشنبه مجلس نیز گفت که «امیدوارم در تاریخ کشور ما در کنار طرح تحول سلامت همیشه نام دکتر هاشمی هم ماندگار باشد».

رئیس جمهور ایران همچنین گفت که وزیر جدید بهداشت با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح «سلامت الکترونیک» را اجرا خواهد کرد.

به گفته آقای روحانی، در این طرح اطلاعات پزشکی افراد در کارت الکترونیکی گردآوری و اجرای آن باعث « صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مقابله با باندهایی که در برخی مراکز تشخیصی و مطب‌ها و همچنین کلینیک‌ها وجود دارد» خواهد شد.

او همچنین گفت که اجرای این طرح باعث کاهش مصرف دارو خواهد شد. آقای روحانی برخی از پزشکان را متهم کرد که بدون دلیل برای بیماران داروهای زیادی می‌نویسند و به گفته او، برخی از از داورها تنها «زینت‌النسخه» هستند.

این بخش از سخنان آقای روحانی اعتراض علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، را به دنبال داشت.

اختلاف با محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، یکی از دلایل استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی اعلام شده بود. آقای نوبخت پیش از این ضمن انتقاد شدید از عملکرد حسن قاضی‌زاده هاشمی گفته بود که وزارت بهداشت ده‌ها هزار میلیارد تومان بدهکاری دارد.

این اختلاف در سخنان نمایندگان موافق و مخالف سعید نمکی نیز مطرح شد.

از جمله حسین مقصودی، نماینده سبزوار، خطاب با اشاره به این موضوع گفت که « آقای روحانی چه کسی باید این اختلافات را بین وزرا و اعضای کابینه برطرف کند؟».

او همچنین دلیل بدهی «چند ده هزار میلیارد تومان بدهی» وزارت بهداشت به بیمارستان‌ها را «بی‌برنامگی و ضعف دولت» دانست.

تأثیر تحریم‌های آمریکا بر تأمین دارو یکی از موضوعاتی بود که در سخنان نمایندگان موافق و مخالف مطرح شد.

سعید نمکی، گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت نیز درباره تأمین دارو بدون اشاره به طرح مشخصی، یکی از برنامه‌های خود را «ایجاد شفافیت» در واردات دارو و تجهیزات پزشکی اعلام کرد.

به گفته آقای نمکی، ۹۷ درصد داروهای مصرفی در ایران درداخل کشور تولید می‌شوند و برای واردات مواد اولیه ۵۵۰ میلیون دلار ارز وارد است.

او گفت که برای واردات سه درصد باقیمانده داروها، یک میلیاد و ۴۰۰ میلیون دلار، یعنی سه برابر ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه داروهای تولید داخل، ارز مصرف می شود.

آقای نمکی بدون اشاره به برنامه مشخصی گفت که دستور داده این سه درصد داروی وارداتی نیز به مرور در ایران تولید شود.

آقای نمکی دارای دکترای ایمنی‌شناسی پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و نزدیک به ۲۸ سال قبل، معاون بهداشتی وزیر بهداشت بوده است.

او پیش از این معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه بوده و سابقه ریاست دانشگاه کاشان در سال‌های ۶۶ تا ٧٠ را هم در کارنامه‌اش دارد و بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶ معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت بوده است.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایسنا، مهر، ایرنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ا.م / م.ا
XS
SM
MD
LG