لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

عراق: وضعیت منطقه خطرناک شده، می‌توانیم در مذاکرات برجام ایفای نقش کنیم


فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق
فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق

وزیر خارجه عراق با تأیید نگرانی کشورش از احتمال تشدید درگیری میان ایران و آمریکا، اعلام کرد که دولت بغداد می‌تواند در مذاکرات احیای برجام ایفای نقش کند.

فؤاد حسین روز شنبه، ۲۸ آبان، در کنفرانس موسوم به «دیالوگ منامه» در بحرین گفت که «درگیری میان ایران و آمریکا در خاک عراق، سیاست و جامعه عراق بازتاب دارد و از این‌رو، به نفع ماست که اگر می‌توانیم کمک کرده و طرفین را به ادامه مذاکرات در وین تشویق کنیم».

وزیر خارجه عراق افزود که بغداد از تنش‌های میان ایران و آمریکا نگران است و ارزیابی می‌کند که منطقه «در حال ورود به یک موقعیت خطرناک» است.

مذاکرات وین با هدف احیای برجام از چند ماه پیش و در حالی که دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت واشینگتن هر یک توپ را برای نهایی کردن توافق به زمین دیگری می‌انداخت، راکد ماند.

ازجمله انتشار گزارش‌های فزاینده از حدود چهار ماه پیش در این زمینه که جمهوری اسلامی با ارسال صدها پهپاد تهاجمی به روسیه، یاری‌رسان مسکو در حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های اوکراین بوده، آمریکا را از ادامه مذاکرات با ایران دورتر کرد.

از ده هفته پیش نیز که اعتراضات مردمی در ایران علیه حکومت آغاز شد، آمریکا با تأکید بر ایستادگی در کنار مردم ایران، گفته است که در این وضعیت احیای برجام در اولویت آمریکا نیست.

عدم علاقه واشینگتن به بازگشت به مذاکرات در شرایطی که دولت تهران نیز تغییری در موضع خود در قبال مذاکرات نشان نداده، بارها در هفته‌های اخیر از زبان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و رابرت مالی، نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران، بیان شده است.

با این حال، سخنان وزیر خارجه عراق در مورد آمادگی کشورش برای ایفای نقش به هدف پیشبرد مذاکرات احیای برجام در روزی بیان شد که وزیر خارجه عمان نیز برای سفر رسمی وارد تهران شد. عمان در موارد متعددی در گذشته میان ایران و آمریکا وساطت کرده‌است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز ۲۵ آبان با متهم کردن رابرت مالی به «ریاکاری» به خاطر بیان این گفتهٔ او که بازگشت به مذاکرات در اولویت واشینگتن نیست، مدعی شد که آخرین پیام بین ایران و آمریکا «در ۷۲ ساعت اخیر» (پیش از روز چهارشنبه گذشته) رد و بدل شد.

در این میان، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه، ۲۸ آبان، گفت که تصویب قطعنامه هفته گذشته در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با ایران، زیر «فشار سه کشور اروپایی و آمریکا»، اقدامی اشتباه است و با «پاسخ محکم» از سوی تهران روبرو خواهد شد.

محمد اسلامی توضیح بیشتری نداد. اما جمهوری اسلامی ایران در موارد مشابه گذشته سرعت برنامه هسته‌ای خود را افزایش داده، تجهیزات پیشرفته‌تری را در سایت‌های این برنامه به کار گرفته و غلظت غنی‌سازی را بالا برده است.

شورای حکام آژانس روز ۲۶ آبان با رای اکثریت اعضا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد در خصوص فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای در سه سایت توضیح دهد.

با وجود این، پس از تصویب این قطعنامه، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در گفت‌وگو با شبکه «روسیه ۲۴» ارزیابی کرد که هیئتی از سوی آژانس برای مذاکرات جدید با ایران تا پیش از روز ۹ آذر راهی تهران شود. ایران و آژانس هنوز اظهارات آقای اولیانوف را تأیید نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG