لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

دولت عراق درباره درگیری بین پلیس و طرفداران گروه‌های مورد حمایت ایران تحقیق می‌کند


در درگیر‌ی‌ها بین نیروهای امنیتی عراق و طرفداران گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران دست‌کم یک نفر کشته و ۱۲۵ نفر زخمی شدند.
در درگیر‌ی‌ها بین نیروهای امنیتی عراق و طرفداران گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران دست‌کم یک نفر کشته و ۱۲۵ نفر زخمی شدند.

خبرگزاری دولتی عراق (اینا) به نقل از ستاد مشترک فرماندهی عملیات این کشور از آغاز تحقیقات درباره کشته و زخمی شدن معترضان به نتیجه انتخابات و همچنین نیروهای امنیتی در روز جمعه در بغداد خبر داده است.

منابع امنیتی و بیمارستانی عراق می‌گویند در جریان درگیر‌ی‌ها بین نیروهای امنیتی عراق و طرفداران گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران در منطقه سبز امنیتی دست‌کم یک نفر کشته و ۱۲۵ نفر زخمی شدند.

به گزارش رویترز، مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق هم دستور تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره درگیری بین نیروهای امنیتی و طرفداران احزاب معترض به نتیجه انتخابات پارلمانی را صادر کرده است.

در بیانیه ستاد مشترک فرماندهی عملیات عراق به تعداد کشته‌ها و مجروحان درگیری‌های عصر روز جمعه در منطقه سبز بغداد اشاره‌ای نشده است.

در این بیانیه آمده است٬ افرادی که با سهل انگاری از دستورات صریح فرمانده کل قوا مبنی بر این که به هیچ وجه نباید از گلوله واقعی استفاده شود، تخلف کرده‌اند تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.

خبرگزاری دولتی عراق می‌گوید، مصطفی کاظمی همچنین دستور داده است که به قربانیان و آسیب دیدگان این درگیری غرامت پرداخت شود و قرار است که او شخصا بر روند تحقیقات نظارت کند.

رویترز می‌گوید درگیری‌های روز جمعه، نخستین درگیری مهم‌ بین طرفداران گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران و نیروهای امنیتی بر سر نتیجه انتخابات اخیر است.

تظاهرکنندگان معترض به نتایج انتخابات در عراق ابتدا به سوی ماموران امنیتی بمب‌های آتش زا و سنگ پرتاب کردند و سپس خیابان‌های منتهی به محدوده سبز را در سه نقطه مسدود کردند. نیروهای امنیتی کوشیدند تا با شلیک هوایی معترضان را وادار به عقب نشینی کنند.

انتخابات پارلمانی پیش از موعد در عراق روز یکشنبه ۱۸ مهرماه (۱۰ اکتبر) با مشارکت در حدود ۴۱ درصد واجدان شرایط برگزار شد. ولی میزان آرا احزاب وابسته به شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در این انتخابات به شدت کاهش یافت و هواداران این گروه‌ها ادعا می‌کنند که در رای‌گيری تقلب شده است.

بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا، ائتلاف فتح که دربرگیرنده گروه‌های شیعه وابسته به حشد الشعبی است فقط ۱۵ کرسی به دست آورده است در صورتی که در پارلمان قبلی با در اختیار داشتن ۴۸ کرسی دومین ائتلاف بود.

بر اساس همین نتایج، ائتلاف سیاسی به رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه که با یک برنامه ناسیونالیستی و انتقاد از ایران وارد انتخابات شد، با کسب بیش از ۷۰ کرسی بزرگترین نیروی سیاسی در پارلمان آینده عراق خواهد بود.

به گفته مقام امنیتی مورد اشاره، تظاهرکنندگان از هواداران گرو‌ههای شیعه «عصائب اهل الحق» و «گردان‌های حزب الله» بودند. هر دو گروه زیر چتر حشد الشعبی فعالیت می‌کنند.

«گردان‌های حزب الله» انتخابات پارلمانی ماه گذشته را بدترین انتخابات از زمان سقوط رژیم صدام حسین توصیف کرده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG