لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

رویترز: طرح عملیاتی ارتش عراق برای امنیت انتقال نفت به ایران


خودروی نظامی ارتش عراق در یکی از میدان های نفتی کرکوک (عکس از آرشیو)
خودروی نظامی ارتش عراق در یکی از میدان های نفتی کرکوک (عکس از آرشیو)

به گفته دو مقام عراقی ارتش این کشور برای عملیاتی با هدف کنترل امنیتی بیشتر بر یک منطقه مرزی با ایران که مسیر انتقال نفت است آماده می‌شود.

رویترز می گوید، این نشاندهنده نگرانی عراق از فعالیت دو گروه مسلح در این مناطق کوهستانی است.

منابع دولتی عراق به خبرگزاری رویترز گفتند، عملیات نظامی برای تثبیت امنیت در رشته کوههای حمرین ممکن است در روزهای آینده آغاز می‌شود. این منطقه بین نواحی نفت خیز کرکوک و شهر خانقین در جوار مرز با ایران واقع شده است.

مقامات وزارت نفت عراق در ماه دسامبر طرح انتقال نفت خام کرکوک به پالایشگاه کرمانشاه بوسیله تانکرهای نفتکش را اعلام کرده بودند. اما انتقال نفت فقط از هفته گذشته آغاز شد و مقامات وزارت نفت عراق دلیل تاخیر را مسایل فنی اعلام کردند.

مقامات عراقی در مورد جزییات تهدیدهای امنیتی در منطقه کوهستانی حمرین اطلاعات بیشتری ندادند ولی دو گروه شورشی در آن مناطق فعال هستند. یکی از آن‌ها باقیمانده گروه «خلافت اسلامی» هستند و در مورد گروه دیگر که به «پرچم‌های سفید» شهرت دارند اطلاعات چندانی در دست نیست.

هاشم الهاشمی، کار‌شناس امور امنیتی در بغداد معتقد است گروه موسم به «پرچم‌های سفید» متشکل از پیکارجویان جمعیت کردی است که پس از تصرف کرکوک و طوز خورماتو توسط ارتش عراق وشبه نظامیان شیعه در ماه اکتبر آواره شده‌اند.

او می‌افزاید، این گروه با دولت اقلیم کردستان عراق و گروه «خلافت اسلامی» هیچ ارتباطی ندارد.

مقامات نظامی عراق وجود گروه شورشی به نام «پرچم‌های سفید» را می‌پذیرند ولی حاضر نیستند در مورد ترکیب نیرو‌ها و رهبری آن اظهار نظر کنند. یک مقام ارشد دولت اقلیم کردستان عراق نیز به خبرگزاری رویترز گفت این گروه هیچ ارتباط و وابستگی به ما ندارد.

انتقال نفت خام توسط تانکرهای نفتکش و با هدف صادرات نفت منطقه کرکوک در ماه دسامبر در جریان توافقی بین ایران و عراق اعلام شد.

دو کشور توافق کرده‌اند که در ازای انتقال ۶۰ هزار بشکه نفت خام از کرکوک به ایران آن کشور میزان مشابهی از نفت خود را به جنوب عراق منتقل کند.

فروش نفت خام کرکوک از ماه اکتبر که نیروهای عراقی نواحی نفت خیز منطقه را از پیشمرگان کرد بازپس گرفتند متوقف شده است.

نیروهای مسلح اقلیم کردستان در سال ۲۰۱۴ و در پی از هم پاشیدن ارتش عراق در برابر هجوم گروه «خلافت اسلامی» کرکوک و نواحی نفت خیز آن را در کنترل گرفتند. این اقدام نیروهای کرد مانع تصرف نواحی نفت خیز کرکوک توسط پیکارجویان «خلافت اسلامی» شد.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر/خ.ک
XS
SM
MD
LG