لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

پومپئو: دولت عراق به خواسته‌های مردم گوش کند


تجمع معترضان در روز جمعه در مقابل یکی از پل هایی منتهی به منطقه سبز بغداد.
تجمع معترضان در روز جمعه در مقابل یکی از پل هایی منتهی به منطقه سبز بغداد.

رسانه‌ها روز جمعه ۱۰ آبان از «بزرگترین اعتراض‌های» در عراق از زمان سقوط صدام حسین تاکنون خبر دادند و همزمان وزیر امور خارجه آمریکا از دولت این کشور خواست که به مطالبات «مردم» گوش کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعتراضات علیه فساد مسئولان دولتی، بیکاری بالا و فقدان خدمات عمومی در شهرهای مختلف عراق در یک ماه گذشته دستکم ۲۵۰ کشته و ۱۰ هزار زخمی برجای گذاشته است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا جمعه در توییتی نوشته است، دولت عراق می‌بایست به خواسته‌های مشروع مردم که به خیابان آمدند تا صدایشان شنیده شود، گوش دهد. ایالات متحده حمایت خود را مردم عراق اعلام می کند، مردمی که شایسته عدالت و پاسخگویی واقعی هستند.

رویترز می‌گوید، روز جمعه ده‌ها هزار نفر در «بزرگترین اعتراض‌های» در عراق از زمان سقوط صدام حسین تاکنون به خیابان های بغداد آمدند و خواستار ریشه‌کن کردن فساد مسئولان دولتی شدند.

این گزارش می‌افزاید، طی روزهای اخیر جمعیت بیشتری به خیابان‌های عراق آمده و دست به اعتراض زدند. اما با توجه به برگزاری نمازجمعه در این روز تعداد بیشتری در اعتراضات مشارکت کردند.

گزارش‌ها حاکی است که تظاهرات در طول روز جمعه مسالمت آمیز برگزار شد، اما با تاریک شدن هوا درگیری بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان آغاز شد.

کمیسیون حقوق بشر عراق می‌گوید، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی استفاده کردند که در جریان این درگیری ها یک زن بر اثر اصابت گلوله گاز اشک آور به سرش کشته و ۱۵۵ نفر نیز زخمی شدند.

بیشتر درگیری‌ها در مسیرهای پر ترافیک به پل جمهوری بر روی دجله که به منطقه سبز منتهی می‌شود، روی داده است. اکثر ساختمان‌های دولتی در منطقه امنیتی سبز بغداد قرار دارند.

سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه اعلام کرد كه نیروهای امنیتی عراق به‌تازگی از نوعی گاز اشک آور «قبلاً دیده نشده» استفاده می‌کنند که شبیه نارنجك‌های نظامی هستند و ۱۰ برابر سنگین تر از نمونه های استانداردند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، شامگاه پنجشنبه نیز پنج نفر کشته شدند.

با استفاده از رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ خ
XS
SM
MD
LG