لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

آتش‌سوزی در انبار صندوق‌های رای انتخابات عراق؛ عبادی: توطئه است


نیروهای امنیتی در محل آتش‌سوزی
نیروهای امنیتی در محل آتش‌سوزی

چند روز پس از درخواست پارلمان عراق برای بازشماری آرای انتخابات اخیر آن کشور، انباری حاوی نیمی از صندوق‌های رای بغداد، آتش گرفت.

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، این واقعه را «توطئه‌ای با هدف اخلال در روند دموکراسی عراق» توصیف کرده است.

آقای عبادی، پس از این آتش‌سوزی با انتشار بیانیه‌ای گفت با هر کسی که امنیت کشور و شهروندان را به خطر اندازد «با مشت آهنین برخورد خواهد شد».

هنوز مشخص نیست که این آتش‌سوزی چه تاثیری بر بازشماری آرا خواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرده که تنها یکی از چهار انبار محل نگهداری آرای اخذشذه، دچار آتش‌سوزی شده و مدارک و تجهیزات الکترونیکی موجود در آن سوخته است.

بر اساس گزارش رویترز، آتش‌نشانان در حال تلاش برای مهار آتش و گسترش آن به سه انبار دیگر بودند و سخنگوی وزارت کشور عراق مدعی شده که مدارک مهم و اصلی انتخاباتی در سه انباری هستند که «آتش به آنها سرایت نکرده است».

تلویزیون دولتی عراق هم از انتقال صندوق‌های رای به محلی امن، تحت تدابیر شدید امنیتی خبر داده است.

آتش‌سوزی در محل وزارت تجارت عراق رخ داده که کمسیون مستقل انتخابات صندوق‌های منطقه الرصافه بغداد را در آن نگهداری می‌کرد.

بغداد، پرجمعیت‌ترین استان عراق است و ۷۱ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق به این استان تعلق دارد.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق که همراه با متحدانش، در انتخابات پارلمانی در جایگاه سوم قرار گرفت، به تازگی اعلام کرده که تحقیقات دولت نشان می‌دهد در انتخابات، «تخلفات گسترده‌ای» صورت گرفته که بسیاری از آنها از سوی کمیته مستقل انتخابات محکوم شده است.

یک روز پس از این اظهارات، پارلمان عراق دستور بازشماری دستی دوباره آرا را صادر کرد و کمیته مستقل انتخابات نیز اعلام کرده بود که از دستگاه شمارش رایانه‌ای برای این منظور استفاده می‌کند.

آن‌طور که خبرگزاری رویترز نوشته، بازشماری مجدد آرا می‌تواند موجب تضعیف جناح مقتدی صدر، روحانی ملی‌گرایی که هم با آمریکا دارای دشمنی دیرینه‌ای است و هم خواستار فاصله گرفتن عراق از ایران است، شود.

یکی از مشاوران ارشد صدر نسبت به تلاش‌هایی برای از میان بردن پیروزی‌های این روحانی در انتخابات هشدار داده است.

بنا بر نتایج انتخابات پارلمانی عراق، فهرست مورد حمایت مقتدی صدر، موسوم به «سائرون» ۵۴ کرسی به دست آورد و پس از آن، ائتلاف نیروهای حشدالشعبی در رتبه دوم و ائتلاف حیدر عبادی، نخست‌وزیر فعلی، در جایگاه سوم قرار دارند.

با وجودی که مذاکرات در مورد تشکیل دولت آینده عراق در جریان بوده ولی از زمان پیروزی ائتلاف سیاسی به رهبری مقتدا صدر در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور، ابهام و سردرگمی بر عراق حاکم شده است.

از زمان برگزاری انتخابات بسیاری از سیاستمداران قدیمی که کنار گذاشته شدند به نتایج اعتراض کرده و خواستار بازشماری آرا شدند.

به گفته نهادهای امنیتی عراق که دستگاه‌های الکترونیک شماری آرا را آزمایش کرده‌اند به نظر می‌رسد که این دستگاه‌ها نتایج مختلفی ارائه می‌دهند و این اشکال فنی می‌تواند ادعاهای متعدد در مورد وقوع تقلب را توجیه کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG