لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

حشد شعبی می‌گوید «یک پهپاد را در خاک عراق سرنگون کرده‌ است»


نیروهای حشد شعبی در این تصویر آرشیوی از سال ۲۰۱۷ در نینوا دیده می‌شوند
نیروهای حشد شعبی در این تصویر آرشیوی از سال ۲۰۱۷ در نینوا دیده می‌شوند

شبه‌نظامیان موسوم به حشد شعبی (بسیج مردمی) در عراق که از حمایت تهران برخوردارند، می‌گویند یک هواپیمای بدون سرنشین را «در خاک عراق سرنگون کرده‌اند».

در بیانیه منتشرشده در وب‌سایت «الحشد» گفته شده این پهپاد در آسمان «دیاله» توسط «تیم تاکتیکی ۶۸» این گروه شبه‌نظامی هدف قرار گرفته‌ است.

در بخش دیگری از این بیانیه در «الحشد» آمده است که هواپیمای بدون سرنشین «در حال کاوش مقدماتی برای هدف گرفتن نیروهای ارتش عراق در روزهای آینده بوده‌ است».

خبرگزاری دولتی ترکیه به نقل از یک مقام محلی پلیس می‌گوید پهپاد مشغول رصد منطقه بوده و در استان دیاله هدف قرار گرفته‌ است.

المنار و الحشد، وابسته به حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان عراقی که هر دو مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند گفته‌اند این پهپاد با یک «ضد هوایی سرنگون شده‌ است».

هیچ کشور یا گروه مشخصی مسئولیت ارسال پهپاد به آسمان دیاله را برعهده نگرفته‌ است. هیچ مقام رسمی دولتی عراق نیز هنوز گزارش‌های منتشرشده از سوی حشد شعبی را تائید یا رد نکرده‌ است.

طی هفته‌های گذشته نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت تهران در سوریه، عراق و لبنان، هدف حملات هوایی و پهپادی قرار گرفته‌اند که گفته می‌شود کار اسرائیل است.

اسرائیل یک مورد از این حملات در سوریه را رسما برعهده گرفته و در مورد دیگری نیز اخیرا گفته یک پهپاد را در خاک لبنان از دست داده‌ است. پیش از مورد اخیر گروه حزب‌الله لبنان گفته بود پهپاد را هدف قرار داده و سرنگون کرده‌ است.

در این مدت انفجارهایی نیز در پایگاه‌ها و مراکز مرتبط با حشد شعبی عراق رخ داده‌است. از جمله در روز ۱۹ شهریور که انفجار مهیبی در شهر هیت در غرب استان «انبار» عراق گزارش شد و بنا بر برخی گزارش‌های رسما تائید نشده‌ محل وقوع آن یک انبار سلاح حشد شعبی بود.

منابع: خبرگزاری ترکیه، ایرنا، آناتولی، الحشد/ ت/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG