لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

پیام نخست وزیر عراق در پی مورد حمله قرار گرفتن سفارت آمریکا


نیروهای شبه‌نظامی نزدیک به ایران دیوار سفارت آمریکا در بغداد را به آتش کشیدند
نیروهای شبه‌نظامی نزدیک به ایران دیوار سفارت آمریکا در بغداد را به آتش کشیدند

دو روز پس از حمله نیروهای ایالات متحده به مواضع کتائب حزب‌الله، خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه، دهم دی‌ماه، از حمله معترضان عراقی به سفارت این کشور در بغداد، پایتخت،‌ خبر داد.

سفارت آمریکا در بغداد در بخشی از بغداد به نام «منطقه سبز» قرار دارد که به‌شدت حفاظت‌شده است. در همین حال در میان افرادی که خبرگزاری‌ها «معترض» می‌خوانند عده زیادی از اعضای حشد الشعبی نزدیک به ایران حضور دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه به نقل از یک خبرنگار حاضر در محل از «هجوم» تظاهرکنندگان به داخل سفارتخانه خبر داد.


به گزارش این خبرگزاری، این افراد در اصلی سفارتخانه را شکسته، به داخل رفته و سالن پذیرش این ساختمان را به آتش کشیده‌اند.

در پی این اقدام، عادل عبدالمهدی که به‌رغم استعفا هم‌چنان ریاست دولت را بر عهده دارد، در پیامی که ظهر سه‌شنبه منتشر شد از معترضان خواست که ساختمان سفارت را «ترک کنند».

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات عراقی نوشته بود که سفیر آمریکا و دیگر کارکنان این سفارتخانه برای حفظ جان‌شان «تخلیه شده‌اند».

رویترز که خبر خود را به نقل از دو مقام وزارت خارجه عراق منتشر کرده است، می‌گوید که هم‌اکنون تنها کارکنان امنیتی سفارتخانه در آن حضور دارند.

همین خبرگزاری ساعتی بعد از پرتاب گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان خبر داد.

خبرگزاری فرانسه دلیل «حمله» معترضان به سفارت آمریکا را «خشم آنها» از حملات هوایی این کشور به نیروهای عراقی عنوان می‌کند.

خبرگزاری فرانسه تعداد این افراد را «چند هزار» قید می‌کند.

آمریکا روز یک‌شنبه هفته جاری در واکنش به حمله به یک پایگاه نظامی در کرکوک و کشته شدن یک آمریکایی، به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله، یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق، حمله کرد.


در این حملات دست‌کم ۲۵ شبه‌نظامی شیعه کشته و ۵۵ نفر نیز زخمی شدند.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه نوشت که تظاهرکنندگان در حالی که شعار «مرگ بر آمریکا» سر داده بودند خود را به دیوارهای سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد رساندند و آنجا پرچم ایالات متحده را به آتش کشیدند.

مجلس و نهادهای دولتی عراق و همچنین سفارتخانه‌های خارجی در عراق در منطقه سبز بغداد قرار دارند و این منطقه تحت مراقبت‌های شدید امنیتی‌ است.

اعضای حشد الشعبی در میان مهاجمان به سفارت آمریکا
اعضای حشد الشعبی در میان مهاجمان به سفارت آمریکا


با این حال در گزارش‌ها آمده است که «چند هزار» معترض در روز سه‌شنبه «با لباس نظامی» از ایست‌های بازرسی در این منطقه گذشته و خود را به سفارت آمریکا رسانده‌اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که این معترضان پرچم حمایت از نیروهای حشد الشعبی، نیروهای بسیج مردمی، را در دست دارند.

به نوشته رویترز، عده‌ای از نیروهای حشد الشعبی در میان معترضان بر در و دیوار سفارت نوشته‌اند که «به نام ملت، بسته شد».

حملات آمریکا به مواضع کتائب حزب‌الله به واکنش منفی در عراق، در میان مقامات و مردم، دامن زده است.

از جمله نخست وزیر عراق روز دوشنبه، نهم دی‌ماه، در بیانیه‌ای حمله آمریکا به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران را محکوم کرد و آن را اقدامی خطرناک و غیرقابل قبول خواند.

شورای امنیت ملی عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، حملات هوایی آمریکا عراق را به تجدید نظر در همکاری با ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، وادار خواهد کرد.

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز حملات آمریکا به نیروهای شبه‌نظامی تحت مایت خود را «مصداق بارز تروریسم» دانسته، و همزمان، گروه‌های شبه‌نظامی وفادار به ایران در عراق نیز آمریکا را تهدید به اقدامات تلافی‌جویانه کرده‌ بودند.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه، توییتر، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG