لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

آمریکا سه رهبر شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق را تحریم کرد


 قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق
قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه ۱۵ آذرماه سه رهبر شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق را به دلیل همکاری در سرکوب معترضان عراقی تحریم کرد.

مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت: مردم عراق می خواهند كشورشان را باز پس بگیرند. آنها خواستار اصلاحات واقعی و رهبرانی قابل اعتماد و پاسخگو هستند كه منافع ملی عراق را در اولویت قرار دهند.

آمریکا قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق از جریان‌های اصلی حشد شعبی، و برادرش لیث خزعلی و حسین فالح اللامی، از فرماندهان حشد الشعبی را مورد تحریم قرار داده است.

به گزارش رویترز، حسین فالح اللامی معاون امنیت حشد الشعبی است. حشد الشعبی یا بسیج مردمی عراق از حدود چهل گروه تشکیل شده است که اکثر آنها شیعی و وابسته به جمهوری اسلامی هستند.

اعتراضات گسترده در بغداد و شماری از شهرهای جنوبی عراق از بیش از دو ماه پیش با شعارهایی علیه فساد، بیکاری، ناکارآمدی دولت و نفوذ ایران در این کشور، آغاز شد. در این اعتراضات دستکم ۴۳۰ معترض کشته شده‌اند.

دیوید شِنکر٬ مدیر کل وزارت خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک هم روز جمعه در یک نشست خبری گفت، چنانچه خشونت علیه معترضان در عراق متوقف نشود، واشینگتن آماده است تا تحریم‌های بیشتری را علیه عاملان این خشونت‌ها اعمال کند.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است: کار ما تمام نشده است. این یک فرایند ادامه دار است.

وزارت خزانه داری آمریکا هم در بیانیه ای اعلام کرده است، گروه های تحت فرماندهی این سه نفر «به سوی تظاهرات کنندگان شلیک کرده و دهها غیرنظامی را کشته‌اند.»

گروه حشد الشعبی هرگونه دخالت در این تیراندازی را رد می‌کند.

اعتراضات در عراق به دنبال درخواست آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه در عراق، برای کناره گیری عادل عبدالمهدی، نخست وزیر ، وارد مرحله تازه ای شده است.

به دنبال درخواست این مرجع تقلید شیعه، عادل عبدالمهدی از سمت نخست وزیری عراق کناره گیری کرد.

به رغم کناره گیری نخست وزیر عراق، اعتراضات در این کشور همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG