لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

آمریکا رهبر یک گروه شبه نظامی شیعه عراق را تحریم کرد


ابومهدی مهندس، فرمانده گروه کتائب حزب الله در حمله امریکا در بغداد کشته شد.
ابومهدی مهندس، فرمانده گروه کتائب حزب الله در حمله امریکا در بغداد کشته شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه هفتم اسفند ماه احمد الحمیداوی، دبیرکل گروه کتائب حزب‌الله عراق را در فهرست تروریستی این کشور قرار داد.

وزارت امور خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرده است، با قرار گرفتن این فرمانده گروه کتائب حزب‌الله عراق در فهرست تروریستی، به عموم و جامعه بین المللی اعلام می شود احمد الحمیداوی دست به اقدامات تروریستی زده است.

این بیانیه می‌افزاید، افراد و گروه‌هایی که در فهرست تروریستی قرار می‌گیرند، افشا و منزوی خواهند شد و دسترسی آنها به سیستم مالی آمریکا مسدود می‌شود.

وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که گروه کتائب حزب الله مورد حمایت ایران که در عراق و سوریه فعال است، در سال ۲۰۰۹ در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت.

در این بیانیه همچنین آمده است، گروه کتائب حزب الله تاکنون مسئولیت حملات متعدد علیه نیروهای آمریکا و ائتلاف بین المللی را به عهده گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین می‌گوید، گروه کتائب حزب الله در اوایل دی ماه در حمله راکتی به پایگاه نظامی «کی ۱» در کرکوک عراق یک کارمند قراردادی آمریکایی را کشت.

به دنبال این حمله، زنجیره‌ای از حوادث در عراق روی داد. ابتدا آمریکا در واکنش به این حمله، در هشتم دی پنج مقر نیروهای شبه‌نظامی شیعه در عراق و سوریه را مورد حمله قرار داد . در این حملات شماری از شبه نظامیان شیعه کتائب (گردان‌های) حزب‌الله کشته شدند.

سپس نیروهای حشد الشعبی مورد حمایت ایران به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند.

در ادامه ارتش آمریکا روز ۱۳ دی به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس را هدف حملات پهپادی قرار داد. در این حمله ابومهدی مهندس، فرمانده گروه کتائب حزب الله نیز کشته شد.

سپاه پاسداران هم بامداد ۱۸ دی در اعلامیه‌ای از حمله تلافی‌جویانه خود به دو پایگاه‌ عراقی که نیروهای نظامی ایالات متحده در آن حضور داشتند، خبر داد.

XS
SM
MD
LG