لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

آمریکا در ماه‌های آینده «به کاهش نیروهایش در عراق» ادامه می‌دهد


نیروهای آمریکایی در عراق (عکس از آرشیو)
نیروهای آمریکایی در عراق (عکس از آرشیو)

پس از برگزاری گفت‌وگوهای راهبردی آمریکا و عراق در پنجشنبه ۲۲ خرداد، اعلام شد، ایالات متحده در ماه‌های آینده به کاهش شمار نیروهای خود در عراق ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه مشترک عراق و آمریکا آمده است: «دو کشور اذعان کردند با توجه به پیشرفت چشمگیر در راستای از بین بردن تهدید داعش (گروه حکومت اسلامی)، در ماه‌های آینده ایالات متحده به کاهش نیروهای خود ادامه خواهد داد.»

این بیانیه می‌افزاید، ایالات متحده بار دیگر تاکید کرد که به دنبال داشتن پایگاه دائمی یا حضور نظامی دائم در عراق نیست و چنین خواستی را مطرح نکرده است.

همچنین تصریح شده است٬ همکاری‌های امنیتی بین دو.کشور بر مبنای توافقات متقابل خواهد بود.

در همین زمینه خبرگزاری دولتی عراق گزارش داده است که واشینگتن و بغداد در گفت‌وگوهای راهبردی، بر تعهد خود برای خروج نیروهای آمریکایی تاکید کردند.

خبرگزاری دولتی عراق می‌گوید، مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور گفته است که عراق و آمریکا در مذاکرات راهبردی تصمیم پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را به رسمیت شناختند.

خبرگزاری عراق می‌گوید این گفت‌وگوهای راهبردی در چارچوب موافقتنامه امنیتی آمریکا و عراق سال ۲۰۰۸ بود و این مذاکرات طریق ویدئو کنفرانس بین نمایندگان دو کشور برگزار شد.

گفت‌وگوهای راهبردی آمریکا و عراق بعد از ماه‌ها تنش، به‌ویژه پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران در عراق توسط پهپادهای آمریکایی پنج‌شنبه برگزار شد.

به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس، نایب رئیس حشد شعبی عراق، در حمله ارتش آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق رای به خروج نیروهای خارجی از کشور داد. پس از رای پارلمان شماری از کشورهای عضو ائتلاف مبارزه با داعش نیروهای خود را در عراق کاهش دادند.

به دنبال روی کار آمدن مصطفی کاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق در ماه گذشته که روابط خوبی با واشینگتن و هم‌پیمانانش دارد، از تنش‌ها کاسته شده است.

در حدود پنج هزار نیروی آمریکایی هم اکنون در عراق حضور دارند که برای مبارزه با داعش، آموزش نیروهای عراقی و تامین امنیت کشور حضور دارند. ایران و گروه‌های شیعه مورد حمایت تهران خواستار خروج آنها هستند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، مشخص نیست که خروج نیروهای ایالات متحده از عراق فقط شامل نیروهای عملیاتی خواهد بود یا این که واحدهای آموزش دهنده آمریکایی نیز شامل آن خواهند شد.

XS
SM
MD
LG