لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

مخالفت نخست‌وزیر عراق با درخواست انحلال «حشد الشعبی»


حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، روز شنبه ۱۴ مرداد با درخواست انحلال نیروی شبه نظامی «حشد الشعبی»‌ مخالفت کرد. پیشتر مقتدی صدرف از روحانیون شیعه عراقی خواستار انحلال این نیرو شده بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، آقای عبادی در یک سخنرانی گفت: «حشد الشعبی که تحت رهبری مرجعیت و کشور است، منحل نخواهد شد».

همچنین احمد الاسدی، سخنگوی حشد الشعبی، در سخنانی که «السومریه نیوز» روز یکشنبه منعکس کرد، گفت: حیدر عبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، به شکلی واضح درباره حشد الشعبی سخن گفته و تاکید کرده است که این سازمان منحل نخواهد شد و بخشی اصلی از منظومه امنیتی عراق خواهد بود.»

پیش از این، مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی، روز جمعه ۱۳ مرداد، از دولت عراق خواسته بود حشدالشعبی را برچیند. این نیروی شبه نظامی بنا بر تخمین‌ها شامل حدود ۱۲۲ هزار تن است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای صدر در گفت‌وگو با هزاران حامی خود در بغداد و پس از دیدار هفته گذشته‌اش از عربستان سعودی، رقیب جمهوری اسلامی در منطقه، این درخواست را مطرح کرد.

حشدالشعبی یا همان «نیروهای داوطلب و مردمی» که عمدتاً از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت تهران تشکیل می‌شود در آذرماه سال ۹۵ توسط مجلس عراق به عنوان نیروی ذخیره برای ارتش و پلیس این کشور به رسمیت شناخته شد.

این نیروها در بازپس‌گیری شهر مهم و استراتژیک موصل در عراق در تیرماه گذشته، یعنی نخستین شهری که به تصرف گروه حکومت اسلامی درآمد، نقشی حائز اهمیت داشتند.

پیشتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم روز ۳۰ خرداد از فعالیت حشدالشعبی پشتیبانی کرده بود.

وی با اشاره به «مخالفت امریکا و اذناب او»‌ با حشدالشعبی گفته بود: «مخالفت آمریکایی‌ها با نیروهای مردمی به این علت است که آنها می‌خواهند عراق، عامل مهم اقتدار خود را از دست بدهد».

پس از آن، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، نیز در اواخر تیرماه سال جاری صراحتاً اعلام کرد که «فرمانده حشدالشعبی توانست کلید درب انبارهای تسلیحات جمهوری اسلامی را در خدمت خودش بگیرد، زیرا جمهوری اسلامی مانند دیگران نبود که پول ملت عراق را بگیرد و در موقع اضطرار به آنها سلاح ندهد».

به نوشته خبرگزاری فرانسه، مقتدی صدر روز جمعه در سخنرانی خود خطاب به حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، از او خواست که تمامی اسلحه و مهمات که در اختیار حشدالشعبی است ضبط شود، به طور کلی برچیده شود و از این میان، تنها نیروهای منضبط و تعلیم‌دیده آن جذب ارتش عراق شوند.

وی درخواست خود پس از سفر به عربستان سعودی مطرح کرد؛ سفری که هم ریاض و هم دفتر مقتدی صدر نتیجه‌اش را مطلوب توصیف کردند.

دفتر مقتدی صدر اعلام کرده است که این سفر در پاسخ به «دعوتی رسمی» از سوی ریاض انجام شد.

این در حالی است که روابط عربستان سعودی با جمهوری اسلامی پس از حمله به سفارت این کشور در تهران دائماً با تنش و تندی توام بوده و دو کشور به طور مداوم یکدیگر را به مداخله در امور هم متهم کرده‌اند.

مقتدی صدر در فروردین ماه امسال نیز درخواستی مبنی بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت مطرح کرده بود؛ بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، از متحدان ایران در منطقه است.

XS
SM
MD
LG