لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

برگزاری انتخابات محلی پارلمانی در کردستان عراق


یک سال پس از برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق، دو حزب اصلی این منطقه همزمان با آغاز انتخابات محلی، تلاش‌ها برای افزایش قدرت خود را آغاز کرده‌اند.

سپتامبر سال گذشته مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق، یک همه‌پرسی برای استقلال کامل کردستان عراق که دارای شش میلیون نفر جمعیت است، برگزار کرد که با آنکه در صندوق موفقت‌آمیز بود، اما در اجرا شکست خورد.

در آن انتخابات که باوجود مخالفت دولت مرکزی عراق، ترکیه و ایران برگزار شد، ۹۳ درصد رای‌دهندگان موافق استقلال کردستان عراق بودند.

خبرگزاری رویترز نوشته در انتخابات امروز رقابت اصلی بین دو حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و حزب دموکرات کردستان عراق خواهد بود و سایر احزاب بخت چندانی برای غلبه بر این دو حزب ندارند.

با این حال ناکامی این دو حزب در جدایی کردستان از عراق، فساد اداری،‌ رکود اقتصادی و ناتوانی در پرداخت حقوق و دریافتی‌های کارمندان دولت، مردم را به راه حل سیاسی تغییر اوضاع منطقه بدبین کرده و میزان مشارکت انتخاباتی به طور قابل توجهی در سال‌های اخیر در این منطقه کاهش پیدا کرده است.

دو حزب عمده کردستان عراق نیز اعلام کرده‌اند که انتظار ندارند بیشتر از ۴۰ درصد از سه میلیون و ۸۰ هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات در رای‌گیری شرکت کنند.

این انتخابات از اوایل صبح امروز آغاز شده و تا ساعت شش بعدازظهر ادامه دارد و انتظار می‌رود نتایج اولیه آن تا ۷۲ ساعت پس از پایان رای‌گیری اعلام شود.

نامزدهای این انتخابات برای کسب یکصد و ۱۱ کرسی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که ۱۱ کرسی متعلق به اقلیت‌های قومی را نیز شامل می‌شود.

احزاب اپوزیسیون کردستان عراق با آنکه در انتخابات ایالتی ماه مه نتوانستند موفق ظاهر شوند، اما گزارش‌هایی مبنی بر تقلب انتخاباتی دو حزب اصلی کردستان عراق، ممکن است مشارکت مردمی را به نفع اپوزیسیون تغییر دهد.

جنبش «گوران» (تغییر) که اصلی‌ترین جنبش اپوزیسیون کردستان عراق است نیز به‌دنبال مرگ نچیروان مصطفی، رهبر خود، بسیار تضعیف شده است.

برگزاری همه‌پرسی استقلال، تنش میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان را افزایش داد و در عین حال ایران و ترکیه که مرز‌های مشترکی با اقلیم کردستان دارند، به تندی به آن واکنش نشان دادند.

هر دو کشور گذرگاه‌های مرزی خود با اقلیم کردستان را برای مدتی مسدود کردند و به نیروهای عراقی اجازه دادند از طریق خاک آنها کنترل این گذرگاه‌ها را در دست گیرند.

دولت مرکزی عراق از زمان همه‌پرسی استقلال کردستان، پروازهای بین‌المللی به دو فرودگاه اصلی این منطقه را ممنوع کرده و کنترل مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک، و میدان‌های نفتی را که منبع اصلی درآمد اقلیم کردستان بود، در دست گرفته است.

منابع: رویترز و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG