لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

رئيس‌جمهور عراق: عادل‌ عبدالمهدی موافق استعفا است


برهم صالح، رئيس‌جمهور عراق از برگزاری انتخابات زودهنگام و تغییر قانون انتخابات این کشور حمایت کرده است
برهم صالح، رئيس‌جمهور عراق از برگزاری انتخابات زودهنگام و تغییر قانون انتخابات این کشور حمایت کرده است

رئيس‌جمهوری عراق گفته است عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور آمادگی خودش را برای استفعا اعلام کرده است.

برهم صالح که روز پنج‌شنبه ۹ آبان در یک سخنرانی تلویزیونی دیدگاه‌های خود را درباره تحولات اخیر عراق مطرح می‌کرد، گفت نخست‌وزیر این کشور از گروه‌های سیاسی عراق خواسته است که جانشین او را انتخاب کنند.

او ضمن موافقت با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق گفت: «پارلمان عراق باید اولین نهادی باشد که خواسته‌‌های مردم معترض را پیگیری کند.»

روز دوشنبه ۶ آبان مقتدا صدر، روحانی شیعی و رهبر ائتلاف «سائرون»، خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودرس وکناره‌گیری عادل عبدالمهدی شده بود.

ائتلاف «سائرون» در انتخابات سال ۲۰۱۸ بیشترین کرسی‌ها را به خود اختصاص داد و در روی کار آمدن دولت عادل عبدالمهدی مشارکت داشت.

این ائتلاف خواستار برآورده شدن تمامی مطالبات معترضان است و اعلام کرد تا آن زمان با ادامه کار دولت فعلی مخالفت خواهد کرد.

رئيس‌جمهور عراق در سخنرانی امروز خود همچنین با تاکید بر این که وضعیت فعلی عراق «غیرقابل قبول» و نیازمند «اصلاحات فوری» است، خواستار «گفت‌وگوی ملی» برای حل مشکلات شد.

او سپس با حمایت از تغییر قانون انتخابات در عراق، گفت: «پیش‌نویس قانون جدید انتخابات هفته آینده ارائه می‌شود».

برهم صالح در ادامه عنوان کرد باید با کسانی که با معترضان مقابله می‌کنند، برخورد شود و «هیچ راه‌حل امنیتی» در این زمینه وجود دارد.

معترضان عراقی در هفته‌های گذشته خواستار کناره‌گیری دولت شده‌ و علیه فساد، بیکاری و فقر در یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان از نظر منابع نفتی شعار داده‌اند. اما اعتراض مردم با سرکوب گسترده توسط نیروهای امنیتی مواجه شد.

بنابر گزارش‌های غیر رسمی، مجموع کشته‌های دور جدید اعتراض‌ها به بیش از ۲۴۰ نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG