لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

فرمانده سپاه پاسداران: کرانه باختری رود اردن نیز در حال مسلح شدن علیه اسرائیلی‌هاست


 حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران
حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران

فرمانده کل سپاه پاسداران می‌گوید کرانه باختری رود اردن نیز در حال مسلح شدن علیه اسرائیلی‌ها است.

حسین سلامی در گفت‌وگو با سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران که روز ۲۸ مرداد منتشر شد، اظهار داشت که غزه در «میدان مقاومت و مبارزه تنها نیست بلکه این مبارزه به کرانه باختری هم منتقل شده است».

به ادعای او، «هیچ حاشیه امنی در هیچ نقطه‌ای» برای اسرائیل و ساکنان آن وجود ندارد و با لحاظ توان حزب‌الله در کنار قدرت راکتی و آتشباری نیروهای فلسطینی، دیگر همه نقاط اسرائیل می‌تواند نقطه تلاقی آتش راکتی «محور مقاومت» باشد.

فرمانده کل سپاه با اذعان به توان بالای اسرائیل در فن‌آوری و تسلط امنیتی، افزوده است که با وجود این، فلسطینیان توانسته‌اند در کرانه باختری که یک منطقه کاملا مجزا از باریکه غزه است، برای تسلیح به سازوبرگ نظامی بکوشند.

به گفته او، همان طور که غزه مسلح شد، به همان روش، کرانه باختری هم می‌تواند مسلح بشود و این فرآیند در حال رخ دادن است.

سلامی توضیح بیش‌تری در زمینه احتمال دخالت ایران در این روند نداده اما حکومت ایران را در ردیف «دوستان واقعی» که «در صحنه‌های سخت» و «تا آخر» در کنار فلسطینیان ایستاده‌ است، توصیف کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هشت سال پیش گفته بود که «کرانه باختری قطعا تسلیح خواهد شد». او از هر عاملی که بتواند کرانه باختری را مسلح کند، خواسته بود که اگر خواهان «کاهش محنت فلسطینیان» است، از این امر دریغ نکند.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، بهار امسال همزمان با عملیات مسلحانه متعددی که علیه اسرائیلی‌ها به‌دست افراد مسلح آمده از کرانه باختری انجام شد، نوشته بود که آن پیش‌بینی رهبر نظام «در حال تحقق است» زیرا ثابت شد که «راه دیپلماسی ممکن نبوده است».

در جریان درگیری سه هفته پیش اسرائیل و شبه‌نظامیان جهاد اسلامی فلسطین در غزه، که همزمان با سفر زیاد نخاله، دبیرکل این سازمان به تهران بود، رسانه‌های اسرائیل نوشته بودند که هدف نخاله از این دیدار، بیدار کردن سلول‌های مسلح نهفته جهاد اسلامی در کرانه باختری و راهکارهای افزایش فعالیت مسلحانه در این بخش از اراضی فلسطینی است.

اسرائیل در اقدامی که آن را «پیشگیرانه» نامید، بسام سعدی، مقام ارشد جهاد اسلامی فلسطین در منطقه جنین در بخش شمالی کرانه باختری را همزمان با حضور زیاد نخاله در تهران، بازداشت کرد.

آقای سعدی کماکان در بازداشتگاه اسرائیل است در حالی که یکی از درخواست‌های اصلی جهاد اسلامی فلسطین برای پایان دادن به حملات راکتی به اسرائیل، آزادی او بود.

حسین سلامی که در جریان دیدار زیاد نخاله از تهران با او دیدار کرده بود، به سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی گفته که با دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین درباره «فرسایش قدرت» اسرائیل نسبت به گذشته گفت‌وگو کرد و هر دو در این زمینه «تفاهم» داشته‌اند.

فرمانده کل سپاه اما عدم پیوستن حماس یا سایر گروه‌های مسلح فلسطینی به حملات راکتی علیه اسرائیل در عملیات اخیر را صرفا «توطئه صهیونیستی» نامیده و گفته است که اسرائیل عامدانه برای تسویه حساب، این‌گونه گزینشی و علیه تک تک گروه‌های فلسطینی اقدام می‌کنند تا در مجموع، همه آن‌ها را تضعیف کند.

اسرائیل از آغاز عملیات نظامی موسوم به «سپیده‌ دم» گفته بود که با حماس کاری ندارد و هدفش تنها «وارد کردن ضربه سخت» به جهاد اسلامی فلسطین است.

در آن عملیات، حماس به حمایت معنوی از نیروهای جهاد و تقبیح عملیات نظامی اسرائیل اکتفا کرد اما اقدام عملی علیه اسرائیل انجام نداد.

در برخی گزارش‌های تایید نشده فلسطینی ادعا شده بود که نیروهای حماس محل فرماندهان ارشد جهاد اسلامی فلسطین را به اسرائیل لو دادند و باعث کشته شدن آن‌ها شدند. دو فرمانده ارشد میدانی جهاد در میان ۵۱ کشته آن عملیات بودند.

رسانه‌های اسرائیل تاکید کرده بودند که حماس به دلیل داشتن مسئولیت اصلی در حکومت‌ غزه خود را موظف به تامین امور معیشتی دو میلیون ساکنین این باریکه می‌داند و نه تنها امتیازی برای خود از رهگذر پیوستن به حملات راکتی نیروهای جهاد علیه اسرائیل نمی‌دید، بلکه تضعیف هر چه بیش‌تر جهاد اسلامی فلسطین را در عملیات اسرائیل به سود خود تشخیص داد.

جهاد اسلامی فلسطین که در آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران برپا شد، بیش از حماس، که خاستگاه معنوی آن اخوان المسلمین است، وابسته به حاکمیت شیعی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود و در ردیف حزب‌الله است.

با این حال، جهاد اسلامی فلسطین یک جنبش رو به تقویت در دهه‌های گذشته بوده و علی‌رغم حکومت سرسختانه حماس بر غزه، بر شمار شبه‌نظامیان جهاد در این باریکه به میزان چشم‌گیری افزوده شده است.

XS
SM
MD
LG