لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

واکنش مقام‌های ایران به درگیری‌های مرگبار در مرز باریکه غزه


به گفته منابع خبری فلسطینی، شمار تلفات تظاهرات اعتراضی که از روز جمعه آغاز شده به ۱۷ کشته و بیش از ۱۴۰۰ زخمی رسیده است
به گفته منابع خبری فلسطینی، شمار تلفات تظاهرات اعتراضی که از روز جمعه آغاز شده به ۱۷ کشته و بیش از ۱۴۰۰ زخمی رسیده است

سپاه پاسداران ایران ضمن «حمایت» از تظاهرات فلسطینیان، «تثبیت اسرائیل» و تامین امنیت این کشور را «امری باطل و تحقق ناپذیر» خوانده‌است. دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل نیز تهدید کرد که «کشتار مردم غزه» با «پاسخ غافلگیرکننده فلسطین و گروه‌های مقاومت مواجه می‌شود».

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز شنبه ضمن محکوم کردن «کشتار» فلسطینی‌ها، در عین حال به گفته او، «تلاش عربستان سعودی» برای«برقراری ارتباط» با اسرائیل را باعث «جری‌تر شدن» رهبران این کشور در این بحران دانست.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، پیش از این تأکید کرده بود که این کشور هیچ‌گونه رابطه‌ای با اسرائیل ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سپاه پاسداران روز شنبه ۱۰ فروردین راهپیمایی اعتراضی درامتداد مرزهای باریکه غزه با اسرائیل را نشانه به گفته این نهاد «سرعت یافتن روند خشکانده‌شدن غده سرطانی اسرائیل» از منطقه دانست.

دراین بیانیه همچنین «تثبیت اسرائیل و امنیت‌سازی» برای این کشور یک «رویای باطل و تحقق‌ناپذیر» خوانده شده است.

سپاه پاسداران در بیانیه خود تاکید کرد که «به عنوان دست قدرتمند ملت ایران از هیچ تلاشی برای کمک به مردم مسلمان فلسطین دریغ» نخواهد کرد و «ظرفیت‌های در اختیار را برای استیفای حقوق فلسطینی های عزیز فعال‌تر خواهد ساخت».

بیانیه سپاه پاسداران درحالی صادر شده که سازمان ملل متحد، آمریکا، اتحادیه اروپا و شماری دیگر از کشورها بارها تهدید به نابودی اسرائیل از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی را شدیداً محکوم کرده‌اند.

درهمین حال زاخی هانگبی، وزیر همکاری های منطقه‌ای اسرائیل، روز پنج‌شنبه نهم فروردین گفته بود که حماس بعد از نزدیکی دوباره به ایران با «رهنمود» از تهران برای «بحرانی کردن دوباره اوضاع» برنامه‌ریزی کرده است.

فلسطینیان کرانه باختری و نوار غزه و همچنین اعراب شهروند اسرائیل هر سال در روز سی‌ام ماه مارس، به یاد وقایع خونین اعتراضی سال ۱۹۷۶، تظاهراتی با عنوان «روز زمین» برگزار می‌کنند.

امسال حماس و سایر گروه‌های فلسطینی از مدت‌ها پیش فراخوان داده بودند که اعتراضات و تجمعات، به مناسبت هفتادمین سالروز تأسیس کشور اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم/بیت‌المقدس، تا شش هفته ادامه خواهد داشت.

به گفته منابع خبری فلسطینی، شمار تلفات تظاهرات اعتراضی که از روز جمعه آغاز شده به ۱۷ کشته و بیش از ۱۴۰۰ زخمی رسیده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه جمعه در نشستی به درخواست کویت، رئیس دوره‌ای این شورا، از رخدادهای مرز غزه و چشم‌انداز تشدید این بحران ابراز نگرانی کرد اما این نشست به صدور بیانیه‌ای مشترک منجر نشد.

احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب، نیز رفتار اسرائیل را «وحشیانه» نامید. دولت‌های عراق، لبنان، و ترکیه نیز اسرائیل را در رخدادهای روز جمعه نکوهش کرده‌اند.

از سوی دیگر ارتش اسرائیل هشدار داده‌است که حملات به غزه را ممکن است از نواحی مرزی به سایر نقاط این باریکه گسترش دهد. سخنگوی ارتش اسرائیل، روز شنبه گفت اگر خشونت‌های مرزی غزه ادامه یابد، اسرائیل محدوده واکنش‌های خود را برای «سرکوب تندروها» گسترش خواهد داد.

XS
SM
MD
LG