لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

در راه‌پیمایی اعتراضی فلسطینی‌ها شمار زیادی کشته و زخمی شدند


سازمان‌های فلسطینی گفته‌اند تظاهرات موسوم به «روز زمین» را امسال تا شش هفته ادامه خواهند داد.
سازمان‌های فلسطینی گفته‌اند تظاهرات موسوم به «روز زمین» را امسال تا شش هفته ادامه خواهند داد.

خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند روز جمعه دهم فروردین در نخستین روز از تظاهرات شش هفته‌ای فلسطینیان در امتداد مرزهای نوار غزه با اسرائیل، ۱۵ فلسطینی با آتش نیروهای اسرائیلی کشته و بیش از ۱۴۰۰ نفر نیز زخمی شدند.

به گفته منابع خبری و بیمارستانی فلسطینی، یک نوجوان شانزده ساله نیز در میان کشته‌هاست. بسیاری از زخمی‌ها کسانی هستند که ظاهرا از استنشاق گاز اشک‌آور یا بمب‌های دودزا آسیب دیده‌اند.

راه‌پیمایی موسوم به «بازگشت میلیونی» فلسطینی‌ها که با پشتیبانی حماس و سایر سازمان‌های فلسطینی فعال در غزه برنامه‌ریزی شده است، از ساعات نخست بامداد جمعه و همزمان با روز موسوم به «یوم الارض» آغاز شد و بنابر گزارش‌ها «سی هزار نفر»‌ در این تظاهرات شرکت دارند.

«روز زمین» تظاهراتی است که اعراب شهروند اسرائیل و فلسطینیان کرانه باختری و غزه، هر سال در روز سی‌ام ماه مارس، به یاد وقایع خونین اعتراضی سال ۱۹۷۶ برگزار می‌کنند.

اما امسال قرار است که این تظاهرات در طول مرزهای اسرائیل به مدت شش هفته و تا ۱۵ ماه مه، ۲۵ اردیبهشت که سال‌روز استقلال اسرائیل است، ادامه یابد.

حماس با این ادعا که اقدام اعتراضی امسال آنها «مسالمت‌جویانه» است در چارچوب تدارکات برای تداوم تظاهرات در شش هفته پیش رو، ده‌ها چادر با امکانات مختلف در امتداد مرزها با اسرائیل برپا کرده است.

ارتش اسرائیل آتشباری نظامیان خود به سوی «افراد تفرقه‌انگیز» در میان تظاهرکنندگان فلسطینی در چند بخش مختلف در مرزهای غزه و اسرائیل را تایید کرده اما تعداد ۱۵ کشته و بیش از ۱۴۰۰ زخمی را هنوز تایید نکرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل سرهنگ ایال زامیر، فرمانده تیپ جنوب ارتش اسرائیل، ضمن تأکید بر آمادگی ارتش در مقابله با بحران گفت: «تحریکات زیادی از سوی فلسطینی‌ها صورت گرفته که اوضاع را به سوی وخامت می‌برد».

اسرائیل از پنج‌شنبه ده‌ها تک‌تیرانداز خود را برای مقابله با فلسطینی‌هایی که احتمالا بخواهند حصار مرزی را رد کرده و وارد اسرائیل شوند، در طول مرزها مستقر کرده است.

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، و یحیی سنوار، رهبر داخلی حماس در غزه، هر دو در میان تظاهرکنندگان ظاهر شده و سخنرانی کردند.

اسماعیل هنیه با اشاره به سخنان دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا که از تلاش برای دستیابی به «توافق قرن» میان اسرائیل و فلسطینی‌ها سخن گفته است، گفت: «ملت فلسطین خود تاریخ خویش را می‌نویسد و ترامپ بداند که ما از قدس عدول نکرده و هیچ جایگزینی برای ارض فلسطین و حق بازگشت وجود ندارد».

همزمان با برپایی تظاهرات اعتراضی در نقاط مرزی، گزارش شده است که درگیری‌هایی نیز بین فلسطینی‌ها و سربازان اسرائیلی در نقاط مختلف کرانه باختری روی داده است. از جمله گزارش‌هایی درباره سنگ‌پرانی فلسطینیان به سوی نظامیان اسرائیلی در نقاط تماس در رام‌الله، بیت اللحم و همچنین آتش زدن لاستیک‌ها منتشر شده است.

تدابیر امنیتی در اطراف شهرک‌های یهودی‌نشین نیز تشدید شده است.

نیکلای ملادنوف، نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه، و همچنین جیسون گرینبلات، نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی، با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه نسبت به بحرانی شدن اوضاع بین دو طرف ابراز نگرانی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG