لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

تنش آبی در ایران؛ «۸۶ درصد مساحت اصفهان» با بحران روبه‌رو است


استمرار خشکسالی و کم‌آبی در دشت‌های اصفهان به گسترش پدیده فرونشست زمین منجر شده است
استمرار خشکسالی و کم‌آبی در دشت‌های اصفهان به گسترش پدیده فرونشست زمین منجر شده است

مدیریت بحران استانداری اصفهان روز شنبه ۱۱ تیرماه با استناد به گزارش مرکز اقلیم‌شناسی ایران گفت که ۸۶ درصد مساحت اصفهان با خشکسالی مواجه است و در حال حاضر، ۳۰۰ روستای این استان با تانکر سیار آب‌رسانی می‌شود.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل این سازمان، روز شنبه در مراسمی رسمی با حضور مسئولان شرکت آب و فاضلاب اصفهان تصریح کرد که بحران خشکسالی در استان اصفهان طی بیست سال گذشته تشدید شده است.

او همچنین در مورد گسترش چشمگیر فرونشست زمین در دشت‌های اصفهان هشدار داد و افزود که بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی و نقشه‌برداری، ۲۷ دشت از ۳۵ دشت این استان در پی کم‌آبی مستمر با بحران فرونشست روبه‌رو هستند.

این نخستین‌بار نیست که مقام‌های مسئول در مورد بحران فرونشست زمین در اصفهان هشدار می‌دهند؛ رئیس گروه حفاظت از منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان روز هشتم تیرماه به خبرگزاری تسنیم گفته بود که آبخوان شهر اصفهان «حدود سه میلیارد متر مکعب کسری آب دارد».

مهرماه پارسال نیز، مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی این استان اعلام کرد اصفهان تنها شهر در سراسر ایران است که «فرونشست زمین حتی به داخل مناطق مسکونی آن نفوذ کرده است».

او هشدار داده بود که «برای احیای آبخوان دشت اصفهان-برخوار فقط تا سال ۱۴۰۹ و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا سال ۱۴۱۸ فرصت هست».

به گفته این مقام در دشت اصفهان-برخوار زیرساخت‌های حیاتی و استراتژیکی مانند نیروگاه، پالایشگاه، ورزشگاه نقش جهان، فرودگاه، کریدور شمال به جنوب، شرق به غرب و همچنین شمار قابل توجهی آثار تاریخی قرار دارد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و تسنیم/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG