لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

نیروهای دمکراتیک سوریه بیش از ۱۵۰ پیکارجوی داعش را به عراق تحویل دادند


 پیکارجویان داعشی آزاد شده در سوریه (عکس از آرشیو)
پیکارجویان داعشی آزاد شده در سوریه (عکس از آرشیو)

یک مقام امنیتی عراق روز پنجشنبه دوم اسفند گفت نیروهای دمکراتیک سوریه که با حمایت آمریکا علیه گروه «خلافت اسلامی»، داعش، می جنگند بیش از ۱۵۰ پیکارجوی عراقی این گروه را به آن کشور تحویل داده و در آینده نزديک قرار است تعداد بیشتری از اسرای عراقی«خلافت اسلامی» به آن کشور تحویل داده شوند.

به گفته این مقام عراقی پیکارجویان غروب چهارشنبه به آن کشور تحویل داده شده و اکنون در «محل امنی» تحت بازجویی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس این بیشترین تعداد از استرداد پیکارجویان اسیر گروه «خلافت اسلامی» به کشور زادگاه آنهاست. نحوه برخورد با پیکارجویان خارجی این گروه در هفته های اخیر برای کشورهای اروپایی و سایر کشورهای زادگاه آنها به یک چالش بدل شده است.

بیش از هزار پیکارجوی خارجی گروه «خلافت اسلامی» که اکثر آنها اروپایی و عراقی هستند هم اکنون در زندانهای نیروهای دمکراتیک سوریه اسیرند. کردهای سوریه از مدتها پیش و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز چند روز پیش خواستار آن شدند که همه کشورهای جهان اتباع خود را تحویل گرفته از سوریه خارج کنند.

نیروهای دمکراتیک سوریه می گوید امکانات لازم برای نگهداری پیکارجویان اسیر را ندارد ولی به نظر می رسد کمتر کشوری حاضر است اتباع خود را که در صفوف «خلافت اسلامی» جنگیده اند، بپذیرد.

چندی پیش نخست وزیر عراق اعلام کرد این کشور تمامی پیکارجویان عراقی و هزاران نفر از خانواده های آنها را تحویل خواهد گرفت.

مقام امنیتی عراق که حاضر نشد نامش در گزارش فاش شود روز پنجشنبه گفت نیروهای دمکراتیک سوریه بیش از ۲۰ هزار عراقی مظنون به عضویت در گروه «خلافت اسلامی» و خانواده های آنها را در زندان ها و اردوگاههای ویژه ای در شمال سوریه نگهداری می کنند.

به گفته او بیش از ۵۰۰ پیکارجوی عراقی در میان این افراد هستند و اولین گروه از این افراد که حدود ۱۵۰ نفر بودند چهارشنبه شب به عراق تحویل داده شده و سپس برای بازجویی به بغداد منتقل شده اند.

این در حالی است که نیروهای دمکرایتک سوریه با حمایت آمریکا مشغول بازپس گیری آخرین نقطه تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» در جنوب شرقی سوریه و در جوار مرز عراق هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید روز چهارشنبه چند صد نفر که اکثر آنها زن و کودک بودند از یک اردوگاه این گروه در جوار رودخانه فرات تخلیه شدند. این می تواند نشانه ای از بازپس گیری آخرین منطقه تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» باشد که در اوج قدرت خود حدود یک سوم از خاک سوریه و عراق را در کنترل داشت.

گفته می شود که حدود ۳۰۰ پیکارجوی این گروه همراه با صدها غیرنظامی که احتمالا خانواده های آنها هستند بیش از یک هفته در این اردگاه در جوار روستای باقوز در شرق سوریه در محاصره هستند. تعداد دقیق غیرنظامیان این اردوگاه هنوز مشخص نیست.

مشخص نیست که ۱۵۰ پیکارجوی عراقی که چهارشنبه شب به آن کشور تحویل داده شدند از جمله افرادی بودند که اخیرا از باقوز تخلیه شده و یا قبلا اسیر شده اند.

تصرف اردوگاه باقوز توسط نیروهای کرد سوریه نقطه پایان بازپس گیری قلمرو گروه «خلافت اسلامی» در سوریه خواهد بود و به رییس جمهور آمریکا امکان می دهد تا نظامیان این کشور را از سوریه خارج کند. این آغاز فصل جدیدی در جنگ داخلی هشت ساله سوریه خواهد بود.

با این همه بسياری معتقدند که تصرف تمامی قلمرو این گروه به معنای پایان تهدیدهای «خلافت اسلامی» نخواهد بود و این گروه هنوز هم در عراق و سوریه یک تشکیلات مخفی و فعال دارد.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG