لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

نشست سوچی؛ روحانی خواستار کوششی مضاعف برای «حل وضعیت در ادلب» شد


حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشستی سه‌جانبه درباره سوریه به شهر ساحلی سوچی در روسیه رفته است خواستار دوچندان شدن تلاش‌ها برای پاکسازی منطقه ادلب در سوریه شد.

نشست یک روزه سران ایران، روسیه و ترکیه درباره وضعیت ادلب عصر پنج‌شنبه در بندر سوچی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حسن روحانی در ابتدای نشست سه‌جانبه خطاب به رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه گفت که وی از عملیات پاکسازی منطقه ادلب حمایت می‌کند و بر این باور است که رها کردن اعضای جبهه‌النصره در آن منطقه، فقط به این دلیل که نام خود را عوض کرده‌اند، «اشتباه است».

منطقه ادلب، یعنی آخرین بخش از سوریه که از کنترل دولت بشار اسد خارج است، اخیراً شاهد تحکیم کنترل گروه تندروی تحریرالشام بوده است.

«هیئت تحریرالشام» (سازمان آزادسازی سرزمین شام) در ژانویه ۲۰۱۷ آغاز به فعالیت کرد. این گروه تندروی سلفی از ادغام جبهه فتح‌الشام (شاخه القاعده با نام پیشین جبهه‌النصره) و شماری دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی جنگ داخلی سوریه شکل گرفت.

بنابر همین گزارش، رئیس جمهوری ایران تأکید کرد زمان آن فرا رسیده است که تلاش‌ها برای حل معضل ادلب دوبرابر شود.

روسیه پیش از این بر خواست خود برای انجام عملیاتی برای بیرون راندن شبه‌نظامیان از استان ادلب، در شمال غربی سوریه، تأکید کرده بود؛ این موضوع در سخنان روز پنج‌شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری آن کشور نیز مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آغاز نشست سه‌جانبه سران گفت: باید به توافقی دست یافت که «دوام مناطق عاری از خشونت در منطقه را تضمین کند».

آقای پوتین همچنین از ایران و ترکیه خواست که با برداشتن «گام‌هایی مشخص، سرچشمه تروریست‌ها را نابود کنند».

در طول هفت سال گذشته ایران و روسیه دو متحد کلیدی حکومت بشار اسد بوده و در حمایت از او، حضوری نظامی در سوریه دارند.

ترکیه نیز با وجود مخالفتش با حکومت بشار اسد، با برخی شبه‌نظامیان در سوریه در نبرد است اما از برخی از آنان حمایت می‌کند و همواره بر محدود کردن کردهای سوریه تأکید کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز پنج‌شنبه در آغاز نشست سه‌جانبه سوچی گفت تمامیت ارضی سوریه تنها در صورتی حفظ خواهد شد که نیروهای کرد از شهر منبج، در شمال سوریه، و همچنین از مناطق شرق فرات بیرون بروند.

نیروهای کرد در طول سال‌های اخیر در جنگ علیه داعش در مناطق شمال و شرق سوریه متحد آمریکا بوده‌اند اما ترکیه آنها را «مرتبط با پ.کا.کا» و «تروریست» می‌خواند.

نشست روز پنج‌شنبه سوچی چهارمین نشست رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی پیش از آغاز رسمی نشست سه‌جانبه، دیدارهایی جداگانه با رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه برگزار و با آنها درباره مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس، ایرنا و رادیو فردا / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG