لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

توافق روسیه و ترکیه برای «برخورد قاطعانه» با گروه شورشی در ادلب


سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه (سمت چپ) با همتای ترک خود، خلوصی آکار، در آنکارا. ۲۱ بهمن ۹۷
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه (سمت چپ) با همتای ترک خود، خلوصی آکار، در آنکارا. ۲۱ بهمن ۹۷

منطقه ادلب، یعنی آخرین بخش از سوریه که از کنترل دولت بشار اسد خارج است، اخیراً شاهد تحکیم کنترل گروه تندروی تحریرالشام بوده است. اکنون به گفته خبرگزاری‌ها، این روند باعث شده است که سازمان‌های بین‌المللی ناچار شوند کمک‌های خود به ساکنان سه میلیون نفری ادلب را عمدتاً متوقف کنند.

روسیه، به عنوان حامی اصلی حکومت سوریه، و ترکیه، به عنوان پشتیبان شورشیان مخالف با اسد، پاییز گذشته در مورد وضعیت ادلب به توافقاتی رسیدند و این امر باعث شد که حکومت سوریه از حمله به این منطقه خودداری کند.

اما در پی قدرت گرفتن اخیر تحریرالشام در ادلب، روسیه لب به شکایت گشوده و هفته گذشته از ترکیه خواست تا برای جلوگیری از تقویت این گروه در منطقه اقدامات بیشتری انجام بدهد.

«هیئت تحریرالشام» (سازمان آزادسازی سرزمین شام) در ژانویه ۲۰۱۷ آغاز به فعالیت کرد. این گروه تندروی سلفی از ادغام جبهه فتح‌الشام (شاخه القاعده با نام پیشین جبهه‌النصره) و شماری دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی جنگ داخلی سوریه شکل گرفت.

در پی این تحولات، خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن، خبر داد که روسیه و ترکیه روز دوشنبه در مورد انجام «اقدامات قاطع» برای برقراری دوباره ثبات در ادلب به توافق رسیده‌اند.

به نوشته این خبرگزاری، این توافق، پس از گفت‌وگوهایی که بین سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه با همتای ترک خود، خلوصی آکار، در آنکارا انجام شد، اعلام شده است.

دو کشور در این مورد بیانیه‌ مشترکی نیز صادر کرده‌اند، اما در آن توضیح بیشتری در مورد این «اقدامات قاطع» داده نشده است. این بیانیه مشترک در آستانه نشستی در مورد سوریه منتشر می‌شود که قرار است ترکیه، روسیه و ایران روز پنج‌شنبه در روسیه برگزار کنند.

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، اوایل سال جاری میلادی اشاره‌هایی به احتمال انجام عملیات مشترک روسیه و ترکیه علیه پیکارجویان در ادلب کرده بود اما در این باره توضیح بیشتری نداده بود.

در پی پیروزی‌های پیاپی ارتش سوریه علیه شورشیان، شمار زیادی از شورشیان تسلیم‌شده از مناطق مختلف کشور با اتوبوس به ادلب منتقل شدند و جمعیت این منطقه که تا چند سال پیش یک میلیون نفر بود در حال حاضر سه میلیون نفر شده است.

خدمات‌رسانی درمانی در منطقه ادلب و حومه حلب توسط ۵۰ درمانگاه صورت می‌گیرد که هزینه آنها را دولت‌های غربی و نهادهای غیرانتفاعی تأمین کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی است که از زمان قدرت‌گیری بیشتر تحریرالشام در ادلب و کنار زدن گروه‌های رقیب توسط این گروه، تأمین مالی این درمانگاه‌ها نیز متوقف شده و کادر پزشکی منطقه و معلمان هم‌اکنون بدون دریافت حقوق کار می‌کنند.

منابع: خبرگزاری رویترز و گاردین، رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG