لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

مخالفت مقام نظامی اسرائیل با برنامه نتانیاهو برای کاهش بودجه ارتش


رئیس ستاد ارتش اسرائیل برنامه دولت بنیامین نتانیاهو برای کاهش بودجه نظامی در شرایط جاری منطقه و در حالی که اسرائیل «مقابله با دشمنان را در دوره اخیر تشدید کرده»، «یک اشتباه مرگبار» توصیف کرد که ممکن است «بهای سنگینی» برای این کشور داشته باشد.

به گزارش وای‌نت و جروزالم پست، ژنرال آویو کوخاوی شامگاه دوشنبه، ۱۹ خرداد در یک سخنرانی «هشدار» داد که وضعیت امنیتی کنونی در منطقه «احساس گمراه‌کننده‌ای» به اسرائیل داده در حالی که این تنها «آرامش پیش از توفان است».

به گفته وی، آرامش جاری «یک تناقض امنیتی است» و اسرائیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که «تهدیدها پایان یافته است در حالی که تهدیدها به خودی خود از بین نمی‌روند» و «ارتش در حال مقابله با تهدیدات است».

رئیس ستاد ارتش اسرائیل افزود که نظامیان کشورش از آغاز بحران کرونا «اقدامات» در عرصه‌های مختلف در مقابل دشمنان را از جمله از راه‌های فن‌آوری افزایش داده‌اند.

دولت بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته اعلام کرده برای جبران کسری بودجه‌ای که از بحران کرونا ایجاد شده، تا شش درصد از بودجه نظامی را کم خواهد کرد.

قصد کاهش بودجه نظامی در حالی در دولت ارائه شده که ژنرال ذخیره بنی گانتس، رئیس اسبق ستاد ارتش در این دولت وزیر دفاع و نخست وزیر جایگزین است.

به گزارش روزنامه اسرائیل هیوم، بانک مرکزی این کشور ارزیابی کرده که دولت در ادامه سال میلادی جاری، ۴۳ میلیارد دلار کسری بودجه دارد و تا ۱۱.۵درصد نیز از تولید ناخالص ملی کاسته خواهد شد.

اما آویو کوخاوی دوشنبه گفت که ارتش باید طرح «مومنتوم» را با وجود کرونا ادامه دهد تا «برتری بر دشمنان را حفظ کند».

ژنرال کوخاوی سال گذشته زمانی کوتاه پس از رسیدن به ریاست ستاد ارتش طرح پنج ساله «مومنتوم» را از جمله برای ایجاد ساختاری نو در ارتش از جمله بر اساس فن‌آوری‌های مدرن با هدف مقابله با ایران و متحدین آن در منطقه ارائه کرد.

به نوشته وای‌نت، گفته‌های رئیس ستاد ارتش در این زمینه که این نیرو در دوره بحران کرونا مقابله با «دشمن» را از طریق فن‌آوری و راه‌های دیگر «تشدید کرده» پس از آن است که اسرائیل ماه گذشته در واکنش به نفوذ سایبری ایران به شبکه آب اسرائیل، به پایانه بندر رجایی در بندرعباس در ایران حمله سایبری کرد و کار این پایانه مهم کشتیرانی ایران را برای چند روز با اخلال روبه‌رو کرد.

اسرائیل همچنین تایید کرده که در روزهای گذشته حملات به «نیروهای ایران و متحدین» آن در سوریه را افزایش داده است.

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، ژنرال عامیرام نورکین، فرمانده نیروی هوایی این کشور، روز یک‌شنبه در کنفرانسی ویدئویی با سران صنایع هوایی کشورش تایید کرد که پس از بحران کرونا، حملات هوایی اسرائیل در منطقه با هدف «بازداشتن ایران از توان راهبردی ایران در منطقه» افزایش یافته است.

بنیامین نتانیاهو ساعاتی پس از آخرین حمله هوایی منتسب به این کشور در بامداد یک‌شنبه در سوریه، این امر را تلویحی تایید کرد و آن را برای «سرکوب نفوذ ایران» در منطقه نامید.

به گزارش گروه ناظر حقوق بشر سوریه، در حمله بامداد یک‌شنبه ۱۲ تن از جمله از نیروهای تیپ فاطمیون و نیز شبه نظامیان عراقی متحد ایران در مجتمع کارخانه‌های صنایع نظامی مصیاف سوریه کشته شدند؛ در حمله پنج‌شنبه شب گذشته نیز ۹ تن شامل چهار سوری در استان حما کشته شدند.

بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس همچنین این هفته تشکیل یک کابینه محدود هشت نفره از میان ۳۶ وزیر دولت را با عنوان کابینه محدودی که بر مقابله با ایران و امور مهم امنیتی و نظامی دیگر این کشور متمرکز شود، تصویب کردند.

رسانه‌های اسرائیل تاکید دارند که تنها بحران کرونا نیست که باعث کاهش بودجه شده، بلکه دولت جدیدی که از سه هفته پیش با ۳۶ وزیر برپا شده و بزرگ‌ترین دولت ۷۱ سال اخیر است، برای تامین هزینه‌های کلان، بودجه بسیاری از وزارتخانه‌ها و نهادهای دیگر از جمله نهادهای کمک به شهروندان را کم کرده است.

طرح کاهش بودجه نظامی اسرائیل در حالی عنوان شده که در آغاز سال ۲۰۲۰، اندکی پیش از بروز بحران کرونا، دولت وقت نتانیاهو، با افزایش دو میلیارد شِکِل دیگر برای دو سال، معادل حدود ۵۶۰ میلیون دلار افزون بر بودجه مصوب پیشین از جمله برای طرح «مومنتوم» موافقت کرد.

بودجه کلی نظامی و امور امنیتی سال گذشته صد میلیارد شکل، معادل حدود ۲۹ میلیارد دلار بود.

بودجه نظامی اسرائیل هر سال تا حدود شش درصد یا بیشتر از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد ولی همزمان از کمک‌های آمریکا در طول دهه‌ها برخوردار است؛ ارتش اسرائیل در حال حاضر تحت پوشش کمک ۳۸ میلیارد دلاری آمریکا است که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده و تا پایان ۲۰۲۷ ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG