لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

ارتش اسرائیل: سوریه و سپاه قدس را مسئول حملات راکتی جدید می‌دانیم


در پی یک جمعه تنش‌بار دیگر میان اسرائیل و فلسطینیان غزه، در حالی که از یک سو حملات هوایی اسرائیل به غزه و از سوی دیگر، حملات راکتی به جنوب اسرائیل ادامه داشت، ارتش اسرائیل اعلام کرد که سوریه و ایران را مسئول دور تازه خشونت‌ها می‌داند.

حدود ۱۶ هزار فلسطینی غزه روز جمعه، چهارم آبان، با فراخوان دیگری از حماس، در ادامه تظاهرات ماههای اخیر در مرزهای غزه با اسرائیل، تجمع اعتراضی برگزار کردند، که با آتش زدن لاستیک و تلاش برای تعرض به حصار مرزی غزه با اسرائیل همراه بود.

ارتش اسرائیل در حالی به این تظاهرات واکنش نشان می داد که آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع این کشور، بامداد جمعه در یک نشستِ ارزیابی نظامیان در مرز غزه، احتمال داده بود که این جمعه «با آرامش سپری شود»، اما وی شنبه نیز در یک «نشست اضطراری» برای بررسی وضعیت غزه حضور یافت.

واکنش نظامیان اسرائیل به تظاهرات مرزی تا نیمه شب جمعه، به مرگ شش فلسطینی و زخمی شدن حدود ۲۰۰ تن دیگر از آنها منجر شد؛ امری که در واکنش به آن، حملات راکتی متعددی از غزه به جنوب اسرائیل را به دنبال آورد.

«سرایا القدس»، شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطین، شنبه ضمن پذیرش مسئولیت حملات راکتی، اسرائیل را تهدید کرد که «برد راکت‌ها» را بیش از این نیز افزایش خواهد داد.

آخرین گزارش ها از منطقه حاکی است که با میانجی گری مصر، احتمال آتش بس میان اسرائیل و غزه نیز مطرح است و به نظر می رسد که سازمان جهاد اسلامی فلسطین نیز به آن روی خوش نشان داده است.

به گزارش وب‌سایت وای‌نت، حملات راکتی به اسرائیل، از تابستان تاکنون، «سنگین‌ترین» بود، که آسیب جانی نداشته و تنها خساراتی به یک گرمخانه کشاورزی اسرائیلی در شهرکی در ساحل بندر اشکلون وارد کرد.

ارتش اسرائیل گفته است از ۳۹ راکتی که در ساعات اولیه حملات از غزه پرتاب شد، سامانه گنبد آهنین ۱۷ راکت را منحرف کرد.

اما حملات راکتی یک وضعیت هشدار تازه برای پرواز هواپیماهای مسافربری اسرائیل ایجاد کرده است.

به گزارش رسانه های این کشور، فرودگاه بن گوریون، که فرودگاه عمده بین المللی این کشور است و روزانه از آن صدها پرواز انجام می شود، ناچار شده تا مسیر فرود و برخاست هواپیماهای خود و هواپیماهای شرکت های خارجی را تغییر دهد زیرا از احتمال اصابت راکت‌ها نگران است.

این دومین بار در هفته های گذشته است که نگرانی از احتمال اصابت راکت به پروازهای مسافربری در بن گوریون، موجب تغییر مسیر فرود و برخاست هواپیماها می شود.

نیروی هوایی اسرائیل نیز در پاسخ به حملات راکتی، تا نخستین ساعات بامداد شنبه، دست‌کم به ۸۰ هدف در بخش های مختلف باریکه غزه حمله کرد.

به گفته منابع فلسطینی غزه، آن چه اسرائیل آن را «یکی از مقرهای اصلی حماس» نامیده و بمباران کرده، ساختمان چهار طبقه تشکیلات امنیت داخلی حماس بود که به کلی ویران شد.

خبرگزاری های فرانسه و آسوشیتدپرس تصاویر زیادی از ویرانی این ساختمان را مخابره کرده اند.

منابع فلسطینی مدعی هستند که یک بیمارستان غزه نیز آسیب دیده است.

سرهنگ مانلیس، سخنگوی ارتش اسرائیل، شنبه گفته بود از آنجا که سازمان جهاد اسلامی فلسطینی حملات راکتی به جنوب اسرائیل را انجام داده، اسرائیل حکومت دمشق و شاخه قدس سپاه پاسداران ایران را که در سوریه حضور دارد، عامل این حملات می داند.

سرهنگ مانلیس افزود: «پیام های لازم را از طریق کانال هایی، به عواملی که در پشت پرده این حملات بوده اند، رسانده و می گوییم که کسی، چه در غزه و چه در خارج از آن، از واکنش ما مصون نیست».

وی توضیح بیشتری در این مورد نداد.

در همین حال، این سخنگو گفت، نظر به اینکه حماس حاکم غزه است، پاسخ اسرائیل علیه هدف های حماس نشانه گیری شده، زیرا «اینکه چه کسی راکت ها را شلیک کرده، مسئله‌ای است که به حماس مربوط است».

رسانه های فلسطینی گفته اند که حماس از شلیک راکت های جهاد اسلامی فلسطین «آگاه نبوده است».

جیسون گرینبلات، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه، روز جمعه در توییتر خود نوشت: «والدین اسرائیلی شبی دیگر از فرزندان ترسیده خود مراقبت می کنند؛ این خشونت، به نفع هیچ کس نیست.»

در حاشیه تظاهرات فلسطینیان در مرزهای غزه که از روز دهم فروردین ادامه داشته، یک حرکت تازه آنها توجه رسانه ها و شبکه های اجتماعی را به خود جلب کرده است.

نوجوانان و مردان جوان فلسطینی به تازگی سینه خود را عریان کرده و در حالی که پرچم فلسطینی را در یک دست دارند، با دست دیگر، به سوی حصار مرزی سنگ پرانی می‌کنند.

به گزارش هاآرتص و الجزیره، شباهتی که میان تصاویر مصطفی حسونه، مردی ۲۰ ساله با پرچم در دست و فلاخن در دست دیگر در تظاهرات حضور دارد، با یکی از مشهورترین نقاشی های مربوط به انقلاب فرانسه، از زنی با سینه نیمه عریان و پرچم در دست، مورد توجه رسانه ها و شبکه های اجتماعی بوده است.

همچنین شبکه های اجتماعی و رسانه ها، این مرد را با مجسمه‌های متعدد مشهور از «نبرد داوود و جالوت» در حالی که داوود نبی، فلاخن در دست دارد، مقایسه کرده اند.

مصطفی حسونه گفته است که مدت ها است که با این شیوه در تظاهرات هفتگی مرزها حضور دارد و متوجه نبوده که یک عکاس حرفه ای از او عکس گرفته است.

توجه به این عکس های حسونه، نوجوانان و جوانان دیگری را نیز به عریان کردن سینه و در دست گرفتن پرچم و فلاخن تشویق کرده است.

XS
SM
MD
LG