لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

«حملات هوایی اسرائیل» به دمشق و چند هدف دیگر در سوریه


تصویری از حمله موشکی به دمشق (عکس از أرشیو)
تصویری از حمله موشکی به دمشق (عکس از أرشیو)

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، شامگاه سه‌شنبه ۱۸ خرداد از مقابله پدافند هوایی ارتش این کشور با اهداف «متخاصم» در آسمان دمشق خبر داده و گفته است، بیشتر این اهداف «رهگیری و منهدم» شدند.

سانا می‌گوید، ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه اسرائیل از آسمان لبنان چندین موشک به سوی اهدافی در سوریه شلیک کرد که بیشتر آنها رهگیری شدند. با این حال رسانه‌های دولتی سوریه گزارشی از تلفات احتمالی این حملات ارائه نکرده‌اند.

یک منبع نظامی سوری به سانا گفته است: پدافند هوایی ما با موشک‌های دشمن مقابله و تعدادی از آنها را رهگیری منهدم کرد. این حملات فقط خسارات مادی در پی داشتند.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک گروه ناظر بر تحولات جنگ در سوریه مستقر در لندن نیز گفته است، پس از حمله هوایی اسرائیل به یک مواضع ارتش سوریه صدای انفجارها در دمشق و حومه آن شنیده شده است.

طبق این گزارش، یک منطقه در نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق و همچنین پدافند هوایی در منطقه الضمیر در ۵۰ کیلومتری دمشق، هدف قرار گرفتند. گفته می‌شود یک انبار مهمات در منطقه الضمیر هدف قرار گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه منطقه‌ای در جنوب استان حمص نیز مورد حمله هوایی قرار گرفته است.

این خبرگزاری همچنین از حملات هوایی به حما و لاذقیه خبر داده و گفته است، صدای انفجارهایی نیز در شهر لاذقیه در شمال غرب سوریه شنیده شده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه گفته است حملات به جنوب استان حمص تلفاتی داشته است و نیروهای امدادی در محل این حملات حاضر شده‌اند. با این حال در این گزارش اشاره‌ای به میزان تلفات نشده است.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه در لندن به خبرگزاری فرانسه گفته است، این نخستین حملات اسرائیل به داخل خاک سوریه از زمان درگیری اخیر بین اسرائیل و فلسطینی در غزه محسوب می‌شود.

هنوز ارتش اسرائیل در خصوص این حملات موضعگیری نکرده است.

از آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون، ارتش اسرائیل صدها حمله به مواضعی در داخل خاک سوریه انجام داده است. مقام‌های اسرائیلی می‌گویند هدف این حملات جلوگیری از «تثبیت حضور نظامی ایران و متحدین آن در سوریه» است.

مقام‌های اسرائیلی پیش از این بارها حضور نظامی ایران و نیروهای مورد حمایت آن در مرزهای شمالی خود را غیر قابل قبول خوانده‌اند.

در آخرین حمله اسرائیل به داخل خاک سوریه در منطقه‌ای در شمال غربی این کشور در ۱۵ اردیبهشت یک نفر کشته و شش نفر زخمی شدند.

در سوم اردیبهشت نیز ارتش اسرائیل از اصابت موشک ضدهوایی سوریه که به عمق خاک اسرائیل و در نزدیکی راکتور هسته‌ای دیمونا خبر داد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، العربیه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG