لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

«افزایش فشار» اسرائیل بر دولت بایدن در عین تقویت احتمال عدم حذف سپاه از فهرست تروریسم


نفتالی بنت (چپ) در دیدار از کاخ سفید در اوت سال ۲۰۲۱
نفتالی بنت (چپ) در دیدار از کاخ سفید در اوت سال ۲۰۲۱

همزمان با انتشار گزارش‌هایی از ضعیف شدن احتمال حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریسم آمریکا، اسرائیل در راستای تشدید فشار بر دولت جو بایدن برای رها کردن توافق احیای برجام یک هیئت بلندپایه را راهی آمریکا کرده است.

در روزهای گذشته این احتمال تقویت شده است که واشینگتن سرانجام برخلاف اصرار جمهوری اسلامی ایران، نام سپاه پاسداران را از اف‌تی‌او، فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی، پاک نکند.

به گزارش شبکه کان اسرائیل، ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی این کشور، دوشنبه شب، پنجم اردیبهشت، مذاکره با مقامات آمریکایی با محوریت تمرکز بر برنامه اتمی ایران را با دیدار و گفت‌وگو با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، آغاز کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری آمریکایی اکسیوس، در مذاکرات هیئت اسرائیلی و مقامات آمریکایی در بحبوحه بن‌بست جدی در مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا بر سر احیای برجام، مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه نیز هدف قرار گرفته شده است.

تماس‌های اسرائیل و آمریکا در مورد ایران در حالی از سرگرفته شده که مذاکرات وین در بن‌بست عمیق قرار دارد و گزارش‌های متعدد حاکی است که اصرار تهران بر زدودن نام سپاه از فهرست تروریستی، یکی از دلایل ناکامی تلاش‌هایی است که در ۱۳ ماه گذشته در وین در جریان بوده است.

به نوشته اکسیوس، در شرایطی که این احتمال تقویت شده که توافقی برای احیای برجام در مذاکرات یک ساله وین به دست نیاید، دولت اسرائیل فشار بر آمریکا را تشدید کرده تا در صورت رها کردن کوشش‌های احیای برجام، واشینگتن با اسرائیل و سایر متحدان به روی «طرح جایگزین» در قبال ایران کار کند.

اسرائیل از دو ماه پیش با صدور بیانیه مشترک نخست‌ وزیر و وزیر خارجه این کشور تاکید کرده که با احتمال حذف نام سپاه از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی خارجی به شدت مخالف است و آن را اقدامی نادرست و خطرناک می‌داند.

مقامات اسرائیل از اواخر تابستان گذشته از لزوم تنظیم «پلن بی» (برنامه دوم یا طرح جایگزین) برای مقابله با ایران، در صورت شکست مذاکرات وین، سخن گفته‌اند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز ۱۷ فروردین امسال گفت که طرح جایگزین شامل «استفاده از زور، بهره‌گیری از فشارهای اقتصادی و همچنین کاربرد ابزارهای دیپلماتیک است».

بنی گانتز و آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، صریحا اشاره کرده‌اند که اسرائیل خود نیز مستقلا «طرح ج» را برای مقابله با ایران تهیه کرده که آمادگی برای حمله نظامی احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران، به عنوان آخرین راهکار است.

جیک سالیوان، مشاور امنیتی جو بایدن، پیشتر گفته بود که در صورت ناکامی دیپلماسی، دولت بایدن «آماده آزمودن راه‌های دیگر در برابر ایران خواهد بود».

مشاور امنیت ملی اسرائیل یک روز پس از آن برای گفت‌وگو با آقای سالیوان راهی آمریکا شد که جو بایدن در تماس تلفنی با نفتالی بنت، نخست‌ وزیر اسرائیل، درباره اوضاع امنیتی در شرق اورشلیم بر سر رویدادهای مسجدالاقصی و نیز امور ایران سخن گفت.

بیانیه یک‌شنبه شب کاخ سفید به این اشاره داشت که «چالش‌های مشترک امنیتی منطقه‌ای و جهانی، از جمله تهدید ناشی از ایران و متحدانش» موضوع مذاکرات جو بایدن و نفتالی بنت بوده است.

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است: «روابط شخصی دو رهبر به دو کشور امکان می‌دهد که در مورد مسائل دشوار به مواضع مشترک دست یابند.»

اما رسانه‌های اسرائیل به صراحت گفتند که آقای بنت در گفت‌وگوی یک‌شنبه با رئیس جمهوری آمریکا یک بار دیگر با احتمال حذف نام سپاه پاسداران از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی به شدت مخالفت کرده است.

دفتر نخست ‌وزیری اسرائیل نیز در بیانیه خود نوشت که آقای بنت پس از گفت‌وگو با رئیس جمهور آمریکا ابراز «اطمینان» کرده که آقای بایدن «دوست واقعی اسرائیل است، به امنیت اسرائیل اهمیت می‌دهد و اجازه نخواهد داد که سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی پاک شود».

با این حال، شبکه کان اسرائیل اعلام کرد که موافقت جو بایدن برای سفر رسمی به اسرائیل در ماه‌های آینده، ممکن است نوعی غرامت به اسرائیل در برابر ادامه عزم آمریکا برای دستیابی به توافق احیای برجام با ایران باشد.

در همین زمینه ژنرال ذخیره عاموس یادلین، رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل، یک‌شنبه به سایت وای‌نت گفته بود که شاید دستیابی به یک توافق بد برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران، برای اسرائیل نیز از نبود هیچ توافقی بهتر باشد تا در طول چنین توافقی، اسرائیل بتواند خود را از نظر نظامی برای زمانی که چاره‌ای جز حمله هوایی به تاسیسات اتمی ایران نماند، بهتر آماده کند.

ژنرال ذخیره یائیر گولان، معاون پیشین ستاد ارتش اسرائیل و معاون وزیر اقتصاد در دولت کنونی اسرائیل نیز هفته گذشته در مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص، احیای برجام را برای اسرائیل بهتر از نبود توافق نامید.

با این حال، اکثریت چشمگیر اعضای دولت و جناح اپوزیسیون اسرائیل در مخالفت با برنامه اتمی و طرح‌های موشکی ایران و فعالیت منطقه‌ای تهران اشتراک نظر کامل دارند و تشدید فشار بر دولت واشینگتن و کشورهای غربی را در قبال ایران موثر می‌دانند.

XS
SM
MD
LG