لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

سفر دو هیئت بانکی اسرائیلی به ابوظبی در ادامه اجرای روند عادی‌سازی روابط


ابراز ارادت کرونایی دو مقام اسرائیلی و اماراتی
ابراز ارادت کرونایی دو مقام اسرائیلی و اماراتی

چهار هفته بعد از اعلام عادی‌سازی مناسبات امارات متحده عربی و اسرائیل، بانک‌های بزرگ و عمده اسرائیلی با اعزام هیئت‌‌هایی به ابوظبی، از کلید خوردن روند همکاری‌ و گشایش شعب بانکی در امارات خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دوو کوتلر، مدیر کل هپوئلیم، بزرگ‌ترین بانک اسرائیل، روز چهارشنبه،‌۱۹ شهریور، در ابوظبی گفت، بعد از امضای رسمی توافق عادی‌سازی در هفته آینده، همکاری‌های بانکی دو کشور رسما آغاز خواهد شد.

خبرگزاری بلومبرگ از ورود دو هیئت از مقامات ارشد بانک‌‌های «اسرائیل» و هپوئلیم به ابوظبی و آغاز مذاکرات آنها با بلندپایگان حوزه بانکی امارات خبر داده است.

همکاری‌های مستقیم بانکی و وجود شعبات بانک‌ها در کشور مقابل، مبادلات بازرگانی آن ‌دو را تسریع خواهد کرد.

همزمان الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل، گفته است که ارزیابی دولت این است که میزان مبادلات تجاری با امارات، از جمله در امور نظامی، در سال نخست به بیش از چهار میلیارد دلار برسد.

رسانه‌های اسرائیل خبر داده‌اند که هواپیمایی از مدیران ارشد امارات از روز سه‌شنبه،‌۱۸ شهریور با پرواز مستقیم از ابوظبی، و با عبور از حریم بحرین و عربستان، به اسرائیل رسیده ولی نام مقامات ارشد اماراتی اعلام نشد.

بر اساس گزارش‌های اسرائیلی، پروازهای تجاری این کشور و امارات بسیار زودتر از آن‌چه که پیشتر ارزیابی می‌شد، در ماه آینده آغاز خواهد شد.

شرکت هوایی اسرائیلی «ایسرایر» هشت پرواز تجاری را برای ماه اکتبر برنامه‌ریزی کرده است.

شرکت العال نیز در هفته‌های نخست از همکاری‌های هوایی، به پروازهای باربری به امارات اکتفا خواهد کرد.

نخستین پرواز مستقیم تجاری علنی میان تل‌آویو و ابوظبی هفته گذشته با عبور از آسمان سعودی انجام شد که یک هیئت ۷۰ نفره از مقامات اسرائیلی و بلندپایگان آمریکایی مانند جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با آن به امارات رسیدند.

در این میان، دو شرکت هوایی عمده اماراتی «الاتحاد» و «الامارات» نیز از تدارکات برای انجام پروازهای منظم به تل‌آویو خبر دادند.

تعیین پروازهای زیاد مسافربری میان امارات و اسرائیل از هم‌اکنون گواه این امر است که مقامات دو کشور ارزیابی می‌کنند شهروندان دو کشور از گردشگری در کشور مقابل به طور گسترده استقبال کنند.

آژانس‌های مسافربری اسرائیلی گزارش داده‌اند که هزاران اسرائیلی برای سفر به امارات ابراز اشتیاق کرده‌اند. بر اساس برخی گزارش‌ها، ظاهرا امارات برای سفر نخست اسرائیلی‌ها تا ۴۰ درصد تخفیف در هزینه‌ها قائل خواهد شد.

رسانه‌های اماراتی نیز نوشته‌اند که مقامات و برخی از مردم آن کشور از جمله مشتاق حضور در حرم شریف در بیت‌المقدس/ اورشلیم و نماز گزاردن در مسجدالاقصی هستند.

واشینگتن خبر داده است که آیین رسمی امضای توافق عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل روز سه‌شنبه آینده، ۲۵ شهریور، با میزبانی رئیس جمهوری دونالد ترامپ در کاخ سفید برگزار خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرده است که «با افتخار» در این آیین شرکت خواهد کرد.

هنوز معلوم نیست که محمد بن‌زاید، ولیعهد امارات که حامی عمده دستیابی به توافق با اسرائیل بوده، شخصا در مراسم رسمی امضای معاهده حضور یابد.

احتمال حضور وزیر خارجه امارات که برادر ولیعهد است، به جای محمد بن‌ زاید در آیین رسمی مطرح شده است.

در این میان، به گزارش خبرگزاری‌ رویترز، تشکیلات خودگردانی از لحن سخت خود علیه توافق امارات- اسرائیل «کاسته‌» و هیئت فلسطینی درخواستی برای صدور قطعنامه در نکوهش رسمی امارات به نشست روز چهارشنبه اتحادیه عرب در قاهره ارائه نکرده است.

نائف فلاح الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج (فارس) از «رهبران فلسطینی مسئولیت‌پذیر» خواسته بود به خاطر حملات تند، «تحریک‌آمیز» و «تهدید‌کننده» که متوجه امارات کرده‌اند، «پوزش بخواهند».

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردانی که رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین و ریاست جنبش فتح نیز هست، این هفته در نشست مشترک ویدئویی با سران همه جناح‌های فلسطینی تکرار کرد که امارات «با این خیانت، از پشت به فلسطینیان و پیکر امت عربی و اسلامی خنجر زد».

جناح‌های فلسطینی یک‌صدا توافق امارات و اسرائیل را به‌شدت نکوهش کرده و با کنار گذاشتن اختلافات داخلی، همکاری‌ میان خود را تقویت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG