لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۲

سفیر اسرائیل در سازمان ملل خواستار واکنش شورای امنیت به «تهدید موشکی» ایران شد


دولت ایران ۲۵ دی ماه اعلام کرد ماهواره «پیام» را با استفاده از موشک سیمرغ به فضا فرستاده اما این پرتاب «در محله سوم شکست خورده‌است»
دولت ایران ۲۵ دی ماه اعلام کرد ماهواره «پیام» را با استفاده از موشک سیمرغ به فضا فرستاده اما این پرتاب «در محله سوم شکست خورده‌است»

سفیر اسرائیل در سازمان ملل پرتاب ماهواره پیام را «نقض قطعنامه ۲۲۳۱» شورای امنیت توصیف کرده و از اعضای این نهاد خواسته‌است جلوی «تهدیدهای» موشکی ایران را بگیرند.

دنی دنون ۲۹ دی ماه در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل گفته است پرتاب ماهواره پیام توسط موشک سیمرغ «کاملا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت» است.

آقای دنون افزوده «با وجود درخواست‌های روشن و واضح جامعه بین‌الملی از ایران برای آن‌که این اقدامات تحریک‌آمیز را انجام ندهد، ایران -هرچند بدون آن‌که تعجب داشته باشد- تصمیم گرفت دست به این اقدام طغیان‌گرایانه بزند».

سفیر اسرائیل در سازمان ملل می‌گوید پرتاب این موشک ماهواره‌بر «به‌وضوح نشان‌دهنده گام تازه ایران در راستای توسعه موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما است».

دولت ایران ۲۵ دی ماه اعلام کرد ماهواره «پیام» را با استفاده از موشک سیمرغ به فضا فرستاده اما این پرتاب «در محله سوم شکست خورده» و ماهواره در نهایت در مدار قرار نگرفته‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا ساعاتی پس از این اقدام به آن واکنش نشان داد و گفت نشان می‌دهد، تهران به دنبال دستیابی به قابلیت موشکی تهدیدکننده است.

وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید فناوری موجود در موشک‌های ماهواره‌بر در ساخت موشک‌های بالستیک از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، کاربرد دارد.

فرانسه نیز روز چهارشنبه ۲۶ دی ماه با ایالات متحده هم‌صدا شد و از جمهوری اسلامی خواست از هر گونه آزمایش موشک‌های بالیستیک که مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است، خودداری کند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی دستیابی به توافق هسته‌ای بین دولت باراک اوباما، ایران و پنج قدرت جهانی دیگر و با هدف تایید این توافق صادر شد. این قطعنامه از ایران خواسته‌است از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران می‌گوید موشک‌هایش قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را ندارند چراکه که به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و ساختار موشک‌های ماهواره‌ای با موشک‌های نظامی «متفاوت است». مقام‌های جمهوری اسلامی در عین حال می‌گویند برای «پیش‌بینی هواشناسی و مسائل اقلیمی نیاز به تکنولوژی ماهواره‌ای» دارند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل اما حکومت ایران را حکومتی «سرکش» توصیف کرده که «تعهدات بین‌الملی را زیر پا گذاشته» و با اقدام اخیر خود «به‌شکل ریاکارانه‌ای ثبات منطقه ما، اروپا و فرای آن را با تهدید روبه‌رو کرده‌است». مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند برای پرتاب یک ماهواره تازه به‌نام «دوستی» با موشکی به‌نام «سفیر» آماده می‌شوند.

آروتز شوا، جروزالم‌پست، ایسنا، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG