لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

سفارت اسرائیل می‌گوید یکی از خدمه ایرانی هواپیما در آرژانتین، عضو سپاه قدس است


هواپیمای باربری متعلق به شرکت هوایی ونزوئلایی «امتراسور» از روز ۱۶ خرداد قادر به ترک خاک آرژانتین نیست
هواپیمای باربری متعلق به شرکت هوایی ونزوئلایی «امتراسور» از روز ۱۶ خرداد قادر به ترک خاک آرژانتین نیست

سفارت اسرائیل در بوینس آیرس در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از سرنشینان ایرانی در هواپیمای باربری توقیف شده ونزوئلا در آرژانتین، از مقامات ایرانی عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است.

به نوشته وب‌سایت «اینفوبايه» اشاره این بیانیه به غلام‌رضا قاسمی، خلبان هواپیما است که سهامدار و عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت هواپیمایی قشم فارس ایران است که پیش از این برای انتقال سلاح و تجهیزان نظامی به سوریه به کار گرفته شده است.

پیش از این گذرنامه پنج مسافر مظنون به ارتباط با سپاه قدس توقیف شده بود.

در بیانیه سفارت اسرائیل در آرژانتین، هشدار داده شده که جمهوری اسلامی از طریق سپاه‌پاسداران در تلاش است تا نفوذ خود را در سراسر جهان از جمله آمریکای جنوبی تثبیت کند و از این کشورها به عنوان پایگاهی برای عملیات تروریستی خود استفاده کند.

این بیانیه همچنین به عملیات تروریستی ایران در خاک آرژانتین اشاره کرده و از آنچه اقدام سریع و قاطع نیروهای امنیتی آرژانتین نامیده قدردانی کرده است. در انفجار مهیب سال ۱۹۹۴ در مرکز «آمیا» ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ تن زخمی شدند و ساختمان هفت طبقه مرکز ارتباطات یهودیان با اسرائیل ویران شد.

بویینگ باربری ۷۴۷ متعلق به شرکت هوایی ونزوئلایی «امتراسور» از روز ۱۶ خرداد پس از آن‌که به دلیل هوای نامساعد و کمبود سوخت ناچار به فرود در آرژانتین شد، توقیف شد.

شرکت امتراسور، وابسته به شرکت هوایی ملی ونزوئلا، است. شرکت هوایی ملی ونزوئلا مانند شرکت «ماهان‌ایر» تحت تحریم‌ آمریکا است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه گفت که هیچ هواپیمای ایرانی متوقف نشده و هواپیمای یادشده به ونزوئلا فروخته شده بود.

امیرحسین ذوالانواری، سخنگوی خطوط هوایی ماهان‌ایر، که هواپیما پیشتر متعلق به این شرکت بوده است، گفت که اشاره رسانه‌های غربی به ارتباط هواپیما با ماهان‌ایر، از روی اغراض سیاسی است. به گفته او، خدمه ایرانی ارتباطی با ماهان‌ایر ندارند.

ماهان‌ایر از یک دهه پیش به دلیل مشارکت در نقل و انتقالات نظامی در راستای سیاست نظامی سپاه پاسداران در تحریم است.

با استفاده از جروزالم پست٬ اینفوبای و رادیو فردا؛ ر.ک.ح

XS
SM
MD
LG