لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

اولین مورد از سویه جدید کرونا به اسرائیل رسید؛ قابلیت انتقال «سریع‌تر» این سویه


فرودگاه بن گوریون
فرودگاه بن گوریون

اسرائیل که در یک سال اخیر پیشاهنگ بسیاری از کشورهای جهان در واکسیناسیون و بازگشت زندگی به حالت کمابیش عادی بوده، روز جمعه، پنجم آذر، اعلام کرد که نخستین بیمار مبتلا به سویه جدید کرونای آفریقای جنوبی را شناسایی کرده و لذا برخی تدابیر سخت‌گیرانه را از سر می‌گیرد.

وزارت بهداشت اسرائیل تایید کرد ابتلای یکی از شهروندانش به سویه به‌شدت خطرناک کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی شده، قطعی شده است. این فرد که از سفر به کشور آفریقایی مالاوی به اسرائیل بازگشته، قرنطینه شده است.

بر اساس این بیانیه، احتمال ابتلای دست‌کم دو تن دیگر نیز که در سفر آفریقا بوده‌اند، به سویه نگران‌کننده یادشده در دست بررسی است.

پروفسور ران بلیتزر، کارشناس ارشد بهداشت اسرائیل، روز جمعه در توییتر خود نوشت که سویه جدید، «قابلیت انتقال سریع‌تری نسبت به روند شناخته شده پیشین در خصوص ابتلا به سویه آلفا و دلتا دارد».

همچنین ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا، پنج‌شنبه شب ابراز نگرانی کرد که واکسیناسیونی که تا حال صورت گرفته در برابر سویه جدید ویروس کرونا بی‌اثر شده و تمامی انواع واکسن‌های موجود قادر به رویارویی با سویه تازه نباشند.

پروفسور رابیندراتا گوپاتا، کارشناس میکروبیولوژی بالینی در دانشگاه کمبریج نیز پنج‌شنبه شب گفت که بخش پروتئینی ویروس جدید جهش‌های زیادی یافته که ممکن است روند ابتلای افراد را افزایش دهد و واکنش در بدن افراد واکسینه‌شده‌ را خنثی کند.

کارشناسان بهداشت در آفریقای جنوبی این هفته تایید کردند که سویه تازه کرونا در این کشور شناسایی شده که «خطرناک‌ترین مورد شناخته شده تا حال است». سویه تازه دست‌کم ده بار خطرناک‌تر از سویه دلتای کرونا است که آن نیز سال گذشته ابتدا در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

روند واکسیناسیون در آفریقای جنوبی بسیار دیر شروع شد و هنوز تنها حدود ۴۰ درصد از مردم آن واکسینه هستند و لذا احتمال جهش ویروس در چنین جوامعی بسیار زیاد است.

ویروس‌شناسان گفته‌اند که ویروس جهش‌یافته جدید با ویروسی که پاییز دو سال پیش ظاهرا از ووهان چین به جهان سرایت کرد، کاملا متفاوت است و ۳۲ جهش در بخش پروتئینی آن صورت گرفته در حالی که اکثر واکسن‌های به کار رفته در جهان، مانند فایزر، بر اساس پروتئین‌های نوشناخته شده تهیه شده است.

مقامات آفریقای جنوبی گفتند که این سویه تازه کاملا مایه نگرانی عمیق است و دلیل افزایش سریع ابتلای مردم کشورشان در روزهای گذشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ابتلای افرادی در کشور بوتسوانا و نیز در منطقه هنگ‌کنگ به سویه تازه تایید شده است.

تا پنج‌شنبه شب ظاهرا در مجموع ابتلای ۶۰ نفر در چند کشور به سویه جدید ثبت شده است.

در همین حال سازمان بهداشت جهانی روز جمعه یک نشست اضطراری برای بررسی سویه جدید موسوم به B.1.1.529 برگزار می‌کند.

بریتانیا از ظهر روز جمعه پروازهای مسافربری از آفریقای جنوبی و پنج کشور دیگر قاره سیاه را ممنوع کرده است.

مقامات اسرائیل نیز گفته‌اند که با وجود رضایت از واکسیناسیون خوب مردم در کشورشان در یک سال اخیر، سویه جدید ویروس کرونا ممکن است وضعیت کاملا تازه‌ای ایجاد کند.

اما با وجود آن‌که فرد بازگشته از کشور مالاوی به اسرائیل نخستین فرد مبتلا به سویه جدید ویروس کرونا تشخیص داده شده، نام مالاوی در میان هفت کشوری نیست که دولت اسرائیل روز چهارم آذر آنها را در «فهرست قرمز» قرار داد.

بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه هفت کشوری هستند که سفر اسرائیلی‌ها به آن دوباره منع و مشمول مجازات سنگین مالی شده است.

اسرائیل به تازگی سفر به برخی از کشورها، مانند ترکیه را نیز پس از دوره‌های طولانی ممنوعیت به دلیل کرونا، آزاد کرده بود اما اکنون گفته است که بسیاری از تدابیر سخت‌گیرانه، و در وهله نخست، تدابیر مربوط به منع سفرها، دوباره در دستور کار است.

بریتانیا و اسرائیل ظاهرا اولین کشورهایی هستند که در مقابله با سویه جدید ویروس کرونا، تدابیر سخت‌گیرانه را از سر می‌گیرند.

هنوز گزارشی منتشر نشده از این‌که ایران تدابیر تازه‌ای را برای مقابله با سویه جدید درنظر گرفته است یا نه.

سویه جدید در زمانی بروز کرده که ایران پس از پشت سر گذاشتن دو سال سخت و مرگ‌ومیرهای کرونایی، روز جمعه، پنجم آذر، برای نخستین بار خبر داد که تمامی شهرهای قرمز از نظر ابتلا به کرونا به رنگ‌های آبی و زرد مبدل شده‌اند.

ظاهرا روزانه صدها تن از ایرانیان میان ایران و آفریقا از جمله کشور آفریقای جنوبی که محل شناسایی اولیه ویروس جدید است، سفرهای هوایی انجام می‌دهند. عمده این پروازها از طریق امیرنشین‌های خلیج فارس در جریان است.

XS
SM
MD
LG