لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

ده درصد از جمعیت اسرائیل پیش از همه کشورها در برابر کرونا واکسینه شد


شادی کارکنان یک بیمارستان در اسرائیل در روز دریافت واکسن کرونا
شادی کارکنان یک بیمارستان در اسرائیل در روز دریافت واکسن کرونا

اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که در ۱۲ روز نخست از اجرای برنامه واکسیناسیون برای مقابله با ویروس کرونا، بیش از ده درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده است.

شمار اسرائیلی‌هایی که از آغاز این طرح سراسری از روز ۳۰ آذر تا روز جمعه، ۱۲ دی‌ماه، واکسینه شدند، از مرز یک میلیون تن گذشت؛ این رقم ده درصد از جمیعت ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری اسرائیل است.

نخست وزیر اسرائیل روز جمعه با حضور در یک مرکز واکسیناسیون در شهر ام‌الفحم در شمال اسرائیل گفت با واکسینه شدن آقای جبارین، یک شهروند عرب، اسرائیل رقم یک میلیون شهروند واکسینه خود را پشت سر گذاشت.

بنیامین نتانیاهو پیش‌بینی کرده که اسرائیل نخستین کشوری باشد که تا چند هفته دیگر «پایان کرونا» در آن جشن گرفته شود.

با عبور افراد واکسینه شده از مرز یک میلیون تن نیز، واکسیناسیون سایر شهروندان با سرعت ۱۵۰ هزار تن در هر شبانه‌روز کماکان ادامه یافته و ارزیابی شده شمار افراد واکسن‌زده، در روزهای آینده به دو میلیون تن نیز برسد.

در روزهای گذشته، کادر درمان، شهروندان بالای ۶۰ سال و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، واکسن گرفتند اما اکثر شهروندان در سنین دیگر نیز که بدون نوبت به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند، واکسینه شده‌اند.

بدین ترتیب اسرائیل با فاصله‌ای چشمگیر از سایر کشورهای جهان، در صدر فهرست کشورهایی قرار گرفت که برنامه واکسینه کردن را آغاز کرده‌اند. اما سرعت این طرح در اسرائیل سریع‌تر از هر کشور دیگری است.

جدول داده‌های دانشگاه آکسفورد که واکسیناسیون کشورها را رصد می‌کند، با به‌روز کردن آهنگ تند اسرائیل در واکسیناسیون، برتری این کشور را نسبت به آمریکا، بریتانیا، چین، کانادا و سایر کشورها نشان می‌دهد.

همزمان شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد که بیش از یک میلیون دوز واکسن شرکت آمریکایی مُدرنا نیز، سه ماه زودتر از موعد مقرر، به اسرائیل رسیده است.

تاکنون تنها واکسن شرکت فایزر برای واکسینه اسرائیلی‌ها به کار رفته است. این کشور زودتر از بسیاری از کشورهای دیگر، سفارش خرید واکسن‌های فایزر، مدرنا، آکسترازنکا و چند شرکت دیگر را ارائه کرده بود.

به گفته برخی از مقامات اسرائیلی، شمار واکسن‌های دریافتی این کشور «محرمانه» است تا کشورهای دیگر «حسادت نکنند».

بنیامین نتانیاهو گفته است که شخصا ۱۳ بار با روسای فایزر و مدرنا تلفنی سخن گفته تا در مورد دریافت واکسن‌ها تضمین بگیرد.

با وجود سرعت واکسیناسیون، دور سوم از محدودیت‌های تردد و کسب و کار در اسرائیل وارد دومین هفته خود شده و شمار مبتلایان در روزهای اخیر افزایش یافته است.

در یک سال اخیر حدود ۴۳۰ هزار اسرائیلی مبتلا به کرونا شده و بیش از ۳۳۵۰ نفر نیز جان داده‌اند.

رسانه‌های جهانی در شبانه‌روز اخیر به بررسی «راز» دستاورد جهانی اسرائیل در واکسینه کردن درصد چشمگیری از مردم خود و مقایسه آن با کشورهایی مانند آمریکا پرداخته‌اند.

در مقابل جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، و آنتونی فائوچی، رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، در روزهای اخیر از سرعت کم واکسیناسیون در آمریکا ابراز سرخوردگی کرده‌اند.

نیویورک تایمز روز جمعه نوشت که جدیت، سرعت و جزئیات اقدام قاطع اسرائیل در واکسینه کردن مردم خود، می‌تواند الگویی برای همه کشورها، از جمله آمریکا، باشد.

از سوی دیگر، روزنامه بریتانیایی گاردین، جمعه یادآوری کرد که نظر به درهم تنیده بودن زندگی اسرائیلی‌ها و فلسطینیان، و کار روزانه ده‌ها هزار فلسطینی در اسرائیل و یهودی‌نشین‌های کرانه باختری، تا زمانی که فلسطینیان واکسینه نشوند، دستاورد اسرائیل در واکسینه کردن درصد چشمگیری از مردم خود، ناقص خواهد بود.

تشکیلات خودگردانی هنوز واکسنی برای آغاز واکسیناسیون ساکنان سرزمین‌های فلسطینی دریافت نکرده است.

XS
SM
MD
LG