لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

لاپید به ماکرون: تنها یک تهدید نظامی معتبر جلوی برنامه اتمی ایران را می‌گیرد


یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه نهم آذرماه همزمان با مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، در کاخ الیزه در پاریس دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه اسرائیل در این دیدار تاکید کرده است که باید تهدید نظامی علیه ایران را افزایش دهد تا مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای شد.

این دیدار در حالی برگزار شده است که روز گذشته امانوئل مکرون با همتای ایرانی خود، ابراهیم رئیسی، در خصوص مذاکرات احیای برجام گفت‌وگو کرد و گفت٬ ایران باید در مذاکرات احیای برجام تعامل سازنده‌ای داشته باشد.

وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای در خصوص این دیدار گفته است، یائیر لاپید در دیدار با امانوئل مکرون بار دیگر بر این موضع اسرائیل تاکید کرد که ایران درصدد خریدن زمان برای توسعه برنامه اتمی خود است.

طبق این بیانیه یائیر لاپید همچنین در خصوص ضرورت داشتن «طرح ب» (جایگزین برجام) و تداوم تحریم‌ها صحبت کرده است.

وزیر خارجه اسرائیل در ادامه گفته است، و موضع اسرائیل در این زمینه قاطعانه است و پس از سال‌ها شنیده می‌شود.

یائیر لاپید همچنین اضافه کرده است: تحریم‌های ایران نباید برداشته شوند. بلکه تحریم‌ها می‌باست تشدید شوند و تنها یک تهدید نظامی معتبر علیه برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند باعث توقف مسابقه هسته‌ای آن شود.

وزیرخارجه اسرائیل تصریح کرد که نفتالی بنت، نخست‌وزیر این کشور و بنی گانتس وزیر دفاع همچنان به تلاش خود برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و حصول اطمینان از آگاهی کشورهای مختلف جهان از تهدید برنامه هسته ای ایران ادامه خواهند داد.

یائیر لاپید در توییتی نوشته است که گفت‌وگویی «گرم و طولانی» با رئیس جمهوری فرانسه داشته است.

در حالی یائیر لاپید با امانوئل مکرون دیدار کرده است که مذاکرات گروه ۱+۴ برای احیای توافق هسته‌ای برجام در وین پایتخت اتریش در حال برگزاری است.

مذاکرات احیای برجام خردادماه سال جاری پس از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران و در شرایطی که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از پیش‌نویس توافق تکمیل شده بود، به درخواست تهران متوقف شد. این گفت‌وگوها پس از حدود پنج ماه از روز دوشنبه هشتم آذر در وین از سرگرفته شد.

همزمان با آغاز این مذاکرات،‌اکسیوس به نقل از منابع آمریکایی نوشت، اطلاعاتی که اسرائیل با دولت جو بایدن به اشتراک گذاشته، حاکی از آن است که اقدامات مقدماتی ایران این امکان را فراهم می‌آورد که طی چند هفته به غنی‌سازی ۹۰ درصدی برسد.

این گزارش اضافه کرده بود که تحلیلگران اطلاعاتی اسرائیل بر این باورند که ایران می‌تواند به زودی این گام چشمگیر را در تلاش برای به دست آوردن «اهرم فشار» در مذاکرات وین بردارد.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، هم همزمان با آغاز مذاکرات احیای برجام خطاب به کشورهای حاضر در وین و آمریکا گفته بود که ایران به دنبال «باج خواهی اتمی» است.

او اضافه کرده بود، که کشورش از آمادگی آمریکا برای لغو تحریم‌ها و اعطای «مجوز سرازیر شدن» میلیاردها دلار به ایران در ازای پایبندی این کشور به «محدودیت‌های نامطلوب در حوزه هسته‌ای، بسیار نگران است».

نفتالی بنت گفته بود : «این پیامی است که ما به هر شکلی چه به آمریکایی‌ها و چه به دیگر کشورهای مذاکره‌کننده با ایران می‌دهیم».

یائیر لاپید روز گذشته و در آغاز سفر دو روزه خود با لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در لندن دیدار کرده بود.

با استفاده از تایمز اسرائیل و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG