لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۰

صدور کیفرخواستِ «جاسوسی برای ایران» علیه فرد نزدیک به خانواده وزیر دفاع اسرائیل


بنی گانتز
بنی گانتز

دادستانی اسرائیل روز پنج‌شنبه، ۲۷ آبان، علیه یک مرد اسرائیلی آشنا و نزدیک به خانواده بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، به اتهام «جاسوسی برای ایران» کیفرخواست به دادگاه ارائه کرد.

این مرد اسرائیلی مدتی طولانی در خانه شخصی بنی گانتز سرپرست کارگران امور نظافت و خانه‌داری خانواده گانتز بوده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، عومری گورن گوروخووسکی، ۳۷ ساله، ساکن شهر لود در مرکز اسرائیل، در پی تحقیقات مخفی شباک، سازمان امنیت اسرائیل، دستگیر شده و پلیس اسرائیل نیز شریک تحقیقات و بازجویی از او بوده است.

بر اساس این گزارش‌ها، کیفرخواستی که روز پنج‌شنبه از سوی دادستانی استان مرکزی اسرائیل به دادگاه ارائه شد، بر اساس بازجویی‌های صورت گرفته از آقای گورن گوروخووسکی در شباک تنظیم شده است.

در کیفرخواست آمده است که متهم با گروه هکرهای موسوم به «بلَک شَدو» («سایه سیاه»)، که اسرائیل آنها را مرتبط با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران می‌داند، ارتباط برقرار کرده است.

در کیفرخواست آقای گورن گوروخووسکی متهم شده است که به هکرهای «سایه سیاه» «پیشنهاد» کرده تا با استفاده از دسترسی آزادانه به خانه بنی گانتز، در کامپیوتر شخصی وزیر دفاع، جاسوس‌افزار کارگذاری کند.

هکرهای «سایه سیاه» و گروه دیگری با نام «عصای موسی» در ماه‌های گذشته حملات سایبری به کامپیوترهای وزارت دفاع و نهادهای مهم دیگر اسرائیل را تشدید کرده و برخی اطلاعات حساس را سرقت کردند.

همین هکرها پیشتر با انتشار تصاویر خصوصی از آقای گانتز، به او هشدار داده بودند که «زیر رصد» این گروه است.

حملات «سایه سیاه» و «عصای موسی» بخشی از تشدید دشمنی و اقدامات متقابل اسرائیل و ایران، از جمله از طریق پیچیده‌تر شدن حملات سایبری به نهادهای حساس کشور مقابل ارزیابی شده بود.

با این حال، در برخی از حملات، هکرها خواهان دریافت میلیون‌ها دلار رمزارز شده بودند. در چند مورد که این اخاذی با پاسخ مثبت روبه‌رو نشد، هکرها اطلاعاتی از نظامیان و نهادهای امنیتی اسرائیل را در اینترنت منتشر کردند.

با این حال، از گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل در خصوص کیفرخواست ارائه شده علیه عومری گورن به دادگاه اسرائیل چنین برمی‌آید که مراجعه این کارگر خانه بنی گانتز به گروه هکرها، نه پیش از حملات سایبری ماه‌های گذشته، بلکه بعد از آن بوده است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، پس از آن‌که گزارش‌های مربوط به حملات سایبری «سایه سیاه» به نهادهای اسرائیلی منتشر شد، عومری گورن با این گروه ارتباط برقرار کرد و پیشنهاد برای بارگذاری کرم جاسوسی رایانه‌ای در کامپیوتر بنی گانتز را ارائه کرد.

کیفرخواست ذکر کرده که عومری گورن با گروه «سایه سیاه» در ارتباط بوده، اما او زیر نام این گروه، در واقع به جاسوسی برای ایران متهم است.

دادستان نوشته که متهم برای آن‌که بتواند ثابت کند که واقعا از حق رفت و آمد در خانه بنی گانتز برخوردار است، چند عکس از وسایل و نقاط خانه آقای گانتز گرفته و آن‌ها را از طریق تلگرام برای «نماینده گروه "سایه سیاه"» فرستاده است.

میز کار، کامپیوترها، تلفن‌ها، تبلت، صندوقی از وسایل نظامی وزیر که نامش به روی آن حک شده، هدایایی که در زمان ریاست ستاد ارتش گرفته، عکس صندوق مشخصات آی‌پی خانه و قبض‌های پرداخت عوارض خانه در میان تصاویر ارسالی برای «نماینده هکرها» بوده است.

بنیامین نتانیاهو از سه سال پیش که بنی گانتز وارد صحنه سیاست اسرائیل شد، بارها او را متهم کرد که «اطلاعات بسیار شخصی‌اش به دست ایران افتاده» و در صورتی که نخست‌وزیر شود، افشای آن موجب دردسری بزرگ برای اسرائیل خواهد شد.

آقای گانتز و حامیان او با رد قاطع اتهامات عنوان شده از زبان بنیامین نتانیاهو، آن را ناشی از بغض و رقابت سیاسی توصیف می‌کردند.

ولی معلوم نیست که آقای نتانیاهو از طریق سازمان‌های امنیتی و جاسوسی کشورش اطلاعاتی در اختیار داشته که اساس ادعاهای او قرار گرفته بود یا خیر!

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو خود بعدها با بستن ائتلاف با حزب بنی گانتز و فراموش کردن اتهاماتی که به او زده بود، پست وزارت دفاع را به وی داد. بعدها نیز قرار بود بنی گانتز در آخرین ائتلاف حزب او با حزب آقای نتانیاهو به نخست‌وزیری نیز برسد اما عمر آن ائتلاف کوتاه بود.

با این حال، نفتالی بنت، نخست‌وزیر ائتلافی که حدود شش ماه است رهبری را در دست دارد، بنی گانتز را در مقام وزارت دفاع ابقا کرده است. آقای گانتز پیش از وزارت دفاع، ۴۰ سال در ارتش اسرائیل بوده و یک دوره ریاست ستاد ارتش را در دست داشت.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، علیه عومری گورن در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ دست‌کم ۱۴ پرونده تحقیقات در پلیس به ظن دزدی از بانک، سرقت از خانه‌ها، دزدی‌های دیگر در جریان بوده و او حداقل چهار بار به حبس محکوم شده که آخرین آن، یک دوره چهارساله محکومیت به جرم سرقت بود.

معلوم نیست فردی که چنین سوابق متعدد بزهکاری دارد چگونه اطمینان نهادهای امنیتی اسرائیل را برای کار در خانه بنی گانتز به دست آورده است. به نوشته رسانه‌های اسرائیل، همسر او نیز در خانه بنی گانتز به کار نظافت اشتغال دارد.

گال وولف، وکیل عومری گورن، در نخستین واکنش در خصوص ارائه کیفرخواست به ظن جاسوسی علیه این فرد، به رسانه‌های اسرائیل گفت که موکلش «قصدی برای لطمه زدن به امنیت اسرائیل نداشته و گرفتاری‌های معیشتی تنها انگیزه او بوده است».

XS
SM
MD
LG