لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

سه کشته و ۶۰ زخمی و مجروح در ادامه تظاهرات در کرانه باختری


خشونت‌های روز جمعه، ۲۶ مرداد میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها با کشتن سه عرب فلسطینی و اسرائیلی و زخمی شدن بیش از ۶۰ تن از آنها و تشنج و فضای امنیتی شرق اورشلیم/بیت‌المقدس بعد از بسته شدن مسجدالاقصی همراه بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، هزاران فلسطینی ساکن غزه در بیست و یکمین جمعه پی در پی در امتداد مرزهای این باریکه با اسرائیل در آن چه پاسداری انقلابی از قدس و الاقصی نامیدند، تظاهرات کردند.

راهپیمایی و درگیری‌های گسترده تظاهرکنندگان در طول چند ساعت با نظامیان اسرائیلی مستقر در مرزها دو کشته بر جای گذاشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که سربازان اسرائیلی برای عقب راندن فلسطینی هایی که از جمله لاستیک های مشتعل را به سوی حصاره مرزی روان می کردند، غیر از گاز اشک‌آور گلوله حقیقی نیز به کار بردند.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که تظاهرکنندگان بمب دست‌ساز و مواد انفجاری به جدار مرزی پرتاب می کردند و آتشباری «بر اساس ملاک های نظامیِ زمان خطر» صورت گرفته است.

رسانه‌های اسرائیل نیز ظهر جمعه خبر دادند که یک مرد عرب ۳۰ ساله ساکن ام الفحم که منطقه عرب‌نشین اسرائیلی در شمال این کشور محسوب می شود، در نزدیکی مسجد الاقصی با چاقو به سوی نظامیان اسرائیلی حمله ور شد ولی پیش از آن که کسی را زخمی کند، خود کشته شد.

نیروهای امنیتی اسرائیل فیلم لحظات حمله با چاقو و واکنش به آن را از فیلم هایی که شبانه‌روز با دوربین های متعدد از تردد مردم در این بخش از اورشلیم گرفته می شود، منتشر کردند.

در پی این رخداد، نیروهای امنیتی اسرائیل مسجد الاقصی را بستند؛ اما به نظر می رسد که این محدودیت، موقتی بود.

جمعه پیش از آن نیز بیستمین راهپیمایی اعتراضی فلسطینیان سه کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی داشت.

از روز دهم فروردین، که سلسله اقدامات اعتراضی فلسطینیان همزمان با «روز زمین» آغاز شد، با احتساب کشته‌های این جمعه، ۱۶۸ فلسطینی کشته و بیش از ۱۷ هزار تن زخمی شده اند؛ از این میان ۱۲۸ کشته، تظاهرکنندگان حاضر در راهپیمایی‌ها بوده اند.

با وجود این، جنبش حماس روز جمعه دستیابی به «پیشرفت» در مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس با اسرائیل با میانجی گری مصر را تایید کرد.

هیئت اعزامی حماس به قاهره به گفت‌وگو با بلندپایگان سازمان اطلاعات و امنیت مصر برای نهایی کردن آتش‌بس ادامه می دهد.

در همین زمینه یک سخنگوی حماس گفت که کار روی جزئیات توافق آتش‌بس به «آخرین جملات» رسیده است.

یک مقام ارشد امنیتی مصر نیز در گفت‌وگو با رویترز تایید کرد که قاهره در حال «نهایی کردن» توافق است.

در چارچوب تکاپوی مصر برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، ژنرال عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مصر پنج‌شنبه گذشته با سفر به اسرائیل با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و چند مقام ارشد امنیتی این کشور دیدار کرد.

به گزارش رویترز، عباس کامل همچنین می‌خواست با محمود عباس رهبر فتح و رئیس حکومت فلسطینی دیدار کند اما با وجود آن که به رام‌الله رفت، بدون ملاقات با محمود عباس، کرانه باختری را ترک کرد.

جنبش فتح از مذاکرات غیرمستقیم حماس با اسرائیل سخت ناخشنود است و آن را «خیانت» دانسته است.

از سوی دیگر، با پیشرفت گفت‌وگوها بر سر آتش‌بس، اسرائیل از هفته گذشته گذرگاه اصلی زمینی خود با غزه را گشوده و در چهار روز گذشته هر روز صدها کامیون و نفتکش محموله‌های غذایی، آرد، مصالح ساختمانی و سوخت وارد غزه کرده اند.

با وجود این، در هر دو طرف عوامل زیادی نسبت به پایدار بودن آتش‌بس و آرامش ابراز بدبینی می‌کنند.

منابع: خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG