لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

ازسرگیری حمله متقابل اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه


رهگیری موشک‌ها با سامانه گنبد آهنین
رهگیری موشک‌ها با سامانه گنبد آهنین

ارتش اسرائیل و سازمان‌های مسلح فلسطینی در غزه از نخستین ساعات بامداد شنبه، ۲۵ آبان‌ماه، حملات متقابل به یکدیگر را از سرگرفتند.

برای نخستین بار در دور تازه از تنش، اسرائیل غیر از اهداف وابسته به سازمان جهاد اسلامی فلسطین، به اهداف متعلق به جنبش حماس نیز که حاکم بر باریکه غزه است، حمله کرد.

اسرائیل هفته گذشته به حماس گفته بود اگر به حملات راکتی سازمان جهاد اسلامی فلسطین علیه خاک اسرائیل ملحق نشود، از واکنش اسرائیل در امان است و حماس را مسئول بحران نمی‌داند.

اما در حملات بامداد شنبه، چند راکت از غزه به سوی بئرشبع و شهرک‌های دیگر بخش جنوبی شلیک شد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که سامانه «گنبد آهنین» دو فروند از راکت‌ها را که در مسیر اصابت به مناطق مسکونی بئرشبع بود، «شکار» کرده است.

در حملات هفته گذشته، جهاد اسلامی فلسطین از شلیک راکت به سوی بئرشبع که چهارمین شهر بزرگ اسرائیل است، خودداری کرده بود.

گرچه هیچ سازمانی مسئولیت شلیک راکتی بامداد شنبه را بر عهده نگرفت، رسانه‌های اسرائیل به نقل از تحلیلگران نظامی نوشتند که تنها حماس و جهاد اسلامی فلسطین از راکت‌هایی با چنین بردی برخوردار هستند.

ارتش اسرائیل تایید کرد که در میان اهدافی که در واکنش به آن حمله برده، مقرهای شاخه دریایی حماس نیز قرار داشته است.

تنش‌ها در حالی ادامه یافته که ارتش اسرائیل (از بامداد پنج‌شنبه گذشته) از «بازگشت آرامش و روال عادی»، بعد از دو روز حملات متقابل، خبر داده بود.

جهاد اسلامی فلسطین با میانجی‌گری مصر و کوشش نیکلای ملادنوف نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، با قطع حملات راکتی از صبح پنج‌شنبه موافقت کرده بود.


جهاد اسلامی گفته بود که شروط این سازمان از جمله توقف ترور سران «مقاومت» از سوی اسرائیل پذیرفته شد؛ امری که اسرائیل نه تنها آن را رد کرد بلکه برخی از مقامات اسرائیلی گفتند که «کشتن بیشتر سران جهاد باید در دستور کار باشد».

اقدام اسرائیل در ترور همزمان دو تن از فرماندهان و مسئولان ارشد جهاد اسلامی فلسطین در غزه و سوریه در بامداد سه‌شنبه گذشته، آتش بحران جدید را روشن کرد.

بهاء ابوالعطا فرمانده «سرایا القدس»، شاخه نظامی جهاد، همراه همسرش در خانه خود در غزه کشته شد؛ ترور اکرم العجوری از مسئولان بخش سیاسی جهاد در خانه‌اش در دمشق به کشته شدن پسر او و یک تن دیگر انجامید و وی زخمی شد.

ارتش اسرائیل بهاء ابوالعطا را «بمب ساعتی» که «عامل حملات راکتی ماه‌های گذشته» بوده و «برای حملات بیشتر در همین روزها برنامه‌ریزی کرده بود» معرفی کرد.

جهاد اسلامی فلسطین روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته بیش از ۴۵۰ فروند راکت به اسرائیل شلیک کرد که اکثرا به نقاط باز اصابت کرد و از میان بقیه، سامانه «گنبد آهنین» ۹۰ درصد را «شکار» کرد؛ آن حملات تنها خساراتی اندک داشت و بدون تلفات و آسیب جانی واقعی در طرف اسرائیلی بود.

پاسخ اسرائیل به حملات راکتی جهادی‌ها، به کشته شدن ۳۴ فلسطینی انجامید؛ هشت تن آنها اعضای یک خانواده در غزه بودند که خانه آنها شامگاه چهارشنبه با یک بمب ۳۰۰ کیلویی کاملا منهدم شد و چند متر زیر زمین رفت.

اسرائیل می‌گوید در عملیاتش علیه غزه با نام «کمربند سیاه»، تا ۲۵ کشته در این باریکه از نیروهای جهاد اسلامی فلسطین بودند؛ اما این سازمان تنها وابستگی شماری از کشته‌ها را تایید کرد.

در حالی که فلسطینیان حدود ۱۹ ماه پیاپی، هر روز جمعه در مرزهای غزه با اسرائیل تظاهرات موسوم به «بازگشت» را برگزار می‌کنند، این جمعه هیچ تجمعی تشکیل نشد؛ رسانه‌های اسرائیل گفتند که حماس در چارچوب تعهد به اسرائیل، این هفته مانع از شکل‌گیری تظاهرات شد.

با وجود این، «سرایا القدس» تاکید کرد که خون بهاء ابوالعطا «بیهوده به زمین ریخته نشده» و «به تجاوزهای دشمن»، در چارچوب هماهنگی با سایر عوامل «مقاومت»، واکنش نشان خواهد داد.

شاخه نظامی جهاد جمعه تایید کرد که در این دور از بحران برای «مجازات صهیونیست‌ها» در چارچوب عملیات «خروش سحر»، برای نخستین بار از راکت «براق ۱۲۰» که «کاملا ساخت فلسطین» است، استفاده کرد.

با وجود این، ابوحمزه، سخنگوی «سرایا القدس»، از «محور مقاومت و در صدر آن، جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت‌های مختلف از مقاومت فلسطین» سپاسگزاری کرد.

اسرائیل گفته بود که کشتن سران جهاد «ارسال پیام به ایران» و «بخشی از جنگ اسرائیل و ایران» است.

XS
SM
MD
LG