لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

توافق جهاد اسلامی برای آتش‌بس با اسرائیل؛ بیش از ۳۰ کشته در غزه طی دو روز


تانک ارتش اسرائیل در مرز غزه در روز ۲۲ آبان؛ تمامی کشته‌شدگان درگیری‌های دو روز گذشته فلسطینی هستند
تانک ارتش اسرائیل در مرز غزه در روز ۲۲ آبان؛ تمامی کشته‌شدگان درگیری‌های دو روز گذشته فلسطینی هستند

گروه جهاد اسلامی فلسطین می‌گوید بر سر آتش‌بس با اسرائیل توافق حاصل شده‌است. برقراری آتش‌بس می‌تواند به دو روز نبردهای سنگین بین غزه و اسرائیل پایان دهد، در حالی‌که شمار کشته‌شدگان فلسطینی به دست‌کم ۳۲ نفر رسیده‌است.

یک سخنگوی این گروه گفته میانجی‌گری مصر برای دستیابی به آتش‌بس نتیجه داده و از ساعت پنج و نیم صبح ۲۳ آبان، طرف‌ها از درگیری دست کشیده‌اند.

با این حال دولت یا ارتش اسرائیل هنوز این اظهارات را تائید یا رد نکرده‌است.

در مجموع ۳۲ نفر طی ۴۸ ساعت گذشته و در جریان درگیری‌های دو طرف جان خود را از دست داده‌اند، که همه آن‌ها فلسطینی هستند.

رویترز می‌گوید دست‌کم یک سوم کشته‌شدگان غیرنظامی هستند. همزمان پرتاب صدها موشک از سوی جهاد اسلامی کار و زندگی در بخش‌های وسیعی از جنوب اسرائیل را مختل کرد.

بنا بر گزارش‌ها گروه حماس که غزه را در کنترل دارد، از ورود به درگیری‌ها خودداری کرده‌است.

درگیری‌های تازه که بدترین خشونت‌ها طی ماه‌های گذشته‌است، پس از حمله ارتش اسرائیل به خانه‌ای در غزه و انفجار در ساختمانی در دمشق آغاز شد.

در حمله تائیدشده از سوی اسرائیل به غزه، بها ابوالعطا، فرمانده یگان‌های قدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین، هدف قرار گرفت و همراه همسرش در خانه خود کشته شد. دو کودک آنها و نیز شماری از همسایگان در اثر این حمله زخمی شدند.

در همان ساعت‌ها حمله هوایی مشابهی خانه اکرم عجوری، از رهبران شاخه سیاسی جهاد اسلامی، را در محله المزه دمشق هدف قرار داد. در آن حمله پسر عجوری و یک تن دیگر کشته شدند و خود او زخمی شد.

در واکنش به این حملات، شبه‌نظامیان در غزه، دست به حملات موشکی به چند شهر اسرائیل زدند.

جهاد اسلامی فلسطین روز چهارشنبه ۲۲ آبان گفته بود برای آتش‌بس شروطی تعیین کرده که اگر تحقق نیابند حملات مرزی ادامه خواهد داشت.

زیاد النَخّاله، رهبر جهاد اسلامی فلسطین، در مصاحبه با تلویزیون المیادین شروط این گروه را از جمله «توقف» عملیات اسرائیل برای کشتن رهبران فلسطینی در غزه، پایان دادن تیراندازی به‌سوی تظاهرکنندگان در مناطق مرزی و لغو محاصره غزه اعلام کرده است.

سخنگوی جهاد اسلامی به رویترز گفته آتش‌بس پس از توافق بر سر این شروط برقرار شده‌است.

اما روزنامه جروزالم‌پست به‌نقل از یک مقام دولت اسرائیل گفته این گروه جهاد اسلامی‌ست که به‌دنبال آتش‌بس بود و خواسته‌های مطرح‌شده نیز نشان می‌دهد عملیات اسرائیل موفق بوده‌است.

این مقام اسرائیلی می‌گوید دست‌کم ۲۰ تن از شبه‌نظامیان طی ۴۸ ساعت گذشته کشته شده‌اند و از توانایی‌های آن نیز به‌طور مشخصی کاسته شده‌است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز به نقل از وزیر خارجه اسرائیل گفته حملات هدفمند این کشور علیه شبه‌نظامیان ادامه خواهد داشت.

ییسرائل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، به رادیو ارتش آن کشور گفته آتش‌بس فعلی قرار نیست جلوی این نوع حملات برای هدف قرار دادن شبه‌نظامیان را بگیرد: «هرکسی تلاش کند صدمه‌ای به اسرائیل بزند، آسیب خواهد دید».

اسوشیتدپرس می‌گوید مقام‌های سازمان ملل و گروه جهاد اسلامی تا روز چهارشنبه در تماس با مقام‌های مصری بودند و اسرائیل به یک موشک که پس از توافق از غزه پرتاب شده، واکنشی نشان نداده‌است.

با این حال مقام‌های اسرائیلی خیلی به‌ندرت توافق با شبه‌نظامیان غزه را تائید می‌کنند. رادیو ارتش اسرائیل نیز خبر آتش‌بس را به‌نقل از یک مقام کشوری عربی منتشر کرده‌است.

اسوشیتدپرس، رویترز، جروزالم‌پست/ت
XS
SM
MD
LG