لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

ادامه درگیری اسرائیل و گروه جهاد اسلامی؛ ۱۳ فلسطینی دیگر کشته شدند


یک هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی بر فراز غزه در روز چهارشنبه ۲۲ آبان
یک هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی بر فراز غزه در روز چهارشنبه ۲۲ آبان

حملات متقابل ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان جهاد اسلامی فلسطین روز چهارشنبه ادامه یافت و در حالی که این حملات در اسرائیل تلفات جانی نداشته است، ۱۳ نفر از فلسطینیان کشته شدند.

گزارش‌های میدانی از اسرائیل و غزه حاکی است که روز چهارشنبه ۲۲ آبان راکت‌های بیشتری از غزه اسرائیل را نشانه گرفت و در حملات هوایی ارتش اسرائیل به «اهداف جهاد اسلامی فلسطین» در غزه، ۱۳ تن دیگر تنها در چند ساعت کشته شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که اکثر کشته‌شدگان نیروهای سازمان جهاد اسلامی فلسطین بودند.

در حالی که مقامات اسرائیل برای آتش‌بس اعلام آمادگی کرده‌اند، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین این پیشنهاد را رد کرده است.

در عین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت که کشورش ضمن ادامه حملات علیه این سازمان، «از هر چه که در توان دارد، برای دفاع از مردم کشورش استفاده خواهد کرد».

دور جدید درگیری نظامی میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی از بامداد سه‌شنبه ۲۱ آبان، پس از حملات همزمان هوایی اسرائیل به دو تن از سران جهاد اسلامی فلسطین در غزه و دمشق آغاز شد.

ساعت ۴ بامداد سه‌شنبه موشک شلیک شده از یک جنگنده اسرائیلی خانه بها ابوالعطا، فرمانده «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی، را در منطقه شجاعیه، واقع در شرق غزه هدف قرار داد. در این حمله او و همسرش کشته و دو فرزند خردسالشان و چند همسایه زخمی شدند.

اصابت موشک از جنگنده دیگری که راهی سوریه شده بود، خانه اکرم العجوری از مسئولان ارشد بخش سیاسی جهاد اسلامی فلسطین را در محله المزه دمشق ویران کرد. پسر او و یک فرد دیگر کشته و اکرم العجوری و هفت تن دیگر زخمی شدند.

در واکنش به این حملات، شبه نظامیان جهاد اسلامی شلیک راکت به اسرائیل را آغاز کردند و تا شامگاه چهارشنبه دست‌کم با ۴۰۰ راکت، از نزدیک‌ترین مناطق اسرائیلی به غزه گرفته تا تل‌آویو و اطراف آن را هدف قرار دادند.

این حملات تلفات جانی نداشته اما خساراتی را به بار آورده است. روال کار و زندگی برای دومین روز در این بخش‌های مختلف اسرائیل مختل است، هر چند که برخی از محل‌های کسب و کار و موسسات کار خود را از سر گرفتند.

با وجود این، رسانه‌های اسرائیل هر چند دقیقه یکبار از شلیک راکت به نقطه دیگری خبر می‌دهند و مردم را به رفتن به اماکن امن و پناهگاه فرا می‌خوانند.

تساخی هانگبی، یک وزیر عضو کابینه امنیتی اسرائیل، گفت که ۹۰ درصد از راکت‌هایی که ممکن بود به هدف بخورد، توسط سامانه «گنبد آهنین» شکار شده است.

وی تاکید کرد که کشتن بها ابوالعطا «ارزش تحمل این سختی‌های موقت برای مردم اسرائیل را داشت».

به گزارش جروزالم پست، نخست وزیر اسرائیل نیز ظهر چهارشنبه با حضور در مجلس بار دیگر تاکید کرد که بها ابوالعطا «مهم‌ترین تروریستی بوده که با فرماندهی نیروهایی که به اسرائیل راکت شلیک می‌کردند، امنیت مردم را در دوره اخیر با مخاطره روبرو کرده بود».

به گفته بنیامین نتانیاهو، بها ابوالعطا «در صدد اجرای اقدامات تروریستی دیگری در همین روزها بود».

نفتالی بنت، رهبر حزب «راست جدید»، نیز که از دوشنبه در دولت انتقالی اسرائیل وزیر دفاع شده، گفت: «کسی که روز علیه اسرائیل توطئه کند، شب [زنده]باقی نخواهد ماند.»

نیروی هوایی اسرائیل در طول روز چهارشنبه به قصد کشتن خالد معوض سالم فراج، یکی از فرماندهان میدانی جهادی، خانه‌ای را که او در آن بود، هدف قرار داد. او همراه با علا جبر شتیوی یک عضو دیگر جهاد در این خانه که متعلق به یک خانواده دیگر فلسطینی در منطقه المغرافه بود، کشته شدند.

به گفته رسانه‌های اسرائیل، این دو فلسطینی مسلح خود را مهیای «شلیک راکت کرده بودند». ساعتی پیش از آن نیز سه فلسطینی دیگر کشته شده بودند.

در همین حال منابع بیمارستانی غزه گزارش دادند که شمار کشته‌های فلسطینی در حملات هوایی اسرائیل از بامداد سه‌شنبه تا شامگاه چهارشنبه به ۲۴ تن افزایش یافت.

شمار کشته‌های فلسطینی تنها در چند ساعت اول روز چهارشنبه ۱۲ تن بود که از مجموع تلفات روز اول که ۱۱ تن بود، بیشتر است.

روز چهارشنبه همچنین ارتش اسرائیل بخشی از نیروهای پیاده نظام و توپخانه خود را نزدیک مرز غزه مستقر کرد. شواهد نشان می‌دهد که این استقرار، حالت اخطار دارد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این کشور از طریق عوامل دیپلماتیک به جهاد اسلامی فلسطین هشدار داده که اگر از شلیک راکتی دست برندارد، ممکن است، زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، مورد هدف قرار گیرد. النخاله ظاهرا فعلا در سوریه است.

در مقابل جنبش حماس که حاکمیت در غزه را در دست دارد، به اسرائیل هشدار داد که از «اقدامات مجرمانه» دست بکشد.

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، به اسرائیل اخطار داد که پیش از آن‌ که نیروهای حماس نیز وارد این کارزار شوند، از وخیم‌تر کردن اوضاع جلوگیری کند،

نیروهای حماس از شبه نظامیان جهاد اسلامی فلسطین در شلیک راکت به اسرائیل حمایت عملی نکرده‌اند، اما در «اتاق مشترک عملیات» با جهاد، اوضاع را رصد می‌کنند و بیانیه مشترک صادر کردند.

در همین حال نیکلای ملادنوف، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در خاورمیانه، سه‌شنبه شب راهی قاهره شد تا به تلاش‌های میانجی‌گری مصر با هدف بازگشت آتش‌بس به غزه کمک کند. این میان مقامات اسرائیل برای آتش بس ابراز تمایل کردند.

اما «سرایا القدس»، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین، در بیانیه‌ ظهر چهارشنبه خود اعلام کرد که در این مقطع برای پذیرش خواسته‌های میانجی‌گران «آمادگی ندارد».

این گروه تاکید کرد که اقدامات انجام شده برای«مجازات اسرائیل»، و جلوگیری «از تکرار این جنایات علیه فرماندهان جهادی»، «هنوز کافی نیست».

XS
SM
MD
LG