لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

«مرگ هشت عضو» حشد الشعبی در «حمله اسرائیل» به مرز عراق و سوریه


به گزارش گروه ناظر حقوق بشر سوریه، در حملات هوایی پنج‌شنبه شب، ۱۹ دی‌ماه، علیه نیروهای متحد ایران در مرز سوریه و عراق هشت شبه نظامی نزدیک به جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

به گزارش شبکه لبنانی المیادین بر اساس «منابع میدانی»، «جنگنده‌های اسرائیلی» حوالی نیمه شب ۱۹ دی به منطقه البوکمال در سوریه و القائم در عراق حمله کردند.

این شبکه از پرواز «هواپیماهای دشمن» در آسمان این منطقه مرزی، دقایقی قبل از بروز «انفجارهای شدید» خبر داد؛ عشایر محلی به این شبکه گفتند که افراد و چند کامیون هدف حملات بودند.

در همین زمینه ناظر حقوق بشر سوریه گزارش داد که حملات علیه انبار تجهیزات و خودروهای شبه نظامیان متحد ایران انجام شده است.

به گفته این گروه مدافع حقوق بشر، هیچ یک از کشته‌ها سوری نیستند.

ارتش اسرائیل ادعای شبکه المیادین در مورد انتساب حمله به خود را تایید یا رد نکرد؛ رسانه‌های اسرائیل گزارش‌های منطقه‌ای در خصوص «حمله اسرائیلی» را بازتاب دادند.

از واکنش رسمی دولت و ارتش عراق به این گزارش‌ها هنوز خبری در دست نیست، اما یک «مقام امنیتی» عراق بدون ذکر نامش به المیادین گفت که حملات «از خارج از حریم هوایی عراق» صورت گرفته و چند کامیون هدف بودند.

اسرائیل که از آغاز جنگ داخلی سوریه به «اهداف ایرانی و متحدان آن» در این کشور هم‌پیمان با ایران حمله می‌کند، از حدود یک سال و نیم پیش، این نوع حملات را به خاک عراق نیز کشانده و پایگاه‌ها، شبه نظامیان و آشیانه‌های تجهیزات نظامی حشد الشعبی را هدف قرار می‌دهد.

حشد الشعبی در عین حال که بخشی از ارتش عراق است، عمدتا نیروی متحد ایران نیز هست.

آویو کوخاوی، فرمانده و رئیس ستاد ارتش اسرائیل، دو هفته پیش، حملات کشورش در عراق را تایید کرد.

در همین زمینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرده که دست ارتش را در حمله به اهداف ایرانی در تمامی منطقه «باز گذاشته است».

نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل، گفته بود که هدف ایران «ایجاد حلقه آتش» در اطراف کشور اوست؛ آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین، نیز گفته بود ایران با تثبیت حضور نظامی در سوریه می‌خواهد طناب را دور گردن اسرائیل محکم کند.


مقامات اسرائیل می‌گویند که ایران با ساختن پایگاه نظامی «امام علی» در مرز سوریه و عراق، درصدد ایجاد یک دالان زمینی در منطقه است تا با انتقال تجهیزات نظامی و نیروهای متحد، نفوذ منطقه‌ای خود را تثبیت کند.

ناظر حقوق بشر سوریه در گزارش خود در مورد عواقب حملات ۱۹ دی‌ماه افزود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به این ارزیابی رسیده که آمریکا «درصدد بستن محور زمینی تهران تا بیروت است».

بر اساس این گزارش، آقای پوتین این ارزیابی را در روزهای گذشته به آگاهی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، رسانده است.

آقای پوتین روز ۱۷ دی، سه روز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، در سفری کم‌سابقه به دمشق رفت و با آقای اسد دیدار و گفت‌وگو کرد.

روسیه در سوریه حضور نظامی دارد و حامی بقای حکومت بشار اسد است و سامانه دفاع هوایی به ارتش سوریه داده اما عملا در برابر حملات متعدد اسرائیل به سوریه سکوت می‌کند؛ نخست وزیر اسرائیل می‌گوید روسیه «نیاز امنیتی اسرائیل را درک می‌کند».

حمله جدید منتسب به اسرائیل در مرز سوریه و عراق، نخستین اقدام نظامی این کشور در منطقه، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، معاون نیروهای حشدالشعبی عراق، است.

اسرائیل که قاسم سلیمانی را به تلاش برای ایجاد «جبهه جدیدی» علیه این کشور از جولان سوریه متهم می‌کرد، اقدام آمریکا در کشتن این فرمانده ارشد ایرانی را قابل «تقدیر» نامیده ولی با تاکید بر این‌ که این «اقدامی آمریکایی بود» تلاش کرده تا خود را از عقوبت آن دور نگاه دارد.

اما بیانیه روز چهارشنبه سپاه پاسداران تاکید دارد که اسرائیل را در کشته شدن قاسم سلیمانی جدا از آمریکا نمی‌داند.

XS
SM
MD
LG