لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

نتانیاهو: اسرائیل برای وقوع هر سناریویی در منطقه در برابر ایران کاملا آماده است


بنیامین نتانیاهو در سال گذشته بارها در اشاره تلویحی به عربستان تاکید کرده که کشورهای خلیج فارس بر اثر «نگرانی از ایران» به اسرائیل نزدیک شده‌اند.
بنیامین نتانیاهو در سال گذشته بارها در اشاره تلویحی به عربستان تاکید کرده که کشورهای خلیج فارس بر اثر «نگرانی از ایران» به اسرائیل نزدیک شده‌اند.

نخست وزیر اسرائیل می‌گوید که کشورش برای وقوع هر سناریویی در منطقه در برابر ایران، «کاملا آماده است».

بنیامین نتانیاهو شامگاه دوشنبه ۲۵ شهریور در اولین واکنش علنی به تشدید بحران میان ایران و عربستان، پس از حمله روز شنبه به پالایشگاه‌های شرق سعودی و احتمال مبدل شدن این بحران به یک فضای جنگی در منطقه، سخن می‎گفت.


به گزارش رویترز، آقای نتانیاهو در مصاحبه با رادیوی ارتش اسرائیل افزود که او «۳۶۰ درجه‌ای» مراقب امنیت کشورش بوده و می‌تواند بگوید که اسرائیل در صورت وقوع جنگ میان آمریکا و ایران، برای هر احتمالی کاملا آماده است.

رادیوی ارتش اسرائیل که در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور با بنیامین نتانیاهو مصاحبه کرد، واکنش او را نسبت به احتمال درگرفتن جنگ در منطقه و وضعیت احتمالی برای اسرائیل، در نتیجه حملات روز شنبه این هفته به تاسیسات پالایشگاهی عربستان سعودی، جویا شده بود.

گروه انصارالله یمن، شاخه نظامی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، «حملات پهپادی» بامداد شنبه ۲۳ شهریور به شرق عربستان سعودی را عهده‌دار شده اما آمریکا و عربستان تاکید دارند که مبدا حملات، یمن نبوده است.

عربستان دوشنبه گفت که حملات با تسلیحات ایرانی صورت گرفته اما ایران را به صراحت متهم نکرده است.

ایران اتهامات دخالت در حمله به خاک سعودی را رد کرده و واکنش حوثی‌های یمن به «جنایات جنگی عربستان» را «حق طبیعی مردم یمن» دانسته است.

بنیامین نتانیاهو که در سال گذشته بارها در اشاره تلویحی به عربستان تاکید کرده که کشورهای خلیج فارس بر اثر «نگرانی از ایران» به اسرائیل نزدیک شده‌اند، در واکنش به تشدید بحران میان عربستان و ایران، از متهم کردن صریح تهران به حملات اخیر به خاک سعودی، خودداری کرد.

آقای نتانیاهو که ادامه نخست وزیری‌اش در انتخابات سه‌شنبه ۲۶ شهریور روشن می‌شود، در کارزار انتخاباتی‌اش تاکید کرد که او رهبری است که می‌تواند با «خطر ایران» مقابله کند.

در این میان، برخی از مقامات اسرائیل ارزیابی می‌کنند که بروز هر جنگی در منطقه که ایران یک طرف آن باشد، اسرائیل را نیز درگیر خواهد کرد.

از سوی دیگر، حسن روحانی رییس جمهوری ایران دوشنبه شب در نشست سه جانبه با سران ترکیه و روسیه در استانبول، حملات اسرائیل در سوریه را «غیرقانونی» و «نقض حاکمیت ملی سوریه» نامید.

آقای روحانی به این‌که حملات اسرائیل در سوریه علیه «اهداف ایران» و متحدین‌اش صورت می‌گیرد، اشاره نکرد.

سخنان حسن روحانی در کنار ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بیان شد.

بنیامین نتانیاهو پنجشنبه گذشته پس از سفر به بندر سوچی در روسیه و دیدار سه ساعته با پوتین، گفت اسرائیل می‌تواند به عملیات خود در سوریه ادامه دهد؛ روسیه این اظهارات نخست وزیر اسرائیل را تایید نکرد.

XS
SM
MD
LG