لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

حسن نصرالله: ارتش اسرائیل از امشب منتظر پاسخ باشد


تصویر تلویزیونی حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان
تصویر تلویزیونی حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان

دبیرکل حزب‌الله لبنان با تایید حمله به مقر این گروه در جنوب دمشق گفته است فرستادن پهپاد از سوی اسرائیل به آسمان لبنان یک تحول «بسیار بسیار بسیار خطرناک است».

وی گفت «ارتش اسرائیل از امشب منتظر پاسخ باشد».

حسن نصرالله که روز یکشنبه سوم شهریور از طریق ویدئو کنفرانس در مراسم دومین سالگرد آزادی ارتفاعات جرود عرسال لبنان سخنرانی می‌کرد، عملیات اسرائیلی‌ها را یک «ماموریت انتحاری» توصیف کرد و گفت «هر کاری می‌کنیم تا جلوی اسرائیلی‌ها را بگیریم».

او همچنین تایید کرد که در جریان این حمله دو نفر از نیرهای حزب‌الله لبنان در سوریه کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل در اولین ساعات بامداد یکشنبه اعلام کرد «برای خنثی کردن طرح ایران در اعزام پهپادهای انتحاری به آسمان اسرائیل، مواضع ایرانی در سوریه» را مورد حملات گسترده هوایی قرار داد.

هم‌زمان با حملات اسرائیل در بامداد یکشنبه به سوریه، دو پهپاد در جنوب بیروت ساقط شد، هر چند که اسرائیل مسئولیت خود در اعزام پهپاد به لبنان را تکذیب یا تایید نکرد.

حسن نصرالله در واکنش به سقوط پهپادهای منتسب به اسرائیل در بخش شیعه‌نشین ضاحیه در جنوب بیروت، گفت بررسی‌های سازمان او نشان داده که یکی از پهپادها ماموریت شناسایی داشت ولی پهپاد دوم، مسلح و انتحاری بود.

وی گفت: «این اولین تعرض بعد از تابستان سال ۲۰۰۶ است» و «ارتش اسرائیل از امشب منتظر پاسخ باشد» و «زمان اینکه اسرائیل در امنیت بود، دیگر به سر رسید».

دبیرکل حزب‌الله افزود که سازمان او برای پرداخت هر هزینه‌ای آمادگی دارد زیرا به تکرار تعرض‌هایی مانند آمدن هر لحظه پهپادهای مسلح به آسمان لبنان که جان و مال لبنانی‌ها را در معرض خطر بمب‌های پهپادها قرار می‌دهد، «تن در نخواهد داد».

به گفته نصرالله، شکایت کردن دولت لبنان از اسرائیل به شورای امنیت کاری خوب است اما توان جلوگیری از این تجاوزگری‌ها را ندارد.

وی از دولتمردان لبنان خواست اگر نگران درگیری تازه میان حزب‌الله با اسرائیل و عواقب آن برای لبنان هستند، با آمریکایی‌ها صحبت کنند تا اسرائیل را وادار کند که در فکر تکرار حملات پهپادی نباشد.

به گفته نصرالله، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در بیان این‌که کشورش بامداد یکشنبه به «اهداف ایرانی» در سوریه حمله کرد، «دروغ گفت» زیرا در خانه بمباران شده در حومه دمشق، نه نیروهای ایرانی، بلکه نیروهای حزب‌الله حضور داشتند که دو تن از آنها کشته شدند.

وی گفت، سازمانش از خاک لبنان و از مزارع مرزی شبعا انتقام خون نیروهای کشته شده در سوریه را خواهد گرفت.

دبیرکل حزب‌الله با اشاره به انتخابات سه هفته دیگر اسرائیل نیز خطاب به اسرائیلی‌ها گفت، «نتانیاهو دارد این بار انتخابات را بر روی خون شما برگزار می‌کند زیرا بعد از آتش عراق، سوریه، فلسطینیان کرانه باختری وغزه، الان آتش لبنان را هم به سوی شما می‌آورد؛ در حالی که او باید دادگاهی شود و به زندان برود».

رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر لبنان نیز روز یکشنبه نسبت به تعرض‌های جدید منتسب به اسرائیل علیه لبنان ابراز نگرانی کردند.

سعد حریری نخست‌وزیر لبنان گفت دولتش به «مسئولیت کامل» برای جلوگیری از وخیم شدن اوضاع عمل می‌کند.

XS
SM
MD
LG