لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

پیش‌بینی وزیر اسرائیلی از عواقب «مواجهه نظامی» ایران و آمریکا برای اسرائیل


یک عضو کابینه بنیامین نتانیاهو در اسرائیل روز چهارشنبه، هشتم فروردین‌ماه، با اشاره به چند سناریو در مورد عواقب «مواجهه نظامی» احتمالی ایران و آمریکا برای این کشور هشدار داد.

به گزارش روزنامه جروزالم‌پست به نقل از یوآو گالانت، از وزرای ارشد در دولت اسرائیل، در صورتی که کنار کشیدن آمریکا از برجام به رویارویی نظامی تهران و واشینگتن بینجامد، اسرائیل باید برای عواقب این امر آماده باشد.

به گفته آقای گالانت که خود از منتقدان جدی توافق اتمی موسوم به برجام است، در صورتی که ایران و آمریکا رو در رو قرار گیرند، تهران «ممکن است حزب‌الله را علیه اسرائیل فعال کند».

یوآو گالانت دلیل این امر را چنین توضیح داده است که مقامات جمهوری اسلامی «ما را به چشم جزئی از آمریکا می‌بینند، ایالت پنجاه و یکم».

آقای گالانت در عین حال پیش‌بینی کرد که در صورتی که جمهوری اسلامی علیه منافع آمریکا عمل کند، دونالد ترامپ رفتاری با ایران خواهد کرد «متفاوت» با رفتار روسای جمهور پیشین آمریکا.

آقای ترامپ از پیش از کارزار انتخاباتی‌اش از منتقدان سرسخت جمهوری اسلامی و به‌ویژه توافق اتمی بوده و بارها باراک اوباما را به دلیل توافق اتمی با تهران سرزنش کرده است.

اظهار نظر این وزیر نزدیک به بنیامین نتانیاهو و منتقد برجام در حالی منتشر می‌شود که کمتر از دو ماه به ضرب‌الاجلی مانده است که رئیس جمهور آمریکا برای رفع «نقائص» این توافق اتمی تعیین کرده است.

این ضرب‌الاجل روز ۱۲ ماه مه، ۲۲ اردیبهشت ۹۷، به پایان می‌رسد.

این در حالی است که از سوی دیگر در کنار دولت ترامپ،‌ اسرائیل و عربستان سعودی نیز از موضع دونالد ترامپ قاطعانه حمایت کرده و انتصاب افرادی چون مایک پومپئو در وزارت خارجه و جان بولتون در کاخ سفید این گمانه را تشدید کرده است که ایالات متحده بیش از پیش به خروج از برجام نزدیک است.

آقای بولتون که در دولت جرج بوش پسر مدتی کوتاه سفیر آمریکا در سازمان ملل بود بیش از همه به دلیل مواضع تندش در قبال جمهوری اسلامی و کره شمالی در دنیای سیاست معروف است.

او پیشتر در یک مصاحبه گفته بود که دولت آمریکا باید از اقدام برای «تغییر رژیم» در ایران حمایت کند، چرا که چنین رویکردی از نظر او «تنها راه‌ حل درازمدت» برای مقابله با تهدیدهای حکومت تهران در منطقه خاورمیانه است.

به نظر می‌رسد همین نکته به هشدار از طرف این وزیر اسرائیلی انجامیده که در صورت رویارویی نظامی ایران و آمریکا، ممکن است مقامات جمهوری اسلامی نیز حزب‌الله لبنان را علیه اسرائیل فعال کنند.

یوآو گالانت در ادامه چنین نظر داده است که آمریکا و جهان باید برجام را برچینند و ایران را بار دیگر تحریم کنند تا تهران «مسیر فعلی خود را تغییر دهد».

به گفته آقای گالانت، این «مسیر فعلی» تلاش برای ایجاد هلال شیعی است که از خلیج فارس و ایران تا عراق و سوریه و لبنان و دریای مدیترانه را دربر خواهد گرفت.

به عقیده او، در صورت وقوع این امر، اسرائیل و اردن «در محاصره حامیان ایران یعنی شبه‌نظامیان شیعه و حزب‌الله و دیگران» قرار خواهند گرفت.

ایران در کشورهای غربی خود یعنی عراق و سوریه و لبنان حضوری گسترده و فعال دارد، یعنی سه کشوری که در شمال اسرائیل و اردن واقعند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی حامی حوثی‌های شیعه‌مذهب یمن است که در حال حاضر با ائتلاف عربستان سعودی می‌جنگند و به خاک سعودی نیز موشک‌پرانی کرده‌اند؛ عربستان همسایه جنوبی اسرائیل و اردن است.

اسرائیل در بهمن‌ماه سال گذشته از ساقط کردن یک «پهپاد ایرانی» در آسمان شمال اسرائیل، و سپس از موج حملات گسترده علیه «هدف‌های ایرانی و سوری» در سوریه خبر داد.

اسرائیل در همان زمان تأیید کرد که یک جنگنده‌اش در مسیر بازگشت از حمله در سوریه، در آسمان اسرائیل سقوط کرد و دو خلبان آن نجات یافته‌اند.

در پی این رخداد بود که یوآو گالانت که ژنرال ذخیره ارتش اسرائیل نیز هست در کنار دیگر مقامات این کشور هشدار داد که «از این به بعد هر چیز مرتبط با ایران در سوریه، یک هدف است».

XS
SM
MD
LG