لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

اشاره وزیر اسرائیلی به «آمادگی» کشورش برای صلح «با همه دولت‌های عربی»


در حالی که دو هفته بعد از سفر نخست وزیر اسرائیل به عمان، وزیر راه اسرائیل در سفر رسمی به مسقط به سر می‌برد، بحرین نیز رسما از وزیر اقتصاد اسرائیل برای دیدار از منامه دعوت کرده، و همزمان یک وزیر دیگر اسرائیل گفت که کشورش آماده صلح کامل با کشورهای عرب است.

به گزارش روزنامه جروزالم پست در روز جمعه، ‌۱۸ آبان‌ماه، ژنرال ذخیره یوآو گالانت، وزیر مسکن اسرائیل، در مصاحبه با این روزنامه گفت، اسرائیل این آمادگی را دارد تا با همه دول عربی، به‌ویژه امیرنشین‌های خلیج فارس، صلح کند.

گالانت افزود: «هیچ دلیل واقعی نیست که عربستان یا امیرنشین های دیگر با اسرائیل مبارزه کنند؛ ما منافع مشترک و دشمن مشترکی به نام ایران داریم، که عربستان را از نزدیک با همه توانی که دارد، تهدید می کند.»

در این میان، به گزارش یدیعوت آخرونوت، دولت بحرین از الی کوهن، وزیر اقتصاد اسرائیل، برای شرکت در یک همایش بین المللی فناوری‌ها که با حمایت بانک جهانی در منامه برگزار می شود، دعوت کرد.

بحرین، قرار گرفته میان ایران و سعودی، با حاکمیت سنی، و جمعیت یک میلیون و چهارصد هزار نفری که نیمی از آن کارگران و کارمندان خارجی هستند، به رهبری شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، در سال ۲۰۰۵ هنگام امضای یک توافق مهم تجاری با آمریکا اعلام کرد که دیگر بخشی از بایکوت عربی علیه اسرائیل نیست.

زیپی لیونی، وزیر خارجه وقت اسرائیل در سال ۲۰۰۷ با همتای بحرینی خود دیدار کرد و پیشنهاد صلح داد.

همزمان، به گزارش یدیعوت آخرونوت، ییسرائل کاتز، وزیر راه اسرائیل که در سفر به مسقط به سر می برد، روز پنج‌شنبه پیشنهاد داد که خط راه آهن صلح میان اسرائیل و کشورهای عربی، شامل عربستان، کشیده شود.

کاتز که وزیر اطلاعات نیز هست، چند روز بعد از سفر بنیامین نتانیاهو به عمان و دیدار تاریخی او با سلطان قابوس، به مسقط دعوت شد؛ دیدار کاتز از عمان تقریبا یک هفته طول کشیده که امری چندان معمول نیست.

در روزهای گذشته نیز ایوب قرا، وزیر ارتباطات اسرائیل که عرب دروزی عضو حزب حاکم لیکود است و سرهنگ میری رگو، وزیر ورزش اسرائیل، در دیدارهای رسمی جداگانه از ابوظبی بودند.

خانم رگو در بازگشت به کشورش گفت که در مسابقات ورزشی ماه‌های آینده در اسرائیل، هیئت‌های ورزشی شماری از کشورهای عربی برای نخستین بار حضور خواهند داشت.

با سفر نخست وزیر و چهار وزیر اسرائیل به سه امیرنشین در دو هفته اخیر، به نظر می‌رسد که دوران تازه ای از مناسبات اسرائیل با این کشورهای خلیج فارس آغاز شده و روابطپشت پرده ای که نخست وزیر و سایر مقامات این کشور در چند سال گذشته از آن دم می زدند، براساس اراده طرف ها، آشکار شده است.

با وجود بحرانی که برای حاکمیت عربستان در ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی ایجاد شده، نخست وزیر و وزیر انرژی اسرائیل هفته گذشته گفتند که علیرغم این امر، باید ثبات عربستان حفظ شود.

نتانیاهو جمعه پیش در سفری به بلغارستان گفت که قتل خاشقجی «وحشتناک» بود اما «حفظ ثبات عربستان برای حفظ ثبات منطقه و به خاطر رویارویی با ایران که دشمن اصلی است، اهمیت بیشتری دارد».

شیخ خالد بن حمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، همان روز در توییتر خود نوشت: «موضع آقای نتانیاهو، روشن و درست است.»

شایعه «سفر محرمانه نتانیاهو» به پاکستان

همزمان، روزنامه هاآرتص این هفته این پرسش را مطرح کرد که آیا بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته از پاکستان هم دیدار محرمانه داشته است؟».

این روزنامه با استناد به گزارش هایی که منبع آنها پاکستان بود، به شایعات پرواز یک هواپیمای اسرائیلی از تل آویو و فرود آمده در فرودگاه اسلام آباد اشاره کرده که ظاهرا ده ساعت در این فرودگاه پاکستان بوده و زمان آن بر اساس برخی ادعاها، یک شب قبل از سفر تاریخی نتانیاهو به عمان بوده است.

سازمان هوانوردی پاکستان فرود جت اسرائیلی را رد کرد و رئیس جمهوری پاکستان نیز گفت کشورش در صدد برقراری هیچ نوع رابطه ای با اسرائیل نیست.

پاکستان، یک کشور بزرگ دنیای اسلام، با اسرائیل مناسبات ندارد؛ عمران خان که به تازگی به نخست وزیری پاکستان رسیده، تاکید کرده هدف مهمش، رفع بحران اقتصادی پاکستان است؛ گزارش ها حاکی است که دولت عمران خان به تازگی شش میلیارد دلار کمک از عربستان گرفته است.

آقای نتانیاهو بهمن گذشته در دیدار از هند تاکید کرد که «اسرائیل دشمن پاکستان نیست».

تحول میان اسرائیل و قطر

در این میان، در حالی که عربستان و متحدین دیگرش در خلیج فارس در سال های اخیر در برابر قطر صف آرایی کرده اند، پا به پای علنی شدن روابط اسرائیل با عمان، بحرین و امارات، مناسبات اسرائیل با قطر نیز متحول شده است.

به گزارش رسانه های اسرائیل، با مواففت دولت اسرائیل و در نتیجه تلاش مصر، قطر در روزهای گذشته ده‌ها میلیون دلار پول به غزه منتقل کرده تا حقوق معوقه کارمندان دولت حماس در غزه، که یکی از دلایل تظاهرات اعتراضی ماههای اخیر مردم غزه بود، تامین شود.

به گزارش خبرگزاری ها، روند پرداخت حقوق فلسطینی های غزه از جمعه، ‌۱۸ آبان، آغاز شد.

اسرائیل ماه گذشته نیز موافقت کرده بود که قطر پول سوخت غزه را بدهد و نفتکش های اسرائیلی از راه زمینی سوخت را به این باریکه منتقل کنند؛ بدین مفهوم که ده‌ها میلیون دلار از پول قطر عملا به اسرائیل داده شده است.

بر اساس گزارش ها، حماس که حاکمیت باریکه غزه را در دست دارد، در برابر، متعهد به آرام کردن شعله تظاهرات ماه‌های اخیر در مرزهای غزه با اسرائیل شده است.

XS
SM
MD
LG