لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

روسیه می‌گوید حملات اسرائیل به خاک سوریه باید متوقف شود


گفته میشود در حمله ۲۱ ژانویه اسرائیل به دمشق حداقل  ۲۱ نفر از جمله حداقل ۱۲ نفر از پرسنل سپاه پاسداران کشته شدند.
گفته میشود در حمله ۲۱ ژانویه اسرائیل به دمشق حداقل  ۲۱ نفر از جمله حداقل ۱۲ نفر از پرسنل سپاه پاسداران کشته شدند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک روز جمعه گزارش داد که معاون وزیر خارجه آن کشور از اسرائیل خواست حملات به خاک سوریه را متوقف کند و افزود این حملات سوریه را بی ثبات‌تر می کند.

سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با این رسانه روسی گفت: «در مورد حملات اخیر اسرائیل ما گفته ایم که این نوع حملات خودسرانه به قلمرو سوریه باید متوقف و کنار گذاشته شود. هر حمله‌ای بی ثباتی را بدتر خواهد کرد. هیچ کشوری در سوریه نباید از اهداف مربوط به مبارزه با تروریسم فراتر برود.»

خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید، اسرائیل تاکنون علیه آنچه که اهداف ایرانی و یا انتقال اسلحه ایران برای حزب الله لبنان توصیف می کند صدها حمله در خاک سوریه انجام داده است. مورد اخیر این حملات روز ۲۱ ژانویه اتفاق افتاد و بر اثر آن حداقل ۲۱ نفر از جمله حداقل ۱۲ نفر از پرسنل سپاه پاسداران کشته شدند.

سرگئی ورشینین ضمن تمجدید از روشهای پرهیز از درگیری که از سالها پیش روسیه و اسرائیل بطور مشترک به اجرا گذاشته‌اند گفت، این مکانیسم‌ها بهبود خواهد یافت و مذاکرات در این زمینه آغاز شده است.

او در بخش دیگری از مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «قاعدتا ما خواهان مکانیسم کارآمدتری برای پرهیز از درگیری هستیم و می‌خواهیم از حوادثی که به سرنگونی هواپیمای ما منجر شد، پیشگیری کنیم.»

اشاره او به سرنگون شدن یک هواپیمای نظامی روسی با ۱۵ سرنشین بر اثر تیراندازی پدافند ضد هوایی سوریه است هنگام دفع حملات جنگنده های اسرائیلی است. این حادثه مناسبات روسیه و اسرائیل را برای مدتی به شدت متشنج کرد.

پس از آن حادثه روسیه اقدامات برای حفاظت از نیروهای خود از جمله تقویت پدافند ضد هوایی سوریه اقداماتی انجام داد. به گزارش رسانه های لبنانی سامانه موشکی اس ۳۰۰ به زودی عملیاتی خواهد شد و حتی برخی منابع می گویند احتمالا از ماه آینده آماده استفاده خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه می افزاید، چنین هشدارهایی به اسرائیل از سوی دولت روسیه تازگی ندارد.

ماه گذشته یک مقام بدون ذکر نامش به روزنامه القدس العربی گفت حملات به فرودگاه دمشق و اطراف آن دیگر تحمل نخواهد شد. این واکنشی بود به حملات موشکی اسرائیل به انبارهای این فرودگاه که گفته می شود محل نگهداری تسلیحاتی ایرانی است.

هر چند اسرائیل معمولا چنین حملاتی را علنا تایید نمی کند ولی دولت بنیامین نتانیاهو اخیرا به طور علنی به آنها اشاره می کند. صاحب نظران معتقدند با وجود مخالفت سایر احزاب دولت ائتلافی اسرائیل با افشای اسرار عملیاتی کشور آقای نتانیاهو در آستانه انتخابات سراسری ماه آوریل به این وسیله تلاش می کند قابلیت های امنیتی و دفاعی خود را به نمایش بگذارد.

معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران در اجلاس روز ۱۴ فوریه در شهر سوچی اوضاع سوریه را بررسی خواهند کرد.

او افزود:«بدون شک ما در مورد روند سیاسی و برنامه های توسعه پس از پایان جنگ در سوریه مذاکره خواهیم کرد.»

اخیرا اسرائیل اعلام کرد ایران در ناحیه لاذقیه که قبلا یک کارخانه موشک سازی آن را منهدم کرده بود یک کارخانه جدید احداث کرده است.

با استفاده از «اسپوتنیک» و خبرگزاری فرانسه، ش.ر
XS
SM
MD
LG