لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

اسرائیل تمام اطلاعات اثرات واکسن روی جمعیت را در اختیار فایزر می‌گذارد


بنیامین نتانیاهو در کنار نخستین محموله واکسن فایزر
بنیامین نتانیاهو در کنار نخستین محموله واکسن فایزر

در حالی که موفقیت اسرائیل در واکسینه کردن شهروندان خود همچنان در صدر توجه جهانی است، نخست وزیر اسرائیل تایید کرد که این کشور تمام اطلاعات مربوط به اثرات واکسن روی جمعیت خود را در اختیار شرکت آمریکایی فایزر قرار خواهد داد.

همزمان دکتر الون راپاپورت، مدیر امور پزشکی فایزر در اسرائیل، روز ۱۸ دی‌ماه، به سایت خبری اسرائیلی وای‌نت گفت: «سخن از آزمایش واکسن فایزر به روی مردم اسرائیل نیست؛ اسرائیلی‌ها خرگوش آزمایشگاهی نیستند.»

بنیامین نتانیاهو پنج‌شنبه شب، ۱۸ دی، گفت که انتقال اطلاعات در مورد تاثیر واکسن به روی شهروندان اسرائیل، به محرمیت پزشکی افراد «لطمه نخواهد زد».

وی اظهار داشت: «اسرائیل کشور نمونه محسوب خواهد شد؛ نمونه جهانی برای واکسن سریع تمامی مردم یک کشور. ما داده‌های آماری را با فایزر به اشتراک می‌گذاریم تا به تعیین راهبرد شکست ویروس کرونا کمک کنیم.»

بنیامین نتانیاهو گفت: «سیستم بهداشتی ما از پیشرفته‌ترین‌ها در جهان است؛ حقیقتا نوری برای غیریهودیان (هستیم).»

سخنان نخست وزیر اسرائیل پس از آن ایراد شد که رسانه‌های این کشور فاش کردند که انتقال سریع واکسن‌ فایزر به اسرائیل، بر اساس تعهد این کشور به این شرکت آمریکایی، برای انتقال اطلاعات مربوط به افراد واکسینه شده و اثرات واکسن بوده است.

این امر تا پیش از این به آگاهی مردم اسرائیل نرسیده بود.

بنیامین نتانیاهو پیشتر گفته بود که تماس‌های متعدد او، مسئولان فایزر و همچنین شرکت آمریکایی مدرنا را در انتقال سریع واکسن به اسرائیل برای حفظ جان مردم این کشور قانع کرده است.

به نوشته وای‌نت، موافقت آقای نتانیاهو با انتقال داده‌های مراکز بهداشتی اسرائیل در زمینه اثرات واکسینه کردن مردمش به شرکت فایزر، در جریان مذاکرات او با آلبرت بورلا مدیر کل فایزر، در تصمیم این شرکت در انتقال واکسن به اسرائیل موثر بوده است.

به نوشته وای‌نت، فایزر به این دلیل درخواست دریافت اطلاعات افراد واکسینه شده را از اسرائیل مطرح کرده که می‌داند اسرائیل یکی از معدود کشورهای جهان است که تمامی سیر اطلاعات پزشکی شهروندان خود را در کامپیوترهای مراکز بهداشتی‌اش نگاهداری می‌کند.

اسرائیل نخستین کشور غیر غربی بود که از محموله‌های واکسن فایزر برخوردار شد. محموله‌های واکسن شرکت مدرنا نیز که قرار بود، سه ماه دیگر به اسرائیل برسد، این هفته وارد اسرائیل شد اما تزریق مدرنا از سه ماه دیگر آغاز خواهد شد.

همچنین به نوشته روزنامه هاآرتص، موفقیت اسرائیل در واکسینه کردن مردم در برابر ویروس کرونا این کشور را به یک آزمایشگاه برای تحقیقات جهانی مبدل کرده است.

به نوشته هاآرتص، عرضه سریع و وجود پایگاه قوی و وسیع داده‌های پزشکی، «یک معدن طلا» است که در سال‌های آینده در خدمت پزشکان و دانشمندان خواهد بود.

موفقیت اثرات واکسن به روی جمعیتی با نژادهای متعدد و مختلف مانند ساکنان اسرائیل، می‌تواند به اعتبار سازندگان واکسن نیز بیفزاید.

آقای نتانیاهو پنج‌شنبه شب گفت که یک میلیون دوز دیگر از واکسن فایزر در همین روزها به اسرائیل می‌رسد تا از سرعت روند تزریق واکسن کاسته نشود.

به گفته وی، تا آخر مارس (۲۰ فروردین) تمامی شهروندان بالای ۱۶ سال، که مایل به واکسینه شدن باشند، تزریق واکسن را خواهند گرفت.

تا حال بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار اسرائیلی با واکسن فایزر، و با سرعت حدود ۱۵۰ هزار نفر در هر شبانه‌روز واکسینه شده‌اند. اکثریت چشمگیر این افراد بالای ۵۵ سال سن داشتند.

بنیامین نتانیاهو، ۷۱ ساله، و رئوون ریولین، رئیس جمهوری ۸۱ ساله، در میان نخستین افرادی بودند که در اسرائیل در برابر دوربین‌ها تزریق واکسن فایزر را انجام دادند.

همزمان شرکت فایزر روز ۱۹ دی به اسرائیل خبر داد که واکسن آن در برابر دو نوع جهش‌یافته ویروس کرونا، موسوم به «انگلیسی» و «آفریقای جنوبی» مصونیت ایجاد می‌کند، اما این شرکت ممکن است با بررسی اثرات واکسنی که تا حال به کار رفته و با نظر به جهش‌های جدید ویروس، نوع جدیدی از واکسن را بسازد.

شرکت مدرنا نیز که تزریق آن به مردم آمریکا آغاز شده، این هفته ارزیابی کرد که واکسینه شدن با آن دست‌کم دو سال مصونیت در برابر کرونا ایجاد می‌کند.

واکسن‌های فایزر و مدرنا تمامی مراحل علمی آزمایش‌ها را گذرانده و پیش از گرفتن مجوزهای لازم و سخت‌گیرانه از سازمان غذا و داروی آمریکا، اتحادیه اروپا و اسرائیل، تمامی مراحل عملی آزمایش‌ها را با موفقیت گذرانده و در کشورهای مختلف، با اجازه نهادهای دولتی و ذیربط هر یک از کشورها، به روی جمعیت‌هایی با نژادهای متفاوت، آزمایش شدند.

اسرائیل این هفته مرحله دوم آزمایش بالینی واکسن خود را نیز که ساخت موسسه بیولوژیک وایزمن، وابسته به وزارت دفاع است، آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG