لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

لغو سفر نتانیاهو به ابوظبی «در پی بی‌احترامی اسرائیل به ولیعهد اردن»


بنیامین نتانیاهو (راست) و ولیعهد ابوظبی
بنیامین نتانیاهو (راست) و ولیعهد ابوظبی

در حالی که قرار بود نخست وزیر اسرائیل در اولین سفر رسمی خود به امارات متحده عربی، روز پنج‌شنبه، ۲۱ اسفند، در دیداری چند ساعته در ابوظبی با ولیعهد امارات گفت‌وگو کند، دولت اردن با ندادن اجازه عبور به هواپیمای نخست وزیر اسرائیل، عملا باعث لغو این سفر شد.

بر اساس گزارش‌های طیف گسترده‌ای از رسانه‌های اسرائیل، پادشاهی اردن از «بی‌احترامی» اسرائیل در قبال ولیعهد اردن که قرار بود روز چهارشنبه به زیارت مسجدالاقصی در شرق بیت‌المقدس برود، خشمگین است و در یک اقدام تلافی‌جویانه تلویحی، به هواپیمای حامل بنیامین نتانیاهو اجازه عبور از حریم هوایی اردن را نداده است.

الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل که از حزب حاکم لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو است، درستی این گزارش‌ها را به طور تلویحی در گفت‌وگو با شبکه دولتی کان اسرائیل تایید کرد.

در حالی که امیر حسین بن‌عبدالله، ولیعهد جوان اردن، روز چهارشنبه همراه با هیئتی به مرز اردن و اسرائیل رسیده و در آستانه ورود به اسرائیل بود تا برای ساعاتی در مسجدالاقصی و حرم شریف مسلمانان نیایش کند، اسرائیل عملا مانع از ورود هیئت بلندمرتبه اردنی شد.

اسرائیل گفته بود که شمار محافظان مسلحی که ولیعهد اردن را همراهی کرده‌اند، «بیشتر» از تعدادی است که قبلا در شیوه‌نامه این سفر بین اردن و اسرائیل ذکر شده بود.

ولیعهد اردن با خودداری از پذیرش اصرار نیروهای اسرائیلی در مرز، همراه با محافظان و هیئت ارشد سلطنتی به امان، پایتخت اردن، بازگشت.

این در حالی است که روز چهارشنبه تدابیر شدید امنیتی در شرق بیت‌المقدس/ اورشلیم، برای ورود ولیعهد اردن تدارک دیده شده بود.

رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، ولیعهد جوان خود را سریعا به دیدار از مسجدالاقصی فرستاده بود تا تاکید کند که اردن نقش اصلی را در سرپرستی اماکن مقدسه بیت‌المقدس دارد و عربستان در پی مناسبات پشت پرده با اسرائیل، حق ندارد که این نقش را کمرنگ کند.

رسانه‌های اسرائیل همچنین گفته بودند که کوشش زیادی به عمل آمده بود تا همزمان با اقامت چند ساعته بنیامین نتانیاهو در ابوظبی، محمد بن‌ سلمان، ولیعهد سعودی نیز در ابوظبی حضور یابد تا با میزبانی محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی، اولین دیدار علنی میان نخست وزیر اسرائیل و ولیعهد سعودی انجام شود. ارزیابی می‌شود آنها دیدارهای پشت پرده داشته‌اند.

عربستان در این باره سکوت کرده و بنیامین نتانیاهو نیز این گزارش‌ها را رد نکرده است.

برخی رسانه‌های اسرائیل بامداد پنج‌شنبه ابتدا گفته بودند که بنیامین نتانیاهو اولین سفر رسمی به امارات را که پیش از آن نیز سه بار به تعویق افتاده بود، این بار به دلیل بیماری التهاب آپاندیس سارا، همسرش، لغو می‌کند زیرا نیاز به جراحی داخلی یافته است.

در حالی که بنیامین نتانیاهو همواره همسر خود را به همه سفرها می‌برد، رسانه‌های اسرائیل بعدا گزارش دادند که نخست وزیر حاضر بوده به دلیل اهمیت حضورش در ابوظبی، بدون سارا این دیدار کوتاه را عملی کند.

به گزارش شبکه کان، بنیامین نتانیاهو در حالی که در سال‌های اخیر برای نزدیک کردن روابط به امیرنشین‌های حوزه خلیج فارس تلاش زیادی کرده است، اما در سه سال اخیر هیچ گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه اردن نداشته است.

اردن از ۲۷ سال پیش روابط کامل سیاسی با اسرائیل دارد اما در سال‌های گذشته این مناسبات با سردی بیشتر روبه‌رو بوده و پادشاه اردن از جمله توافق‌های رهن برخی زمین‌های اردنی در دست اسرائیل را تمدید نکرد و این اراضی را پس گرفت.

هنوز موعد جدیدی برای اولین سفر رسمی بنیامین نتانیاهو به ابوظبی تعیین نشده، ولی وزیر اطلاعات اسرائیل گفته است که «این کدورت» و «سوء تفاهم» با اردن، بر سر ورود هواپیمای حامل بنیامین نتانیاهو به حریم هوایی اردن، بسیار زود حل خواهد شد.

رسانه‌های اسرائیل پیشتر گزارش داده بودند که امارات خود تمایل زیادی نداشته که در حالی که اسرائیل در آستانه انتخابات است، میزبان بنیامین نتانیاهو باشد اما نخست وزیر اسرائیل این سفر را به ولیعهد امارات «قبولانده بود».

XS
SM
MD
LG